2655
Sök

Volvo 940: Problem med 300 hk projekt.

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Nu har jag fått ihop bilen. Det som bl.a. sitter på är 19t, spridare delphi 440cc 3 bar högohm, byggt om lmm till 82 mm, tagit bort spridarmotstånden och satt ihop de 5 kablarna, ställbar btr (billigaste från stylingbutiken).

Lyckades troligen pajja min lmm igår, lyckades få ihop kabel 1 och 3 när jag skulle förbereda för mätning :S Klantigt som fan, men vet inte vad mer som skulle kunna vara fel. Fick felkod direkt och märkte då att kablarna låg emot varandra. Separerade dom men bilen ville inte gå bra ändå. Har nu bytt lmm och slapp felkod till en början. Bilen vill knappt gå på tomgång, varken före eller efter felkod. Har bränsletrycket på 3,5 bar just nu. Tomgången går ner på en 4-500 varv upp ibland på en 1000 varv o sen ner igen, ibland går den bättre och ibland sämre... Har även dragit ur vevhusventen så den är helt öppen så länge.

Vet inte vad det är för felkod, den kom upp på väg hem från verkstan men jag märkte ingen skillnad när lampan tändes.

En 940 ltt -96. Den i profilen.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

140 Inlägg
26 mars 2009
Är det inte tomgångs motorn som är kass då...

264 Inlägg
26 mars 2009
Går den bra når du kör?

28 Inlägg
26 mars 2009
du har för stor lmm . prova bygg en som är 72mm i diameter invändigt. 82 mm är för stort för 440cc spridare.

Livsnjutare
207 Inlägg
26 mars 2009
kan också vara ett enkelt fel som att AC.n är påslagen. smile Har hänt mig och det var problemet i mitt fall..

Om det nu inte skulle vara de så tror jag faktiskt som WapplinG_ att du har för stor lmm till dom spridarna.

m.v.h erichson

10 287 Inlägg
26 mars 2009
Som WapplinG skriver: Din LMM är åt skogen för stor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Så "Rompa 945 turbo" på TPC är helt väck då eller... Han propagerar ju hej vilt om att alla kör med för små lmm och att jag skulle ha en som är 82 mm. Sen mäta mellan stift 1 och 3 på treans växel. och justera bränsletrycket så man får 5 v 500 varv innan varvstopp.

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
erichson skrev:
kan också vara ett enkelt fel som att AC.n är påslagen. smile Har hänt mig och det var problemet i mitt fall..

Om det nu inte skulle vara de så tror jag faktiskt som WapplinG_ att du har för stor lmm till dom spridarna.

m.v.h erichson

Har ingen AC tongue

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
Är det inte tomgångs motorn som är kass då...

Nee, den gick klockrent innan jag skruva isär den tongue Och har inte pillat på mer än nödvändigt.
Senast redigerat av Kmarcus (26 mars 2009)

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Kenko skrev:
Går den bra når du kör?

Nje... Bättre, men den hoppar, skuttar och går allmänt ojämnt. Men har inte ställt in något ladd än eftersom den inte ens går på tomgång, och det tycker jag är första steget.

Refined
1 770 Inlägg
26 mars 2009
Din LMM tror jag e för stor. Har pratat med Rompa oxå, men jag tyckte det lät som det bliv lite väl med över 80mm diameter, så jag slängde ihop ett 3", fungerar hur bra som hellst smile Och vi har ju relativt lika stetup på motorerna du och jag

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hr kan han rekomendera att göra så om det inte fungerar? Tyckte han verkade kunnig och seriös hmm Nu har man lagt en jävla massa pengar på silikonslang, alurör och luftfilter och så kommer man behöva köpa nytt igen sad

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Kan också tillägga att den baktände ibland när jag hade skruvat upp bränsletrycket. Tyder inte det på att den går för fett då? Eller varför blev det så? Och går den för fett så borde väl inte lmm va för stor? Eller är jag ute och cyklar nu igen tongue

10 287 Inlägg
26 mars 2009
Det råkar på vara så att jag känner Rompa mycket väl (han är elektriker men trots det har jag rett ut hans elsystem.....tongue ).

Han är mycket duktig (trots det) , har lätt att lära men ibland så skriver han nog lite för fort.

Jag ringde och dubbelkollade med "han som gör det" - dvs min garagepolare TTR-Stefan och till 440cc spridare så säger han 72mm LMM. han har byggt med 760cc spridare också och då vart det 85mm LMM som var i största laget. Där skulle 82mm ha varit optimalt.

/Göran

Kmarcus skrev:
Så "Rompa 945 turbo" på TPC är helt väck då eller... Han propagerar ju hej vilt om att alla kör med för små lmm och att jag skulle ha en som är 82 mm. Sen mäta mellan stift 1 och 3 på treans växel. och justera bränsletrycket så man får 5 v 500 varv innan varvstopp.

(Groucho Marx).

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 mars 2009
han brukar ju säga att :

du måste mäta vid vilket varvtal LMMen bottnar. när den bottnar 1000rpm innan varvstoppet så är den precis lagom stor. bottnar den tidigare så är den för liten, o tvärtom.

mät mellan stift 1-3 på LMM när du kör på 3ans växel o drar på, när den visar 5V då har den bottnat.

självklart så måste laddtrycket vara inställt på det du vill ha när du gör testet.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Det råkar på vara så att jag känner Rompa mycket väl (han är elektriker men trots det har jag rett ut hans elsystem.....tongue ).

Han är mycket duktig (trots det) , har lätt att lära men ibland så skriver han nog lite för fort.

Jag ringde och dubbelkollade med "han som gör det" - dvs min garagepolare TTR-Stefan och till 440cc spridare så säger han 72mm LMM. han har byggt med 760cc spridare också och då vart det 85mm LMM som var i största laget. Där skulle 82mm ha varit optimalt.

/Göran

Kmarcus skrev:

Ja, jag har byggt om nu så det är ett 3" rör 74 mm invändigt. Sen ska jag ställa upp bränsletrycket lite från original så jag får spridarna att flöda lagom med min nya lmm.

Angående mätningen har jag koll på vad han rekomenderar. Men när bilen inte ens går på tomgång känns det helt fel att försöka med det...

Tack för hjälpen så länge, återkommer när jag testat. Ska jobba nu så hinner nog inte idag.
Senast redigerat av Kmarcus (26 mars 2009)

10 287 Inlägg
26 mars 2009
Mätningen är en tumregel, men för att veta om det är optimalt så behöver man sätta upp bilen i bromsbänk.

Ett problem är att när väl LMM bottnar är att boxen bara har varvtalssignalen att gå på och det kan bli lite olika beteenden beroende på exakt hur soppamappen ser ut precis där LMM bottnar.

Ett annat fall är om man har dimensionerat sitt bygge med större spridare än vad som egentligen behövs - då skall LMM inte bottna alls.

Men det är i alla fall helt klart att LMM inte får bottna speciiellt långt under effektmax.

/Göran

(Groucho Marx).

854 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Nu är bilen igång och det är mycket bättre nu. Den går på tomgång som den ska, dock så dog den en gång efter lite varvande och ligger på gränsen till att dö ibland.

Får en felkod, ska se om jag kan kolla upp den imorrn. Är troligtvis lmm men jag vet inte riktigt, är ju det ända som jag pillat på. Felkoden kom först när bilen blev lite varm, om det kan hjälpa någon.

Har inte mätt något på lmm än. Ska se om jag hinner göra det imorrn.

1 062 Inlägg
27 mars 2009
har tyvärr inte hunnit svara haft mkt å göra ^^ bra att du fick igång bilen iaf smile

vad är det för felkod?

du ska ju ha lambda reglering upp till 3k varv så under 3k så ska lambdan fixxa soppan så det blir rätt luft/bränsle blandning väl?

ta å plocka väck tomgångs motorn å se hur den ser ut slangarna till den haren tendens att spricka sad

mvh

Team Björkeryd

854 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
har tyvärr inte hunnit svara haft mkt å göra ^^ bra att du fick igång bilen iaf smile

vad är det för felkod?

du ska ju ha lambda reglering upp till 3k varv så under 3k så ska lambdan fixxa soppan så det blir rätt luft/bränsle blandning väl?

ta å plocka väck tomgångs motorn å se hur den ser ut slangarna till den haren tendens att spricka sad

mvh

Vet inte vad det är för felkod. Nollade boxen i morse coh startade den igen. Felkoden kommer när bilen blir varm hmm Har inte hunnit att ta reda på vilken det är än. Får bli på måndag det. Någon som har en idé så länge?

Ska kolla det, får hoppas jag hinner i helgen.

Sök