Det är verkligen ingen lek att lackera ordentligt! Att få det dugligt kan vem som helst få efter lite övning men att få det BRA krävs mycket erfarenhet... färgen ska ju läggas på exakt rätt och det gäller att lära sig när färgen börjar rinna och komma så när det som möjligt för att få blankast yta osv! Men gör som jag, köp biltemas "lyx spruta" och börja lacka! Hur kul som helst när det blir bra/dugligt resultat! Börja öva med solida färgen då dessa inte kräver lika mycket erfarenhet som metallic lacker(fler lager färg/klarlack och fler möjliheter till rinningar o annat klant) om du nu ska lackera saker som du ska använda såklart! annars spelar det ju ingen roll vad för färg du sprutar ut..
Lär dig inte att måla saker liggandes utan om du har en tex framskärm så sätt upp den så som den sitter på bilen då det är minst risk för damm i lacken men tyvärr mer risk för rinning, men det är ju ändå det man ska lära sig att INTE få!

Och när du väl börjar få in snitsen med sprutan, hur mycket färg som ska läggas, vilket avstånd osv så går det helt klart att få det snäppet under en riktig lackerare!
Det värsta som kan hända är att det rinningar, damm eller annat kladd men det är bara o låta det torka o slipa ner det dagen efter o göra om det, inte värre än så!
Rekomenderar iaf en kompressor på MINST 150liter om du ska lackera.. jag har en på 150 liter och den får jobba rätt bra om det är en hel bil som ska lackas...
Detta är iaf mina "lekmanna" tips! Finns det nån expert på området som kan rätta mig så är det fritt fram!

MVH/Jon