Byta kylare och termostat /// Tempgivaren gick sönder

RPM2006
20 mars 2009 · 537 Inlägg

Tjooo!

Ska nu byta kylare och termostat. Har dock bara en oklarhet jag vill reda ut innan jag börjar. Och det är hur man ska göra med den luft som kommer in i systemet?

När jag satt dit den nya kylaren och termostaten, ska jag då fylla in direkt i kylaren och sedan klämma på alla slangar? Och kolla så kärlet har vätska också..

Senast redigerat av markuse90 (20 mars 2009)

Hefen
20 mars 2009 · 120 Inlägg

japp...gör så och sen varmkör du motorn på tomgång tills du känner att den  båda kylar slangarna blir varma...sen efterfyller du i kylaren fullt och till rätt nivå i burken.....sen klappart och klart.

Senast redigerat av silver-robban (20 mars 2009)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
Bagarn
20 mars 2009 · 689 Inlägg

Låt bilen stå på (du kan hålla över 3000rpm för att få upp tempen snabbare), värmeregladet på FULL värme med fläkten avstängd.. Stå så tills elfläkten går igång, prova sedan att du får värme i bilen, känn på slangar.. så är de klart

RPM2006
20 mars 2009 · 537 Inlägg

Bagarn skrev:
Låt bilen stå på (du kan hålla över 3000rpm för att få upp tempen snabbare), värmeregladet på FULL värme med fläkten avstängd.. Stå så tills elfläkten går igång, prova sedan att du får värme i bilen, känn på slangar.. så är de klart

Fick lite problem.. fick loss kylaren och när jag skulle börja med termostaten så kom jag åt, vad jag gissar, vattentempsensor/givare. Och den gick sönder hur lätt som helst.. Den som sitter gängad i termostathuset.
Alltså, den delade på sig, går ju en tråd genom nån form av porslin e.d och porslinet hade vittrat sönder.
Är det bara att mätaren i bilen inte funkar? Styr den fläkten också?

Senast redigerat av markuse90 (20 mars 2009)

Bagarn
20 mars 2009 · 689 Inlägg

markuse90 skrev:

Bagarn skrev:
Låt bilen stå på (du kan hålla över 3000rpm för att få upp tempen snabbare), värmeregladet på FULL värme med fläkten avstängd.. Stå så tills elfläkten går igång, prova sedan att du får värme i bilen, känn på slangar.. så är de klart

Fick lite problem.. fick loss kylaren och när jag skulle börja med termostaten så kom jag åt, vad jag gissar, vattentempsensor/givare. Och den gick sönder hur lätt som helst.. Den som sitter gängad i termostathuset.
Alltså, den delade på sig, går ju en tråd genom nån form av porslin e.d och porslinet hade vittrat sönder.
Är det bara att mätaren i bilen inte funkar? Styr den fläkten också?

Vet ej hur det fungerar på mazda, men du märker om den funkar eller ej (blir slangarna varma och mätaren inte rör sig så är den givaren till tempmätaren).
Vissa bilar så är det två givare som ena styr till tempmätaren och andra till styrenheten, andra så går de på samma osv. lite olika beroende på bil!

RPM2006
20 mars 2009 · 537 Inlägg

Okej. Kommer snart en bild på hur den ser ut. en ny kostar 300kr på autoexpreten. Men skulle jag inte kunna göra så under tiden tills jag får en ny, att jag kopplar enkelt in en strömbrytare till fläkten så jag kan ha den när jag kör sakta? Det är mest 70-90vägar, kanske bara 1km där hastigheten understiger 50km/h och att jag får ståt still är minimal.

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7946.jpg

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7947.jpg

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7948.jpg

Vad är det för skillnad på den nya och gamla termostaten? Spelar det någon roll att det gamla har mer saker?

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7950.jpg

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7951.jpg

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7952.jpg

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7953.jpg

Snygg packning? Går ju att fixa till genom att skära till hålet för bulten..

http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/PICT7954.jpg

Senast redigerat av markuse90 (20 mars 2009)

RPM2006
21 mars 2009 · 537 Inlägg

Har nu vart ute och fortsatt jobba. Slängde på den nya termostaten och kylaren. Gjorde dock inte mer än så för vill gärna byta en slang, och biltema hade visst stängt nu roll

Men iaf så hittade jag en till givare/sensor, eller skulle tro det. Den sitter i själva blocket ganska precis vid termostaten. Vad jag själv skulle tro så är den givaren jag hade sönder den till mätaren och den andra till fläkten. Om det då inte är någon annan givare jag såg.

Återkommer imorrn när jag provstartat.smile

RPM2006
21 mars 2009 · 537 Inlägg

Nu ska ni får höra. Gjorde klart allt för start. Kopplade in givaren jag hade tagit sönder. Och då gick fläkten igång på en gång på tändningen. Kopplade ut den och fläkten slutade. Så den givaren styr bara fläkten. Så känns ju skönt att tempmätaren funkar nu iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang