4031
Sök

Bensin- och E85-priser i Europa.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hej hej.

Jag funderar på att dra på världens roadtrip genom Europa i sommar. Och då är frågan om det finns någon här som har koll på vart man kan få reda på bensin- respektive E85-priser för de olika länderna i Europa? Det vore kanske något att ha koll på om man ska ut och åka, liksom!

Tack på förhand.

Finlirare
478 Inlägg
26 mars 2009
Rent generellt bör östeuropeiska länder ha billigare soppa. Polen har billig vad jag vet

249 Inlägg
26 mars 2009
Schweiz och frankrike var i somras ungefär på samma nivå som i Sverige har jag för mig 13 kr l ungefär

Men vägtullarna är inte att leka med.

1 874 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
85an skrev:
Schweiz och frankrike var i somras ungefär på samma nivå som i Sverige har jag för mig 13 kr l ungefär

Vägtullar? I Frankrike? När farsan och vi åkte ner genom Danmark, Tyskland, Schweiz och sen till Italien så var det inga sådana tullar vad jag minns. Det var förstås säkert 8 - 10 år sedan också, men ändå. Sånt kan ju vara bra att veta...

Men någon info kring bensinpriser (samt E85, eftersom att jag kan tanka med Etanol) i dessa ovanstående länder vore guld. Eller kort sagt; tror ni att man klarar sig fram och tillbaka, samt att leva (kommer att sova i bilen större delen av tiden), för 10.000kr ?
Senast redigerat av Hexenhammer (26 mars 2009)

typ..eh..va?
582 Inlägg
26 mars 2009
azXig skrev:
Rent generellt bör östeuropeiska länder ha billigare soppa. Polen har billig vad jag vet

Hur definierar du billigt? Bara nyfikenhet tongue, jag vet inte vad som räknas som billig bensin tongue.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

3 138 Inlägg
26 mars 2009
Hexenhammer skrev:
85an skrev:

Vägtullar? I Frankrike? När farsan och vi åkte ner genom Danmark, Tyskland, Schweiz och sen till Italien så var det inga sådana tullar vad jag minns. Det var förstås säkert 8 - 10 år sedan också, men ändå. Sånt kan ju vara bra att veta...

Men någon info kring bensinpriser (samt E85, eftersom att jag kan tanka med Etanol) i dessa ovanstående länder vore guld. Eller kort sagt; tror ni att man klarar sig fram och tillbaka, samt att leva (kommer att sova i bilen större delen av tiden), för 10.000kr ?

Ska du bara köra fram och tillbaka räcker väl 10k, ska du leva också, njaa...ta med några passagerare kan ni dela på kostnaderna.

1 853 Inlägg
26 mars 2009
Vad jag har hört så är det många länder som har 92 oktanigt bränsle (Tyskland Danmark mm...) vilket inte är så kul att köra på.... men billigt... så det kanske man vill passa sig för…

en del länder har säkert ännu lägre oktan på soppan

men så har jag även läst att då man jämfört deras 92 oktaniga soppa med våran, var den lika bra/kass som våran 98 oktan...satt är kanske ingen skillnad...

sedan finns det väll länder som har högre oktan värde med typ 103 osv kanon bra smile

/mvh soyd

429 Inlägg
26 mars 2009
Roz-104 skrev:
azXig skrev:

Hur definierar du billigt? Bara nyfikenhet tongue, jag vet inte vad som räknas som billig bensin tongue.

Billig bensin är när Seven eleven öppnar och har 95 oktan för 7:11 kr litern wink

MVH

// Pontus

Fire And Silk
2 254 Inlägg
26 mars 2009
Jag råkade knäppa en bild på en bensinstation som låg i Larnaca (Cyperns huvudstad) om du skulle få för dig att ta en sväng över vattnet och kolla in vädret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/604657_f109ly.jpg

Unleaded 95+ = 1.162Euro

Unleaded 98+ = 1.197Euro

Unleaded 100 eller 109 (ser inte vad det står) = 1.220Euro

EuroDiesel 2005 1.266Euro

Heating Diesel = 1.069Euro
Senast redigerat av -Mackan- (26 mars 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 874 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Roz-104 skrev:
azXig skrev:

Under 10-strecket skulle jag säga! Då blir man glad själv, i alla fall.

1 874 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
viccoA skrev:
Hexenhammer skrev:
85an skrev:

Ska du bara köra fram och tillbaka räcker väl 10k, ska du leva också, njaa...ta med några passagerare kan ni dela på kostnaderna.

Yes. Har en eventuell passagerare som kan bidra med 2 - 3.000kr. Som det ser ut nu så lutar det säkert dessutom mer åt att åka neråt Ungern till eller så. Det vore jävligt nice faktiskt. Men det är ju det där med pengar. Man vill ju inte komma halvvägs och inse att pengarna nästan är slut. wink

1 874 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Jag råkade knäppa en bild på en bensinstation som låg i Larnaca (Cyperns huvudstad) om du skulle få för dig att ta en sväng över vattnet och kolla in vädret.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/604657_f109ly.jpg

Unleaded 95+ = 1.162Euro

Unleaded 98+ = 1.197Euro

Inte billigt, med andra ord.

Fan vad jag önskar att jag kunde hitta en sida som samlade bensinpriser runt om i världen.

627 Inlägg
27 mars 2009
Hexenhammer skrev:
-Mackan- skrev:

Unleaded 95+ = 1.162Euro

Unleaded 98+ = 1.197Euro

Fan vad jag önskar att jag kunde hitta en sida som samlade bensinpriser runt om i världen.

Det finns! Jag har sett en sådan sida från USA. En arbetskollega visade mig, ska se om jag inte kan skaka fram den igen. Vet inte exakt hur ofta man uppdaterar men den gav ändå en schysst bild av läget.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

627 Inlägg
27 mars 2009
googlade lite och hittade den här. Ska fortfarande höra med min kollega. men den kanske är nåt att ha så länge?
http://www.angelfire.com/ri/EuroDelivery/gas.html

1 874 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
mastrovious skrev:
Hexenhammer skrev:
-Mackan- skrev:

Unleaded 95+ = 1.162Euro

Unleaded 98+ = 1.197Euro

Det finns! Jag har sett en sådan sida från USA. En arbetskollega visade mig, ska se om jag inte kan skaka fram den igen. Vet inte exakt hur ofta man uppdaterar men den gav ändå en schysst bild av läget.

Precis, det behöver inte vara exakt på öret och uppdateras så fort dom höjer priset med 20 öre. Bara så att man har en någorlunda vettig bild av prisläget runt om i Europa.

1 874 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
mastrovious skrev:
googlade lite och hittade den här. Ska fortfarande höra med min kollega. men den kanske är nåt att ha så länge?

Tack. Ska kollas!

Update:
Det funkar säkert. Dock skulle det vara intressant med priser bortåt Ungern, Rumänien och sådär... funderar på om det inte är så att det blir en tripp däråt istället, eftersom att det är så pass mycket billigare och så.
Senast redigerat av Hexenhammer (27 mars 2009)

627 Inlägg
27 mars 2009
Hexenhammer skrev:
mastrovious skrev:

Tack. Ska kollas!

Update:
Det funkar säkert. Dock skulle det vara intressant med priser bortåt Ungern, Rumänien och sådär... funderar på om det inte är så att det blir en tripp däråt istället, eftersom att det är så pass mycket billigare och så.

Japp men räkna kallt med att det är billigare. Se länder runtomkring å dra av en krona eller två! big_smile

2 337 Inlägg
27 mars 2009
Hexenhammer skrev:
85an skrev:

Yup, motorvägarna i Frankrike har tullar. Vet inte hur det funkar om man blåser igenom utan att betala med utländskt fordon nunera, men 2005 så blev det inga efterkrav iaf :p

Sök