9381
Sök

Känslighet??

Kocken
487 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
Nån som vet känsligheten på GAS 2x12"?? Alltså mätt i db?

1 161 Inlägg
28 mars 2006
88 db styck om det är metal serien du menar...

Kocken
487 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
__hogberg__ skrev:
88 db styck om det är metal serien du menar...

mer specifikt de här http://www.garaget.org/mypage/user_imag … eid=160857

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 mars 2006
Får man fråga varför du är intresserad av den siffran (som i mitt tycke är en av de mest värdelösa siffrorna, tillsammans med max effekt)

mvh Jonas

Bebbo skrev:

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Kocken
487 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
jonash skrev:
Får man fråga varför du är intresserad av den siffran (som i mitt tycke är en av de mest värdelösa siffrorna, tillsammans med max effekt)

mvh Jonas

Bebbo skrev:

Fick höra att de är viktigt att matcha ihop db talet med andra komponenter för att få bra ljud...kanske inte stämmer, eller??

21 761 Inlägg
29 mars 2006
När man bygger hemmahögtalare så är det ofta en viktig sak, åtminstone om man vill ha balanserat ljud.
Det är ju lättare att justera ljudbilden när det gäller bilstereo eftersom man ofta har flera steg som kan justeras var för sig. Fast om man har 4 st 12" bak och ett 5,25" kit i varsin framdörr så blir det förstås inte bra ljud, basarna överröstar ganska ordentligt.
När det gäller din fråga så beror det nog mer på vilka element man använder tillsammans. Om man har tex en baslåda med 2 st 12" och ett 6,5" kit i framdörrarna så går det säkert att få ganska balanserat ljud om det är bra element. Det går ju att sätta 2 st midar i dörrarna också.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 mars 2006
Jo, tanken en kanon, dilemmat är att känslighetssiffrorna stämmer VÄLDIGT sällan.

Sen som nån annan sa, oftast i bil kan du ju ändå justera nivåerna, antingen genom att ställa olika utnivåer i HUn eller genom att använda gainet lite smart.

mvh Jonas

Bebbo skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Bebbo skrev:

Fick höra att de är viktigt att matcha ihop db talet med andra komponenter för att få bra ljud...kanske inte stämmer, eller??

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
29 mars 2006
jonash skrev:
Jo, tanken en kanon, dilemmat är att känslighetssiffrorna stämmer VÄLDIGT sällan.

Ja, det har jag också märkt. Ibland skriver de att känsligheten är vid 2,83V/1m dessutom och då blir det ännu mer fel. Men om man vet Vas, Fs och Qts(egentligen Qes) så kan man räkna ut med en handräkningsformel vad känsligheten är på ett ungefär. Den formeln brukar jag använda när jag tittar på olika element och det är inte ofta som fabrikens uppgifter stämmer, helt klart.

Sök