har gjort lite oljeservice idag, bytt olja + filter service !
monterade ny ljuddämpare (simons) och nytt slutrör, även det simons ass ! film på avgasljudet när bilen står på tomgång [video]http://www.garaget.org/video/ggz7fym78og0[/video]
Rätt bra muller för att komma från en 4a det där, men fram lät det inte riktigt lika bra. Lite av M40ns nackdel, rasslar gärna från toppen...
tickandet blev efter oljebyte, bilen ville tydligen ha lite tjockare olja och inte 5w 40 .
Har den hydraliska tryckare? isåfall kan du pröva hälla i en sådan där flaska man kan köpa på statoil som ska skapa oljafilm, har för mig att flaskorna är typ svarta men kommer inte på vad det heter.
" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Rätt bra muller för att komma från en 4a det där, men fram lät det inte riktigt lika bra. Lite av M40ns nackdel, rasslar gärna från toppen...
tickandet blev efter oljebyte, bilen ville tydligen ha lite tjockare olja och inte 5w 40 .
Har den hydraliska tryckare? isåfall kan du pröva hälla i en sådan där flaska man kan köpa på statoil som ska skapa oljafilm, har för mig att flaskorna är typ svarta men kommer inte på vad det heter.
STP OilTreatment, (blå flaska) blev ingen skillnad när jag hällde i det .. nog ventilerna som e sleetna, bilen har trots allt gått 32 000mil.
ska testa hälla i en annan olja när han rullat en bit på den här, för motorn blir ju ren iaf med ny olja .
tickandet blev efter oljebyte, bilen ville tydligen ha lite tjockare olja och inte 5w 40 .
Har den hydraliska tryckare? isåfall kan du pröva hälla i en sådan där flaska man kan köpa på statoil som ska skapa oljafilm, har för mig att flaskorna är typ svarta men kommer inte på vad det heter.
STP OilTreatment, (blå flaska) blev ingen skillnad när jag hällde i det .. nog ventilerna som e sleetna, bilen har trots allt gått 32 000mil.
ska testa hälla i en annan olja när han rullat en bit på den här, för motorn blir ju ren iaf med ny olja .
okej, nja brukar inte rassla ifall ventilerna e slitna, då ere något med tryckarna, en kompis renoverade toppen på sin bmw och efter renoveringen börja den också rassla
" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Har den hydraliska tryckare? isåfall kan du pröva hälla i en sådan där flaska man kan köpa på statoil som ska skapa oljafilm, har för mig att flaskorna är typ svarta men kommer inte på vad det heter.
STP OilTreatment, (blå flaska) blev ingen skillnad när jag hällde i det .. nog ventilerna som e sleetna, bilen har trots allt gått 32 000mil.
ska testa hälla i en annan olja när han rullat en bit på den här, för motorn blir ju ren iaf med ny olja .
okej, nja brukar inte rassla ifall ventilerna e slitna, då ere något med tryckarna, en kompis renoverade toppen på sin bmw och efter renoveringen börja den också rassla
518i M40 90-94, M43 95- (Rak 4:a 8 ventiler) M40-motorn som sitter i denna bil t.om. -94 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så högt som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler. Detta gäller fram till 1994. Från och med 1995 heter motorn M43, har kamkedja och anses mycket långlivad.
Saxat från Autopower, detta brukar oftast ske efter en 20-25k mil. Har din rullat 32k så borde där vara lite rassel i en M40. Så har den klarat sig 32k mil har den varit bra skött
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
STP OilTreatment, (blå flaska) blev ingen skillnad när jag hällde i det .. nog ventilerna som e sleetna, bilen har trots allt gått 32 000mil.
ska testa hälla i en annan olja när han rullat en bit på den här, för motorn blir ju ren iaf med ny olja .
okej, nja brukar inte rassla ifall ventilerna e slitna, då ere något med tryckarna, en kompis renoverade toppen på sin bmw och efter renoveringen börja den också rassla
518i M40 90-94, M43 95- (Rak 4:a 8 ventiler) M40-motorn som sitter i denna bil t.om. -94 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så högt som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler. Detta gäller fram till 1994. Från och med 1995 heter motorn M43, har kamkedja och anses mycket långlivad.
Saxat från Autopower, detta brukar oftast ske efter en 20-25k mil. Har din rullat 32k så borde där vara lite rassel i en M40. Så har den klarat sig 32k mil har den varit bra skött
aaah ! det där har jag läst, bara inte laggt på minnet . tack så mycket !!
jo, min är fullservad, en chefs-nisse som haft den så den har då blivit väl omhändertagen