7418
Sök

Frågot om skillnad på "oljefilters förlängare" volvo 740 turbo

602 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Hej, har skruvat över massa saker från mitt B230et block idag till mitt nya B230fk block idag, sen såg jag att oljefilters "förlängaren" (kommer fan inte ihåg vad de heter) iaf inte var lika, den som satt på Fk blocket gick det ett rör ifrån till vatten röret? varför nu de da? jag bytte iaf till det som satt på min ET.
men någon som kan förklara skillnaden på dom? kanske att den på Fk:n är bättre? men fattade inte varför det skulle vatten dit:/
sen var det något rör precis brevid som gick in med vatten i blocket med, men de var pluggat på min Et så jag gjorde samma här.
Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

140 Inlägg
25 mars 2009
Du har ingen vatten kyld turbo på et orginal utan en olje kylare men på nyare som typ fk är det vatten kyld turbo å vatten kylning till oljan i motorn oxå så därför är det skilnad på strutarna som filtret sitter på.

602 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
Du har ingen vatten kyld turbo på et orginal utan en olje kylare men på nyare som typ fk är det vatten kyld turbo å vatten kylning till oljan i motorn oxå så därför är det skilnad på strutarna som filtret sitter på.

jo den turbon var både vatten och olje kyld. men så FKn har inge oljekylare, vattnet kyler oljan i den där "struten" istället? men då gjorde jag rätt i att byta

140 Inlägg
25 mars 2009
Nyman_ skrev:
_mattsson_ skrev:

jo den turbon var både vatten och olje kyld. men så FKn har inge oljekylare, vattnet kyler oljan i den där "struten" istället? men då gjorde jag rätt i att byta

Det beror ju lite på hur man vill ha den kyld men du slipper ju dra om lite slangar när du satt dit samma grejer som på gamla motorn.

602 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
Nyman_ skrev:
_mattsson_ skrev:

Det beror ju lite på hur man vill ha den kyld men du slipper ju dra om lite slangar när du satt dit samma grejer som på gamla motorn.

mjo de va så jag tänkte. inte sån stor skillnad på kyleffekten om man gemför dom med varandra då?

140 Inlägg
25 mars 2009
det är väll bättre kylning när det är vatten kylning till oljan oxå för turbon värmer ju oljan rätt mycket när den går igenom turbon, så jag själv skulle sätta dit den andra struten.

Sök