2431
Sök

Trimning av volvo motor

247 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
hallo har en 16 valve motor i min 740 och de ja undrar är finns det olika 16 valve toppar till mn motor en polare till mig prata om en förstärkt 16 valve topp så hur är det och hur kan jag se på min egna topp om de i så fall är en förstärkt topp orginal eller inte ?? big_smile

:):) 740:):)

730 Inlägg
29 mars 2009
De där me förstärkt finns inte orginal.. De e någon som mekat ihop själv isf..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

247 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
YeahBitch skrev:
De där me förstärkt finns inte orginal.. De e någon som mekat ihop själv isf..

okej för ja vet inte om han inte visste va han snacka om eller så för han sa att de då fanns 2 16 valve toppar och den ena skulle då va förstärkt och mycket mer trimvänlig

730 Inlägg
29 mars 2009
Nja e inte helt säker på de där.. I den du har sitter de en  B234 i, de finns också b204 men de e en tvåliters motor.. Vet inte om de passar på ett b230 block.

Vi får vänta tills någon som kan lite mer svarar.
Senast redigerat av YeahBitch (29 mars 2009)

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

247 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
YeahBitch skrev:
Nja e inte helt säker på de där.. I den du har sitter de en  B234 i, de finns också b204 men de e en tvåliters motor.. Vet inte om de passar på ett b230 block.

jo jo hoppas på fler svar smile

1 758 Inlägg
31 mars 2009
YeahBitch skrev:

Nix, den passar inte.

Tottis_vbg
31 mars 2009
det e väl så att b204 satt bara på exportbilar å har mindre ventiler än b234 toppen. sen fanns det nog nån form av typ R-sport 16v topp som e väldigt ovanlig. har en ventilkåpa som inte ser ut som på dom andra 2. jag kan ha fel men tror det e så iallafall....

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2009
Tottis_vbg skrev:
det e väl så att b204 satt bara på exportbilar å har mindre ventiler än b234 toppen. sen fanns det nog nån form av typ R-sport 16v topp som e väldigt ovanlig. har en ventilkåpa som inte ser ut som på dom andra 2. jag kan ha fel men tror det e så iallafall....

Jo, b204 var på 2 liter också, fanns som sugmotor vid namn b204e och som turbomotorer, b204gt och b204ft så vitt ja vet. Sen de där om R-sport toppen har ja också läst / hört om.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
1 april 2009
Det finns andra 16V toppar också till Volvo, bla Denzel. Men det är precis som R-sport inget som sitter orginal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 april 2009
Denzel och R-sporttopparna är mycket ovanliga och dyra tongue

b204 toppen passar inte på en b234 motor.

Ska du trimma den något? I sådant fall så satsa på mekaniska lyftare och kammar som är till för att varvas med, seperata spjäll och ett redigt sprut eller dubbla Weber förgasare.

Vill du köra turbo så kolla inte på savarturbo.se för mycket info.

b234f toppen hänger med upp till ca. 600hk vad jag vet, i alla fall om man byter till mekaniska lyftare och bättre ventiler.

/Påsen

PÅSEN RACING

-.-
383 Inlägg
1 april 2009
Det din polare menade kanske var att det finns 2 olika insug till B234F??
Det ena större sitter på 159hk varianterna.
Det andra är mindre och sitter på 155hk modellerna, automat och de senare årsmodellerna.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

686 Inlägg
1 april 2009
JonasK skrev:
Det andra är mindre och sitter på 155hk modellerna, automat och de senare årsmodellerna.

Ända som skiljer mellan insugen vad jag är att spjället på 159hk motorn är 3" och det andra är runt 2,5" eller något sådant dumt.

Tror inte det skiljer något annat faktiskt.

/Påsen

PÅSEN RACING

247 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
JonasK skrev:

okej jag har 159 hk

247 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
påsen skrev:
Denzel och R-sporttopparna är mycket ovanliga och dyra tongue

b204 toppen passar inte på en b234 motor.

Ska du trimma den något? I sådant fall så satsa på mekaniska lyftare och kammar som är till för att varvas med, seperata spjäll och ett redigt sprut eller dubbla Weber förgasare.

Vill du köra turbo så kolla inte på savarturbo.se för mycket info.

b234f toppen hänger med upp till ca. 600hk vad jag vet, i alla fall om man byter till mekaniska lyftare och bättre ventiler.

/Påsen

okej nej ja ska inte ha turbo ska trimma på hederligt sätt:) vill ha ditt dubbla weber 48er eller 50 och om jag nu ska de har ja en annan fråga om jag nu bytter till förgasare hur gör jag då med elektroniken ?? även vid trim med sprut hur ska ja ställa om elektroniken i bilen för sätta i ett trim chip de går ju inte då får den ju mindre soppa men mer efekt orginal e de ju så iallafall och trimmar ja ska den ju inte ha mindre soppa hmm
Senast redigerat av 740Glt16valve (1 april 2009)

686 Inlägg
1 april 2009
Om du byter till förgasare så plockar du antingen bort elektroniken eller så låter du bara den sitta där utan att göra något så att säga.

Om du byter till ett annat sprut så måste du låta någon mappa den.
Original sprut på b234f motorerna går inte att mappa, sitter någon spärr i boxen som hindrar en från att gå in och ändra där.

Trimchip gör inte så att motorn får mindre soppa, den får mer soppa (optimerad insprutning) och omställd tändning.

Hade jag varit du så hade jag nog kört på följande recept, kostar dock en del (kostar mer att sugtrimma än att turbotrimma, framförallt när det gäller Volvomotorer) :

2,5L vev
Smidda kolvar
Balanserad vev, stakar, kolvar och svänghjul
Riktigt extraktorgrenrör och 2,5" avgassystem
Kammar från ENEM
Porta upp toppen så mycket som möjligt, möjligtvis större ventiler i den också
Separata spjäll och ett NIRA sprut till de
Låta någon kunnig mappa detta med rätt spridare monterade osv. så borde det inte vara några problem att hitta någonstans mellan 200-250hk

/Påsen
Senast redigerat av påsen (1 april 2009)

PÅSEN RACING

4 001 Inlägg
1 april 2009
påsen skrev:
Om du byter till förgasare så plockar du antingen bort elektroniken eller så låter du bara den sitta där utan att göra något så att säga.
Original sprut på b234f motorerna går inte att mappa, sitter någon spärr i boxen som hindrar en från att gå in och ändra där.
/Påsen

Nu vill jag vara lite petig & jobbig big_smile
Trimchip gör inte så att motorn får mindre soppa, den får mer soppa (optimerad insprutning) och omställd tändning.

Både ja & nej på denna punkten, ett chip optimerar bränsle/luft/tändning, ibland blir det mer soppa & ibland mindre och vid olika varvtal/belastning osv.

Hade jag varit du så hade jag nog kört på följande recept, kostar dock en del (kostar mer att sugtrimma än att turbotrimma, framförallt när det gäller Volvomotorer) :

2,5L vev
Smidda kolvar
Kammar från ENEM
Låta någon kunnig mappa detta med rätt spridare monterade osv. så borde det inte vara några problem att hitta någonstans mellan 200-250hk

2,5l vev är bra men för 2-250hk med 16V topp behövs det inte.
Smidda kolvar är ofta onödigt lyx på en sugmotor, dock är dom oftast lättare och enklare att få tag i rätt storlek om man ska borra/byta stakar, man kan även åka med lite högre kompförhållande men gjutna kolvar hänger med till 2-250hk
Att porta toppen så mycket som möjligt brukar inte bli bra, toppen ska portas efter hur man vill ha motorn, högvarvig & ettrig eller lite lägre varv med, oftast bättre körbarhet.
Separata spjäll & någon sorts sprut, Nira, MS, Vems, Haltec, Hestec, Autronic, m.fl, finns massvis och fördelen med ett sprut är att du får programmerbar tändning och en hel del andra funktioner.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

247 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
påsen skrev:

2,5L vev
Smidda kolvar
Kammar från ENEM

/Påsen

okej för ja e rätt sugen på mellan 250 -300 utan turbo smile för jag har riktigt bra avgasvärden för att vara utan kat så om ja kommer för högt så har ja bara att sätta ditt en kat de ska ju inte vara någon igentligen så då ska dom ju gå efter värdena utan kat och kommer ja över dom så sätter jag ju bara ditt en..

men då har ja en fråga till vid besiktning om ja bytter till förgasare så går inte de igenom väll även om jag får ner avgasvärdena för e riktigt sugen på weber kan få tag i två weber 50 tror ja för runt 5 k

247 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
påsen skrev:
/Påsen

Nu vill jag vara lite petig & jobbig big_smile

Både ja & nej på denna punkten, ett chip optimerar bränsle/luft/tändning, ibland blir det mer soppa & ibland mindre och vid olika varvtal/belastning osv.

2,5L vev
Smidda kolvar
Kammar från ENEM

2,5l vev är bra men för 2-250hk med 16V topp behövs det inte.
Smidda kolvar är ofta onödigt lyx på en sugmotor, dock är dom oftast lättare och enklare att få tag i rätt storlek om man ska borra/byta stakar, man kan även åka med lite högre kompförhållande men gjutna kolvar hänger med till 2-250hk
Att porta toppen så mycket som möjligt brukar inte bli bra, toppen ska portas efter hur man vill ha motorn, högvarvig & ettrig eller lite lägre varv med, oftast bättre körbarhet.
Separata spjäll & någon sorts sprut, Nira, MS, Vems, Haltec, Hestec, Autronic, m.fl, finns massvis och fördelen med ett sprut är att du får programmerbar tändning och en hel del andra funktioner.

vill ha bort el så mycke som möjligt för de kan krångla så satans om man har otur men kolvarna som sitter orginal dom är väll inte så starka så dom kan med 200 + ?? de att ja inte vill turbotrimma visst de är skoj men fränare med riktigt trim inga fusk hk smile

4 001 Inlägg
2 april 2009
740Glt16valve skrev:
okej för ja e rätt sugen på mellan 250 -300 utan turbo :) för jag har riktigt bra avgasvärden för att vara utan kat så om ja kommer för högt så har ja bara att sätta ditt en kat de ska ju inte vara någon igentligen så då ska dom ju gå efter värdena utan kat och kommer ja över dom så sätter jag ju bara ditt en..

men då har ja en fråga till vid besiktning om ja bytter till förgasare så går inte de igenom väll även om jag får ner avgasvärdena för e riktigt sugen på weber kan få tag i två weber 50 tror ja för runt 5 k

Ifall det inte sitter någon kat så får du inte heller sätta dit någon (jag vet, det är sjukt men så är det) sen hjälper inte en kat speciellt mycket om du ska åka med förgasare.

vill ha bort el så mycke som möjligt för de kan krångla så satans om man har otur men kolvarna som sitter orginal dom är väll inte så starka så dom kan med 200 + ?? de att ja inte vill turbotrimma visst de är skoj men fränare med riktigt trim inga fusk hk smile

200hk är inga problem med standardkolvar, inte 300hk heller, det som kan bli problem så är det ifall man ska upp högt i kompförhållande eller överladdar eller får för höga temperaturer i förbränningsrummen men inget av detta ska behöva hända med 300hk i en 2,3l 16V motor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

686 Inlägg
2 april 2009
740Glt16valve skrev:
påsen skrev:

2,5L vev
Smidda kolvar
Kammar från ENEM

/Påsen

okej för ja e rätt sugen på mellan 250 -300 utan turbo smile för jag har riktigt bra avgasvärden för att vara utan kat så om ja kommer för högt så har ja bara att sätta ditt en kat de ska ju inte vara någon igentligen så då ska dom ju gå efter värdena utan kat och kommer ja över dom så sätter jag ju bara ditt en..

Visst kan man köra på standardkolvar och standard vev,  min tanke med kolvarna va att dem håller bättre och då framförallt för högre varv å så väger dem mindre tongue
Veven är bra att ha, 2,5L är bättre än 2,3L men man klarar sig såklart med standardvev ett bra tag.

Såklart ska man inte porta så mycket man kan utan så mycket det ska portas så att säga.
Men portningen lämnar man ju ändå iväg till någon som kan lite om det, å dem brukar ta så mycket det går för det ändamålet som motorn är till för.

/Påsen

PÅSEN RACING

Sök