Blir så förbannad, trafikförsäkringsföreningen

kawiZz RMR-Crew
1 april 2009 · 478 Inlägg

Har själv fått hem 3 x 720 kr....

turbotompa fritidsprofessor
1 april 2009 · 1 197 Inlägg

5dagar e väl inge o gnälla över!!? En gång när jag var bortrest ett längre tag så slumpade det sig så illa att trafikförsäkringsföreningen tog hand om min bilförsäkring i 4-5veckor, det sved kan jag säga!! lol

Robban_Hedlund
2 april 2009 · 175 Inlägg

Hehe...nu är det betalt. Kul att höra att det är fler som gjort liknande tabbe. Men som flera sagt man lärsig av sina misstag. Tänk er att jobba på trafikförsäkringsföreningen, det lär ju inte vara allt för många som ringer och är nöjda.

Aldrig mer en japanare!
MagneticNorth Aktad Medlem
2 april 2009 · 301 Inlägg

"Gör något roligare för pengarna!" skriver de på sin web.... ohh the irony.

sir_daniel www.kudoz.se
2 april 2009 · 3 802 Inlägg

höll på att åka på 2 månader med dem med skyline förra året pga att försäkringsbolaget mitt inte hade ställt på bilen som jag sa åt dem att göra... men de lyckades få ner det till 10 dagar... kan säga att telefonen gick varm tills det var "löst"

turboforssen Telge Drifting Team
2 april 2009 · 5 398 Inlägg

sir_daniel skrev:
höll på att åka på 2 månader med dem med skyline förra året pga att försäkringsbolaget mitt inte hade ställt på bilen som jag sa åt dem att göra... men de lyckades få ner det till 10 dagar... kan säga att telefonen gick varm tills det var "löst"

det är ju transportstyrelsen som ställer på bilen å inte försäkringsbolaget smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
sir_daniel www.kudoz.se
2 april 2009 · 3 802 Inlägg

vad som hände var att jag satte på faktura med försäkringsbolaget på autogiro men fick ingen kvittens från mig (då jag inte anmälde mitt konto till dem...) men löste sig med 1000-1500 fattigare istället för en bra bit över 10 eller om det var 20K.....

j0nas Lastbilschaffis
2 april 2009 · 811 Inlägg

en av chefens anställda samla på sig 26k från TFF tongue & nu samlar på han på nytt igen snart uppe i 12k ytterligare big_smile

torpis Forummoderator
2 april 2009 · 10 572 Inlägg

Jag har också rykt på dessa TFT.  Jag förstår poängen bakom att inte ha en bil påställd utan försäkring, men det är ju något man inte tänker på första gången.

Jag tycker det är lågt av TFT att inte direkt skicka ett brev att vi tar X antal kronor per dag, utan de säger ingenting förrens man försäkrat bilen eller ställer av den, då kommer dommen.  Jag hade missat 25dagar.  Lagomt kul.  Men nu är läxan lärd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Rawad C20LET
2 april 2009 · 1 041 Inlägg

kaxxen skrev:
en av chefens anställda samla på sig 26k från TFF tongue & nu samlar på han på nytt igen snart uppe i 12k ytterligare big_smile

det e ju förbannat mycket pengar det handlar om, förstår inte värför man låter det gå så långt, de idioterna på TFF eller va de nu heter säger inget till en tills man upptäcker det själv fan va sut, dessa pengar kunde han gör nåt riktigt roligt med tongue

Senast redigerat av Rawad (2 april 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
2 april 2009 · 1 041 Inlägg

torpis skrev:
Jag har också rykt på dessa TFT.  Jag förstår poängen bakom att inte ha en bil påställd utan försäkring, men det är ju något man inte tänker på första gången.

Jag tycker det är lågt av TFT att inte direkt skicka ett brev att vi tar X antal kronor per dag, utan de säger ingenting förrens man försäkrat bilen eller ställer av den, då kommer dommen.  Jag hade missat 25dagar.  Lagomt kul.  Men nu är läxan lärd.

håller med dig upp till 100%
sur att de inte skickar ett litet brev o talar om att man har glömt eller missat ett antal dagar på forsäkringen, då de istället låter det gå ett par månader om inte år tills man upptäckar ett fint brev från de mad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
volvoentusiasten
2 april 2009 · 4 005 Inlägg

Sluta klaga på TFF!

Reglerna finns av en anledning, och det är för de idioter som inte kör med en trafikförsäkring.
Klaga istället på de idioterna som kör oförsäkrat som skapar den här situationen.

Hur hade det varit om TFF inte hade funnits, och alla hade fått betala böterna själva på hundratusentals kronor? Och inte kunnat betala, så ligger man där handikappad utan arm o ben på golvet utan hjälp?
Ja lite drastiskt, men det finns en anledning till att systemet är som det är!

Ta nu detta tillfälle i akt och bli förbannad på rätt person, och gör inte om samma misstag!

Rawad C20LET
2 april 2009 · 1 041 Inlägg

linuslinje skrev:
Sluta klaga på TFF!

Reglerna finns av en anledning, och det är för de idioter som inte kör med en trafikförsäkring.
Klaga istället på de idioterna som kör oförsäkrat som skapar den här situationen.

Hur hade det varit om TFF inte hade funnits, och alla hade fått betala böterna själva på hundratusentals kronor? Och inte kunnat betala, så ligger man där handikappad utan arm o ben på golvet utan hjälp?
Ja lite drastiskt, men det finns en anledning till att systemet är som det är!

