Får jag bogsera en avställd bil?

Alex_bergstr
27 mars 2009 · 1 364 Inlägg

Får man bogsera en avställd bil till verkstan?
yikes

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Konka Nattarbetare
27 mars 2009 · 173 Inlägg

du får väl köra bilen dit om jag inte är ute och cyklar

Senast redigerat av Konka (27 mars 2009)

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Arradin
27 mars 2009 · 631 Inlägg

... Får man verkligen röra en AVSTÄLLD bil alls?

Har ju ingen försäkring ...

kenyaboss
27 mars 2009 · 196 Inlägg

Är den skattad och försäkrad  går det bra att köra till valfri verkstad(även din egen om du har nån).

Hilmer
27 mars 2009 · 1 789 Inlägg

En avställd bil får icke vistas på allmän väg.

volvoentusiasten
27 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Finns svar i flera trådar här! Prova att sök nästa gång.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/

"Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

Edit: Med andra ord, du måste hyra ett släp. Däremot får du köra bilen till en bokad besiktning - om den är trafikförsäkrad.

Senast redigerat av linuslinje (27 mars 2009)

Rawad C20LET
27 mars 2009 · 1 041 Inlägg

jag ringde o kollade med forsäkringen, du får köra från o till bil provningen med avställd bil utan problem
men ska du till verkstan så måste du ställa på den få den är i trafik för att kunna köra bilen på en allmän väg, så med andra ord även om du ska bogsera så måste du ha forsäkring o bilen ska va i trafik.
/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
27 mars 2009 · 1 041 Inlägg

Hilmer skrev:
En avställd bil får icke vistas på allmän väg.

stämmer bra det så du får ställa på den via nätet o bogsera dit den eller va det nu hette
går att ställa på bilen på under två min via nätet o sen ställa av den via nätet igen när du har den hemma, ps du får du betala 50kr extra avgift för att du ställer på den men vet ej om man betalar vi avställning oxå, sist jag gjorde det så 50kr i avgift va det.
/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Arradin
27 mars 2009 · 631 Inlägg

Rawad skrev:
jag ringde o kollade med forsäkringen, du får köra från o till bil provningen med avställd bil utan problem
men ska du till verkstan så måste du ställa på den få den är i trafik för att kunna köra bilen på en allmän väg, så med andra ord även om du ska bogsera så måste du ha forsäkring o bilen ska va i trafik.
/Rawad

Va?
Varför skulle du åka till bilprovningen med en avställd bil ?

Du måste ha Försäkring på bilen för att den ska få rulla alls ju.

jimmytic
27 mars 2009 · 116 Inlägg

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
 
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

volvoentusiasten
27 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Rawad skrev:

Hilmer skrev:
En avställd bil får icke vistas på allmän väg.

stämmer bra det så du får ställa på den via nätet o bogsera dit den eller va det nu hette
går att ställa på bilen på under två min via nätet o sen ställa av den via nätet igen när du har den hemma, ps du får du betala 50kr extra avgift för att du ställer på den men vet ej om man betalar vi avställning oxå, sist jag gjorde det så 50kr i avgift va det.
/Rawad

Edit. Ändrade uppfattning

Senast redigerat av linuslinje (27 mars 2009)

Rawad C20LET
27 mars 2009 · 1 041 Inlägg

Arradin skrev:

Rawad skrev:
jag ringde o kollade med forsäkringen, du får köra från o till bil provningen med avställd bil utan problem
men ska du till verkstan så måste du ställa på den få den är i trafik för att kunna köra bilen på en allmän väg, så med andra ord även om du ska bogsera så måste du ha forsäkring o bilen ska va i trafik.
/Rawad

Va?
Varför skulle du åka till bilprovningen med en avställd bil ?

Du måste ha Försäkring på bilen för att den ska få rulla alls ju.

ja men det är lagligt att åka till o från bil provningen med en avstäld bil va jag har försttåt
sedan om man krockar o sånt så är det en annan femma ju.
jo svar på frågan, att jag kör den till sbp avställd är för att jag inte vill ha bilen i trafik vid den tid punkten utan att få ut den med fina papper sen monterar man dit det man vill sen ställer jag på den så som tonade fram rutur o sånt o en del andra saker som inte sbp inte godkänner så visa saker tar tid att montera o dumt att ha den i trafik när jag inte ska köra den roll

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
volvoentusiasten
27 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Ja, du får köra ditt fordon till bokad besiktning OM <---- bilen är trafikförsäkrad OCH alla obetalda skatter är betalda.

Anledningen kan vara att bilen har varit avställd länge och man vill se om den går igenom alternativt vad man behöver fixa för att få den att gå igenom. Detta är inte så ovanligt som man kan tro!

alain www.bimmerpower.org
27 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Kör upp den på en trailer så problem är lös. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Rawad C20LET
27 mars 2009 · 1 041 Inlägg

linuslinje skrev:

Rawad skrev:

Hilmer skrev:
En avställd bil får icke vistas på allmän väg.

stämmer bra det så du får ställa på den via nätet o bogsera dit den eller va det nu hette
går att ställa på bilen på under två min via nätet o sen ställa av den via nätet igen när du har den hemma, ps du får du betala 50kr extra avgift för att du ställer på den men vet ej om man betalar vi avställning oxå, sist jag gjorde det så 50kr i avgift va det.
/Rawad

Hur ska du göra med betalningen av skatten då? Betala in restsumman på årsskatten på bilen, ta med dig kvittot i bilen för att sedan ställa av den direkt och sedan invänta att pengarna återbetalas?

Är det inte enklare att hyra ett släp?

att hyra släp o det andra funkar inte eftersom jag har bara B kort o va jag vet så får jag inte dra min bil på släp såvida jag inte har BE kort.

japp jag betalar det som kommer på skatten sen får jag det som blir över av resten på skatten när jag ställer av den.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
27 mars 2009 · 1 041 Inlägg

linuslinje  det du beskrev är helt rätt har gjort det på en del av mina bilar smile

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Roz-104 typ..eh..va?
27 mars 2009 · 582 Inlägg

kenyaboss skrev:
Är den skattad och försäkrad  går det bra att köra till valfri verkstad(även din egen om du har nån).

Säker på att man får köra till sin egna verkstad? Jag hade för mej att man var tvungen att ha ett intyg från verkstaden man ska till, och att det inte alls var tillåtet att köra till en egen verkstad.
I såfall kan man ju köra med den som vanligt, och blir man stoppad säger man bara att man var påväg till sin egna verkstad, eller?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Germax
27 mars 2009 · 12 086 Inlägg

En sak vet jag iaf, bilen måste ALLTID vara försäkrad så fort den ska en meter i trafiken.
Man får åka till besiktning oskattat, men man får inte åka till verkstad oskattat, dock med körförbud går.
Man behöver inte något intyg, därimot har de tagit bort "provkörning" vilket va tillåtet för nått år sedan.
En bogserad bil måste va skattad och försäkrad, om det får va körförbud vetifan. Det skulle jag tro.

Senast redigerat av JapMax (27 mars 2009)

volvoentusiasten
27 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Roz-104 skrev:

kenyaboss skrev:
Är den skattad och försäkrad  går det bra att köra till valfri verkstad(även din egen om du har nån).

Säker på att man får köra till sin egna verkstad? Jag hade för mej att man var tvungen att ha ett intyg från verkstaden man ska till, och att det inte alls var tillåtet att köra till en egen verkstad.
I såfall kan man ju köra med den som vanligt, och blir man stoppad säger man bara att man var påväg till sin egna verkstad, eller?

Om bilen har körförbud men är påställd, skattad och försäkrad så får du köra den till närmaste verkstad (inte bästa verkstad)

Sarge
27 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Det var mycket inlägg och citeringar hit och dit, så jag kanske blir dagens eko, men:

Anledningen till att man kanske vill köra en avställd bil till Bilprovningen är för att man ska slippa få den belagd med körförbud pga utebliven kontrollbesiktning vid påställning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang