Högskola och universitet

monsterman
29 mars 2009 · 63 Inlägg

Hittade ingen tråd om högskolor och universitet. Så jag tänkte starta en här för alla oss som har planerat att påbörja en utbildning till hösten. Några fler som har planerat att söka in sig på högskola/universitet till hösten?

Jag står och velar mellan att söka mig till Stockholms Universitet och Mälardalens Högskola. Men tänker mycket på vad som ger jobb i framtiden. Enligt Mälardalens högskola's hemsida får 83% av de som är färdigutbildade jobb, det låter ju iaf. lockade smile

Sanizz
29 mars 2009 ·

Jag har sökt till Jönköpings högskola.

Abeed Pekabow i can see u
29 mars 2009 · 644 Inlägg

För mig blir det civilingenjör I stockholm KTH .. hoppas ja kommer in

Evil_90 +Uppfinnare+
29 mars 2009 · 643 Inlägg

Ska jobba ett år eller två, plugga lite språk kanske. Så får man lite tid å tänka först smile Fast det lutar nog åt Chalmers.

Senast redigerat av Evil_90 (29 mars 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Beetle V4
29 mars 2009 · 218 Inlägg

monsterman skrev:
Hittade ingen tråd om högskolor och universitet. Så jag tänkte starta en här för alla oss som har planerat att påbörja en utbildning till hösten. Några fler som har planerat att söka in sig på högskola/universitet till hösten?

Jag står och velar mellan att söka mig till Stockholms Universitet och Mälardalens Högskola. Men tänker mycket på vad som ger jobb i framtiden. Enligt Mälardalens högskola's hemsida får 83% av de som är färdigutbildade jobb, det låter ju iaf. lockade smile

Jag har tänkt att jag ska börja på högskola i höst eftersom det är så dåligt med jobb idag så kan man lika gärna jobba, blir troligen nätverk på Mälardalen. Vad är det du tänkt söka på mälardalen?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Mortalis VW-nörd?
30 mars 2009 · 4 332 Inlägg

Evil_90 skrev:
Ska jobba ett år eller två, plugga lite språk kanske. Så får man lite tid å tänka först smile Fast det lutar nog åt Chalmers.

Hoppas du har riktigt bra betyg då. Alla program har sjukt mkt högre snitt för att få komma in till chalmers än motsvarande på andra orter

Evil_90 +Uppfinnare+
30 mars 2009 · 643 Inlägg

Mortalis skrev:

Evil_90 skrev:
Ska jobba ett år eller två, plugga lite språk kanske. Så får man lite tid å tänka först smile Fast det lutar nog åt Chalmers.

Hoppas du har riktigt bra betyg då. Alla program har sjukt mkt högre snitt för att få komma in till chalmers än motsvarande på andra orter

Det ska nog inte vara några problem med den biten wink Problemet är boendet och försörjningen hmm

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Mortalis VW-nörd?
30 mars 2009 · 4 332 Inlägg

Studentlägenhet och lån+bidrag så lever du väl, ja får över 2-3000 varje månad med de tongue vet inte hur ja lyckas me de men

Evil_90 +Uppfinnare+
30 mars 2009 · 643 Inlägg

Mortalis skrev:
Studentlägenhet och lån+bidrag så lever du väl, ja får över 2-3000 varje månad med de tongue vet inte hur ja lyckas me de men

Nä det verkar ju lite otroligt faktiskt, med tanke på att bilen kostar ju en del också, blir nog att man ställer av den eller säljer den. Jag vill ju helst undvika att ta studielån i största möjliga mån också, hatar att ha skulder.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Rejad Maskin stundent!
30 mars 2009 · 218 Inlägg

Ska du läsa 3 eller 5 årig så får du nog räkna med att det behövs lånas en hel del, om du inte bor hemma under studietiden alternativt har samlat pengar på hög eller har väldigt givmilda föräldrar så är det i princip ett måste. Ska du ha kvar bil, ha egen lägenhet osv så är det kört utan lån, om inget av ovanstående är uppfyllt.

Själv har jag ingen bil, delar en 3:a med en gamal klasskompis och kan väl ifos få en liten slant över en bra månad, mycket beror på hur mkt man vill/hinner festa tongue

Men låt inte lånen skräma dej från att studera! De e skit kul (och ja, jobbigt), men lätt värt det för att få jobba med det man vill i framtiden.

Ha de, Rejad


Evil_90 skrev:

Mortalis skrev:
Studentlägenhet och lån+bidrag så lever du väl, ja får över 2-3000 varje månad med de tongue vet inte hur ja lyckas me de men

Nä det verkar ju lite otroligt faktiskt, med tanke på att bilen kostar ju en del också, blir nog att man ställer av den eller säljer den. Jag vill ju helst undvika att ta studielån i största möjliga mån också, hatar att ha skulder.

Senast redigerat av Rejad (30 mars 2009)

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
Fant
31 mars 2009 · 43 Inlägg

Sökte precis till Kriminolog programmet i Sundsvall på Mittuniversitetet, hoppas man kommer in. Här kollat runt på olika utbildningar och program ett bra tag nu och detta var det som jag intresserade mig mest för.

The Connoisseurs Red Car Club
Norde fotointresserad
31 mars 2009 · 2 307 Inlägg

Fant skrev:
Sökte precis till Kriminolog programmet i Sundsvall på Mittuniversitetet, hoppas man kommer in. Här kollat runt på olika utbildningar och program ett bra tag nu och detta var det som jag intresserade mig mest för.

Det är en ny utbildning va? Nya GW Persson? wink

Går själv på Mittuniversitetet men pluggar bildjournalistik

expect1991
31 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Stockholms Universitet > Mälardalens Högskola. Helt och hållet irrelevant men ändå.

biber
31 mars 2009 · 429 Inlägg

Börjar KSM i höst ( Kultur, samhäll och media gestaltning) på Linköpings Universitet (campus i Norrköping) Typ projektledning med inriktning media.

// Pontus
Grodan74
3 april 2009 · 206 Inlägg

Ska söka tekniskt basår till i höst, sen antagligen någon 3-årigt på chalmers smile jag ska försöka klara mig så länge jag kan/orkar på att bo hemma, jobba extra och inte ta något lån

Sarge
3 april 2009 · 2 337 Inlägg

Jag är klar på högskolan till sommaren smile

Fellow
3 april 2009 · 1 581 Inlägg

Ska söka till polishögskolan i höst. Dock helst distansutbildning men annars Solna

Senast redigerat av Fellow (3 april 2009)

Jultomten
3 april 2009 · 25 Inlägg

Jag pluggar på Stockholms uni (ekonomi) och är vä nöjd, även om varannan föreläsning är under all kritik (ibland ser det ut som att föreläsaren själv håller på att somna på sin egen föreläsning). Men det största problemet med att studera är att man har så lite pengar att lägga på åket hmm men annat blir det om ett par år! (får man ju hoppas iaf) big_smile

monsterman
8 april 2009 · 63 Inlägg

Chalmers verkar vara en ganska bra skola, är det inte rätt svårt att komma in där?

Phaetoon
8 april 2009 · 8 156 Inlägg

Om ni söker och kommer in på LiU/Lith (Linköpings universitet) så kan jag nog bjuda in er på fest wink
Bor på promenadavstånd.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang