Vad är det för skillnad på Xenonljus och BI-Xenonljus?

heas
27 oktober 2012 · 30 Inlägg

Ska väl påpeka att ser Polisen att du har Xenon på halvljus och bilen inte är godkänd ifrån tillverkaren så blir det 1500kr i böter!  Det finns dok ett sätt att slippa undan...Alla Xenonbilar har automatiskt ljusjustering på höjden vid färd som gör att den inte bländar...Skulle tro att kan du påvisa att du har sån sats monterad så klarar man sig undan... vettigast är ju att kolla med vägverket först och få det skriftligt via mail... då har man ju skriftligt godkännande av transportstyrelsen och då står Polisen där och ser bra dum ut... ; )

Senast redigerat av heas (27 oktober 2012)

Volvo S80 "Sedan" (2000)
heimo666
5 september 2017 · 5 Inlägg

putte16v skrev:
Nu tycker jag tidigare inlägg är lite förvirrande.

Om vi pratar volvo och Bi-xenon så är det BARA xenon på halvljuset och en separat lampa (halogen) till helljuset.
Det som sker när man drar på helljuset är att halvljuset vinklas upp samtidigt som helljuset drar igång för att ge mer ljus längre fram.

Jag har Bi-xenon på min, så jag vet.

Sen så finns det på nyare volvo (typ v70II, s80, xc60 m.flera) Dual-xenon och då har både halv och helljus xenonlampor.

Mvh

Volvos Bi-Xenonljus har en reflektorstrålkastare där samma lampa utnyttjas för både hel- och halvljus. Ljusbilden ändras genom att förflytta reflektorn. Fördelarna med denna lösning är flera:
– Halvljuset är vitare, har högre intensitet och ljusbilden är både bredare och kraftigare.
– På helljuset är ljusbilden också jämnare och lika bred som på halvljuset. Samtidigt har ljuset bättre räckvidd – ca 150 meter längre än en vanlig H7-strålkastare.
Vid sidan om Bi-Xenonljuset finns dessutom en extra reflektor med en konventionell halogenlampa. Den ger ett tillskott på helljus och mjukar upp de skarpa gränserna mellan ljus och mörker.
– Genom att samma lampa lyser kontinuerligt, både på hel- och halvljus, blir tillförlitligheten betydligt högre. Livslängden hos en gasurladdningslampa är dessutom mycket bättre. Den håller mer än fem gånger längre än halogenlampor och är mindre energikrävande att driva.
– Genom att ändra läge på reflektorerna flyttas ljusbilden successivt. Helljuset glider fram utan att det uppstår en kraftig förändring av ljuset och omställningen för ögat sker mjukt. En lösning som Volvo är först i världen med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang