Jag har en 244 GL -87 insprutare och funderar lite kring möjligheten att sätta i en GLT-motor från -84 -85 (osäker på årsmodellen). Passar den rätt i eller är det en massa kringdelar som måste bytas också?
Den motor som sitter i bilen nu, sjunger på sista versen. Jag har en GLT-motor liggandes, och är det billigaste alternativet. Jag vill gärna veta vad jag behöver byta för prylar förutom motorn? Växellåda sitter på GLT-motorn. Skiljer kardan eller annnat runt motorn?
Om du har M46 på din GL så är kardanaxeln inte likadan som på M47 har jag för mig, i så fall måste du nog byta ut åtminstone främre kardanaxeln på din bil till en som hör till M47.
Du kommer ju aldrig kunna regga med den motorn, eftersom den saknar kat orginal.
Vad säger bilprovningen om katalysator på -87? Ska den finnas där, men behöver inte fungera? Var det -88 lagen om katalysator kom?
Lagen om katalysator kom 1989 men vissa bilar hade katalysator tidigare än så.
Men problemet ligger i att om man ska byta motor i en bil från 1976-1992 så måste den motorn man byter till vara katalysator renad orginal. Finns en klistrad tråd om motorbyte.