2460
Sök

SAAB 9000, Hur spänna drivremsspännaren utan drivrem?

175 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Mitt hemmatillverkade verktyg för att hålla drivremsspännaren spänd gick sönder och nu står jag med en drivrem som sitter löst.

Har någon ett bra tips för hur man kan spänna spännaren utan drivremmen? Jag har försökt med polygrip och hylsnyckelskaft mm, men det är för trångt för att lyckas...
Senast redigerat av Roaster (28 mars 2009)

234 Inlägg
28 mars 2009
Antar att du ska lägga på remmen igen. Lägg på remmen på alla hjulen utom på acn. Sedan så drar du remmen uppåt och försöker få på den på achjulet. Det ska gå med handkraft men kan ta ett tag då oljedämparen ska gå ihop.

Annars kan man ta en brytspak eller kofot och bända uppifrån mot hjulet. Men ta det försiktigt bara så inte hjulet går sönder.

/Eric.

175 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Ja, jag försöker få på remmen igen. Tack för tipset, det borde kunna fungera, men spännaren är väldigt tung...

Jag har hittils gjort tvärt om, försökt kränga det på spännaren sist.

gruvarbetare
152 Inlägg
29 mars 2009
Roaster skrev:
Mitt hemmatillverkade verktyg för att hålla drivremsspännaren spänd gick sönder och nu står jag med en drivrem som sitter löst.

Har någon ett bra tips för hur man kan spänna spännaren utan drivremmen? Jag har försökt med polygrip och hylsnyckelskaft mm, men det är för trångt för att lyckas...

jag fixat min lås anordning men en "tält" pinne som man slår ner i marken för att spänna linorna till tält..
den måtta jag på ungefär o sen gjorde/börjde jag den raka ändan till en bra böj o sen spännde jag upp "spännarn" o vipps så satt den kvar...men jag tog bort min inneskärm för att  få plats :-)

175 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Jag tog bort innerskärmen och "lyfte" upp spännaren med en domkraft. Nu fick jag på gamla remmen och kan prova mitt topplockspackningsbyte innan jag bestämmer mig för metod att byta rem på, men detta med domkraft var smidigt och fungerade bra för mig.

Sök