påsen skrev:
Om du byter till förgasare så plockar du antingen bort elektroniken eller så låter du bara den sitta där utan att göra något så att säga.
Om du byter till ett annat sprut så måste du låta någon mappa den.
Original sprut på b234f motorerna går inte att mappa, sitter någon spärr i boxen som hindrar en från att gå in och ändra där.
/Påsen
Nu vill jag vara lite petig & jobbig

Trimchip gör inte så att motorn får mindre soppa, den får mer soppa (optimerad insprutning) och omställd tändning.
Både ja & nej på denna punkten, ett chip optimerar bränsle/luft/tändning, ibland blir det mer soppa & ibland mindre och vid olika varvtal/belastning osv.
Hade jag varit du så hade jag nog kört på följande recept, kostar dock en del (kostar mer att sugtrimma än att turbotrimma, framförallt när det gäller Volvomotorer) :
2,5L vev
Smidda kolvar
Balanserad vev, stakar, kolvar och svänghjul
Riktigt extraktorgrenrör och 2,5" avgassystem
Kammar från ENEM
Porta upp toppen så mycket som möjligt, möjligtvis större ventiler i den också
Separata spjäll och ett NIRA sprut till de
Låta någon kunnig mappa detta med rätt spridare monterade osv. så borde det inte vara några problem att hitta någonstans mellan 200-250hk
2,5l vev är bra men för 2-250hk med 16V topp behövs det inte.
Smidda kolvar är ofta onödigt lyx på en sugmotor, dock är dom oftast lättare och enklare att få tag i rätt storlek om man ska borra/byta stakar, man kan även åka med lite högre kompförhållande men gjutna kolvar hänger med till 2-250hk
Att porta toppen så mycket som möjligt brukar inte bli bra, toppen ska portas efter hur man vill ha motorn, högvarvig & ettrig eller lite lägre varv med, oftast bättre körbarhet.
Separata spjäll & någon sorts sprut, Nira, MS, Vems, Haltec, Hestec, Autronic, m.fl, finns massvis och fördelen med ett sprut är att du får programmerbar tändning och en hel del andra funktioner.