Körkort omhändertaget

jimmy-124 Svartlistad
23 mars 2009 · 446 Inlägg

dcay skrev:
Hade dom inte höjt prövotiden till 5 år? Eller var det ngt annat?

jag har för mig att det är 5år tongue iaf som jag tolkade det när jag tog mitt körkort i januari smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
snoddas
23 mars 2009 · 1 142 Inlägg

Soderqvist skrev:
Har du prövotiden kvar så är allt hopp borta!

Står förresten inte detta i körkortsboken? Jag själv körde aldrig en kilometer över på hasighetsmätaren innan min prövotid var över, nu kör jag en bra bit över hastighetsbegränsningarna här där jag bor men nu vet jag exakt vart polisen har sina ställen där dom står efter landsvägarna därför sänker jag farten just där.

att köra fort för att det är roligt är bara otroligt dumt, man ska köra fort när man kan och väglaget tillåter alltså när det är lite folk ute (Hällst inga alls!) och man verkligen vet att polisen har gått och lagt sig för länge sen!

En sak att tänka på är att om du tog A1-kort när du var 16 så räknas prövotiden från det datumet wink Själv är jag 20 år och har haft "körkortet" i 4 år nu i April wink

//Soderqvist

du tror inte polisen kan ställa sig på ett annat ställe?

"att köra fort för att det är roligt är bara otroligt dumt, man ska köra fort när man kan och väglaget tillåter alltså när det är lite folk ute (Hällst inga alls!) och man verkligen vet att polisen har gått och lagt sig för länge sen!"   

de är väll lika dumt när polisen "sover" som när dom är vakna eller? och varför köra fort när man kan då gör man väll de för att de är roligt? eller är ja helt ute och cyklar

Pikey
23 mars 2009 · 2 283 Inlägg

jimmy-124 skrev:

dcay skrev:
Hade dom inte höjt prövotiden till 5 år? Eller var det ngt annat?

jag har för mig att det är 5år tongue iaf som jag tolkade det när jag tog mitt körkort i januari smile

Nej det är 2 år, Polisen kollade det på min andra fortkörning.

R.I.P. Michael Jackson!
Seth
23 mars 2009 · 3 354 Inlägg

jimmy-124 skrev:

dcay skrev:
Hade dom inte höjt prövotiden till 5 år? Eller var det ngt annat?

jag har för mig att det är 5år tongue iaf som jag tolkade det när jag tog mitt körkort i januari smile

RENT RYKTE är fortfarande 2 år
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … anguage=EN

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Xoff Volvo tönt... =)
24 mars 2009 · 2 344 Inlägg

Ni som är oroliga över er prövotid, kolla på körkortet, prövotidens slut står längst ner under alla behörigheter inom parantes...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Enjimmieextra
24 mars 2009 · 146 Inlägg

varför klaga på att han kört för fort gjort är gjort och det flesta här tycker säkert att det är skoj med. svara bara på frågan utan att gnälla om det inte behövs. eller ni kanske växte upp utan dumma val och är helt fel fria . då har ni rätt att vara moral tanter.

förresten den som sa att polisen "sover" kan ju ta och tänka om lite, blev stoppad i lördagsmorse runt 5 på morgonen och dom har ju nattpass faktist.

svider lite att bli av med det kan jag tänka mej. har själv tagit a1 som nån sa och det är ju en rejäll bonus i fall man klantar sig smile

Beermann Drive It Like You Hate It
24 mars 2009 · 93 Inlägg

Du kommer bli av me de i 2 månader å få ta om kortet.. har du tur så får dubara göra om uppkörningen=)

Sjävla har man bleve av me de 6 månader.. då de gick 80 km för fört på 110 vägsmile

Volvo 740 GL "2.8L WEBER 55" (1988)
Audi RS4 B7 (2008)
gamlingen
24 mars 2009 · 5 198 Inlägg

jimmy-124 skrev:

dcay skrev:
Hade dom inte höjt prövotiden till 5 år? Eller var det ngt annat?

jag har för mig att det är 5år tongue iaf som jag tolkade det när jag tog mitt körkort i januari smile

Det är just såna här trådar som gör att det där vansinniga ryktet lever kvar, och dels för att alla är så jäkla lata för att kunna ta reda på faka.

Eiiiiik
24 mars 2009 · 337 Inlägg

Otroligt surt att bli av med det.. Dock är det nog bara till å ta om det för dig sad

Da_Bear Lökare
24 mars 2009 · 128 Inlägg

Det är ju en kalkylerad risk man får ta om man ska gasa så ini helvete. Själv har jag snutnoja och så fort jag ser en misstänkt bil saktar jag ner lite och studerar den ordentligt. tongue

Frosted
24 mars 2009 · 1 878 Inlägg

Du får ta om allt. Då du har prövotid.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars 2009 · 13 744 Inlägg

Da_Bear skrev:
Det är ju en kalkylerad risk man får ta om man ska gasa så ini helvete. Själv har jag snutnoja och så fort jag ser en misstänkt bil saktar jag ner lite och studerar den ordentligt. tongue

samma här
fast jag kör alltid fort utom när jag jobbar
iof kör skolbarn i bussen skulle se jävligt illa ut om man åkte fast för fortkörning smile
fast o andra sidan vet jag EXAKT vart dom står på mina skolturer
så jag brukar hjälpa alla andra fortkörare och visa att det är kontroll där idag typ smile

1gång under 10år har jag åkt fast 70km/h för fort på 90väg
helt klart värt dom 5månaderna utan körkort
kör alltid fort och oftast jävligt mycket förfort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Sketstopp24v STREETRACER
24 mars 2009 · 892 Inlägg

som dem andra säger , du kommer få göra om både teri och uppkörning...  och eventuellt halkkörning oxå om tiden har gått ut på den.. 

när jag blev av med mitt kort för ett antal år sedan så ville dem ta det i 6månader..   skrev ett fint brev in till dem och fick det sänkt till 3 månader iaf så visst går det att kanske få lite kortare tid men då ska du ha jävligt bra argument asså...    men du kommer inte lyckas skriva såpass att du får behålla det.. 

tråkigt att höra att du blev av med kortet men har man gjort nåt korkat så måste man alltid vara beredd på konsekvenserna...    kör man för fort så måste man var väl medveten om att körtkortet ligger risigt till. 
precis som med allt annat dumt man gör i livet...

lycka till i framtiden och hoppas du tänker på det nästa gång!

mvh

Bmc Crew
Sooz
24 mars 2009 · 3 Inlägg

Prövotiden e på 2 år.. Men dom snackar jue bara hela tiden om att dom ska ändra.. Men när d blir av vet man jue aldrig.. Tycker dock 2 år e en lagom tid.. 5 år e för långt..Känns som d iaf..
Ok,det va jue inge bra o bli av me lappen!! yikes
Urs,skulle inte vilja bli av me lappen själv.. Kämpade me mitt körkort yikes

~Sooz,Tyglad,Piskad & Älskad~
Crozzfire Avstängd
24 mars 2009 · 512 Inlägg

Tänkte just säga, kolla på körkortet, står där, men svårt just nu, men tror det är 2år.

Skumtomten
24 mars 2009 · 36 Inlägg

en kompis körde också för fort, och han hade bara 1 vecka kvar på prövotiden, men det spelade ingen roll, han fick ta om hela körkortet och det blir hårdare andra gången då dom vet att du kanske har dåliga vanor, men får hoppas du slipper ändå.

Roz-104 typ..eh..va?
24 mars 2009 · 582 Inlägg

Prövotiden är 2 år och inget annat. Ryktet om att det ska ändras till 5 år ,"vid årskiftet" som det alltid verkar va, är bara någon dum myt som har funnits i hur många år som helst.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Crozzfire Avstängd
24 mars 2009 · 512 Inlägg

Varför så rädd? Tycker jämt att det mesta funkar i elväg..köp en liten Toyota, men dock för dyr..

trippelturbo Trucker
24 mars 2009 · 2 710 Inlägg

Jag blev av med mitt kort för prick en månad och en dag, dvs 23 mars. Frågade dom allt från det ena till det andra, bl.a. din fråga.

Din fråga: OM man blir av med kortet inom 12månader fr.o.m det datum man tagit kortet så får man göra om allt. Du har ju haft ditt i 1år o 2 mån säger du, skulle tippa på 6mån indragning. Men du kmr inte behöva göra om allt..

Hör gärna av dig sen wink ba intressant o få veta hur de gått, om du vill smile

lycka till.
mvh

Fart missbrukare
jocke_gronberg
24 mars 2009 · 4 586 Inlägg

du hade inte otur det var rätt åt dig.

Hoppas du var själv i bilen iallafall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang