En fråga angående subwoofer utgågen på en pioneer bilstereo.

gemini78 Jägermeister
29 mars 2006 · 909 Inlägg

Hej!

Har sett att det finns en hel del kunnigt folk inom bilstereo här på garaget.
Tänkte på en sak vad gäller subwooferutgången på en pioneer bilstereo.
Jag använder nu en "vanlig" lågnivåutgång (rear) på stereon kopplat till ett steg som driver 2st pioneer 12" basar i bryggat läge.

I stereons meny kan man välja att aktivera basutgången/lågnivån med subwoofer out, den tredje lågnivåutgången.
Man kan även styra utgångsstyrkan för utgången på menyn samt vid vilka hz man vill ha basljudet delat som tex 50,80 120 & 150hz, styra basboost mm, kan även göra det på slutsteget och där ställa in basboosten + massa annat på själva slutsteget.

Så till frågan...

Om jag använder själva subwooferutgången på stereon och justerar allt där så ska jag då ställa stegets filter på noll, alltså inte använda slutstegets filter alls som nu står på lowpass och är delat på 120hz?
Tänkte så inte ljudet blir helt kasst eller steget tar skada av att ha filter inställt på både stereon och slutsteget?!

Och så tror ni det kommer låta bättre/ få mer effekt till basarna om jag använder steget i stereoläge istället för i bryggat läge som den är nu?

Slutsteget är ett Klass A steg från pioneer som är ca 3 år gammalt med en effekt på 2x150w vid 4 ohms belastning och tål att belastas/är stabilt ner til 1 ohm.

Tacksam för svar då jag inte har någon som hellst längtan efter att bränna steget eller basarna och har aldrig haft en strereo med subwooferutgång tidigare.smile

Mvh: Gemini78

Senast redigerat av gemini78 (30 mars 2006)

En gång är ingen gång...
jonne_X
29 mars 2006 · 64 Inlägg

vilken modell av pioneer är det du har?

Audi A4T (1997)
gemini78 Jägermeister
30 mars 2006 · 909 Inlägg

Huvudenheten/mp3 spelaren är en pioneer deh-p6800mp och slutsteget en pioneer GM-X922.

En gång är ingen gång...
viccoA
30 mars 2006 · 3 110 Inlägg

Om filtret fungerar som det ska i hu behöver du inte mecka med filtret på steget å andra sidan skall det inte innebära någon skillnad om du ställer dem på samma värde.

Du kör idag steget bryggat i mono och har kopplat båda basarna till det?
Antar du precis lika gärna kan köra det i stereo och koppla en bas till varje kanal. Om det blir bättre eller sämre beror lite på hur stor last basarna blir kopplat i serie kontra parallelkopplade eller om du kör dem var för sig till varje kanal.

Jag tycker man skall använda "bass-boost" funktioner väldigt restriktivt. Du har ju eq och basinställningar på hu. Hade antigen ställt in det på steget eller på hu inte på båda. Risk finns för att ljudet klipper om man justerar upp alla värden på max på både hu och steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang