7788
Sök

Volvo 760 problem, den dör när motor är varm

283 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Hej, lillbrorsan har en volvo 760 med v6. när bilen är kall så går den hur bra som helst, men när den blir varm så slutar den gå på vet inte exakt men ca 2-3 cylindrar, o det gör att den inte orkar med och dör, nån som vet vad felet kan vara? En 89a.
Senast redigerat av BlackDeevill (30 mars 2009)

Black Deevill

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 mars 2009
Jag tänker bara hjälpa till!,.
Om du inte önskar att din tråd stängs bör du ändra din rubrik (Volvo 760 problem) mot någonting bättre.
(ex: Volvo 760 problem, den dör när motor är varm ) så att man förstår vad det handlar om innan man öppna den, på det visset får mer svar på din förfrågan. wink
Kolla på rubriksanvisningar.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar
Senast redigerat av alain (30 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 001 Inlägg
30 mars 2009
det är inte ovanligt med att kammarna går ner sig på dom motorerna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

283 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
det är inte ovanligt med att kammarna går ner sig på dom motorerna

okej, får se till att han tar en titt på dom tongue

Black Deevill

1 893 Inlägg
30 mars 2009
Eftersom den fungerar kall, kan man väl spekulera lite att nått blir för varmt när den kommer upp i temp.
Låter för mig som något elfel, typ tändspolen som överhettar. Känn på den när tempen kommit upp. Skall fortfarande gå att ta på.
Kommer inte ihåg hur det ser ut under huven på en sådan längre, det är ju inte nya grejer precis. Hade en 88a själv, men det var 89-90.

EDIT:
En nyttig infå kan vara årsmodell på bilen. 82-87 var det B28 i dem 88-90 var det B280F. Säkert andra skilnader genom åren med. Så årsmodell kan göra skilnad.
Senast redigerat av Kristian_V (30 mars 2009)

283 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Eftersom den fungerar kall, kan man väl spekulera lite att nått blir för varmt när den kommer upp i temp.
Låter för mig som något elfel, typ tändspolen som överhettar. Känn på den när tempen kommit upp. Skall fortfarande gå att ta på.
Kommer inte ihåg hur det ser ut under huven på en sådan längre, det är ju inte nya grejer precis. Hade en 88a själv, men det var 89-90.

EDIT:
En nyttig infå kan vara årsmodell på bilen. 82-87 var det B28 i dem 88-90 var det B280F. Säkert andra skilnader genom åren med. Så årsmodell kan göra skilnad.

jo det kan jag hålla med om att det värkar vara någon typ av elfel, även om det kanske kav va problem i styrboxen, men ska kolla tändspolen.

Black Deevill

Montör
665 Inlägg
30 mars 2009
Tjena. Jag hade en 760 med B280F som jag hade ganska mycket motorproblem med. Som någon skrev här tidigare, försök att leta elfel, då t.ex. tändspolen. Min gick jättebra när den var kall, men sen när den blev varm så blev tomgången jätteskum och bilen gick dåligt allmänt. Kan vara något liknande. Jag fick aldrig löst problemen på min tyvärr. Men försök kolla lite generella grejer såsom elkontakter och kablar (ärg/korrosion, kabelbrott), slangar (hål/torka/brott).. Kanske smörja upp diverse saker.

Sen sitter det väl ett mekaniskt sprut i dessa bilar? Bosch K-Jettronic eller vad det heter. Finns det kanske någon tempsensor för motorstryningen? Något kallstartssystem som hänger sig eller liknande kanske?

Håll oss uppdaterade på hur det går!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

283 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
berthelsen skrev:
Tjena. Jag hade en 760 med B280F som jag hade ganska mycket motorproblem med. Som någon skrev här tidigare, försök att leta elfel, då t.ex. tändspolen. Min gick jättebra när den var kall, men sen när den blev varm så blev tomgången jätteskum och bilen gick dåligt allmänt. Kan vara något liknande. Jag fick aldrig löst problemen på min tyvärr. Men försök kolla lite generella grejer såsom elkontakter och kablar (ärg/korrosion, kabelbrott), slangar (hål/torka/brott).. Kanske smörja upp diverse saker.

Sen sitter det väl ett mekaniskt sprut i dessa bilar? Bosch K-Jettronic eller vad det heter. Finns det kanske någon tempsensor för motorstryningen? Något kallstartssystem som hänger sig eller liknande kanske?

Håll oss uppdaterade på hur det går!

okej, jo tror det är mekaniskt, ska ta mig en närmare titt nästa gång jag åker hem till mamma där brorsans bil står så ska jag se vad jag kan hitta , o förhoppningsvis få att gå normalt igen hmm tongue

Black Deevill

21 761 Inlägg
30 mars 2009
B280F borde ha LH2.2, dvs inte det mekaniska systemet. smile

283 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
B280F borde ha LH2.2, dvs inte det mekaniska systemet. smile

ahh okej:P ska undersöka om den dör pga soppa eller tändingtill att börja med tongue

Black Deevill

Sök