Ta nu detta tillfälle i akt och bli förbannad på rätt person, och gör inte om samma misstag!

ja du Linuslinje
jag klagar inte på de o det gör inte heller de flesta men visa tycker att det e fel på systemet att de inte hör av sig o säger hur läget ligger till som herren ovan tycker, jag håller med han nåt borde de göra som talar om för ägaren att hans/hennes bil är oförsäkrad efter ett par dagar istället för att sitta o låsas som inget har hänt tills denna person ställer av eller säljer sin bil o då får man det fina brevet från de att man ska betala xxxx kr.
själv tycker jag att de är bra att de finns för att det e som du säger om man krockar eller sånt så vill man inte sitta o va skyldig flera tusen lappar till någon annan, men åter igen de borde höra av sig till ägaren så fort de ser att bilen är oförsäkrad för som sagt alla vet inte hur det ligger till med sånt.
så vi är inte emot de utan att de gör det på ett FULT sätt o råna folk på pengar det va min mening iaf
så får ni tycka va ni vill sen tongue

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
volvoentusiasten
2 april 2009 · 4 005 Inlägg

Rawad skrev:

linuslinje skrev:
Sluta klaga på TFF!

Reglerna finns av en anledning, och det är för de idioter som inte kör med en trafikförsäkring.
Klaga istället på de idioterna som kör oförsäkrat som skapar den här situationen.

Hur hade det varit om TFF inte hade funnits, och alla hade fått betala böterna själva på hundratusentals kronor? Och inte kunnat betala, så ligger man där handikappad utan arm o ben på golvet utan hjälp?
Ja lite drastiskt, men det finns en anledning till att systemet är som det är!

Ta nu detta tillfälle i akt och bli förbannad på rätt person, och gör inte om samma misstag!

ja du Linuslinje
jag klagar inte på de o det gör inte heller de flesta men visa tycker att det e fel på systemet att de inte hör av sig o säger hur läget ligger till som herren ovan tycker, jag håller med han nåt borde de göra som talar om för ägaren att hans/hennes bil är oförsäkrad efter ett par dagar istället för att sitta o låsas som inget har hänt tills denna person ställer av eller säljer sin bil o då får man det fina brevet från de att man ska betala xxxx kr.
själv tycker jag att de är bra att de finns för att det e som du säger om man krockar eller sånt så vill man inte sitta o va skyldig flera tusen lappar till någon annan, men åter igen de borde höra av sig till ägaren så fort de ser att bilen är oförsäkrad för som sagt alla vet inte hur det ligger till med sånt.
så vi är inte emot de utan att de gör det på ett FULT sätt o råna folk på pengar det va min mening iaf
så får ni tycka va ni vill sen tongue

Ja exakt, det handlar oftast om ett par dagar, då de flesta vettiga personer efter ett par dagar har kommit igång med sin riktiga försäkring på bilen.
Systemet finns för att  täcka den korta stunden en bil är oförsäkrad, så det är nog svårt att hitta ett system där ingen kan känna sig lurad och överkörd.

Kanske man kan ha en ökande siffra? x kronor ena dagen sen ökar det med 50% varje dag? Då blir det kanske lite mer rättvist för alla eller vad tror ni.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 april 2009 · 2 972 Inlägg

Varför ska dom påminna folk om att man måste ha försäkring på sin bil? Det hör väl till att ta reda på vad som gäller själv? Det är BARA slarv eller okunskap som sätter en i en situation där TFF vill ha betalt, och man har bara sig själv att skylla.

Påminner era mammor er om att ni måste äta med? Torkar dom er i röven med? Sorry om jag reagerar, men vafan, allt ska staten och myndigheter sköta åt alla, inget ansvar ska man behöva ta själv. Jag blir så trött...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torpis Forummoderator
6 april 2009 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Påminner era mammor er om att ni måste äta med? Torkar dom er i röven med? Sorry om jag reagerar, men vafan, allt ska staten och myndigheter sköta åt alla, inget ansvar ska man behöva ta själv. Jag blir så trött...

Och du har aldrig gjort ett misstag där du känner att lite tydligare informaion hade varit skönt?!

I alla andra fall får man brev hem. "Hej betalar du inte så går det till kronofogden" eller "Du hade fest i fredags, tänk på att dämpa ljudet på kvällarna annars får du inte bo kvar"

Hur hade det sett ut om det kom en betalningsanmärkning direkt (även om du aldrig gör fel så kan brevbäraren göra det och slarva bort räkningen)  och i fall nummer två bli vräkt 3dagar efter inflyttningsfesten??

Jag tycker det är rätt uppenbart att där man kan underlätta så skall man göra det. exempelvis uppmärka pumpar på macken. "näe kan man inte lukta skillnaden på bensin och diesel så skall man inte köra bil"

eller hastighetsskyltar "näe kan du själv inte avgöra vilken fart som gäller så skall du inte ha körtkort. har inte din mamma sagt att det bara är 70km/h här?"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 april 2009 · 2 972 Inlägg

torpis skrev:

matteeee skrev:
Påminner era mammor er om att ni måste äta med? Torkar dom er i röven med? Sorry om jag reagerar, men vafan, allt ska staten och myndigheter sköta åt alla, inget ansvar ska man behöva ta själv. Jag blir så trött...

Och du har aldrig gjort ett misstag där du känner att lite tydligare informaion hade varit skönt?!

I alla andra fall får man brev hem. "Hej betalar du inte så går det till kronofogden" eller "Du hade fest i fredags, tänk på att dämpa ljudet på kvällarna annars får du inte bo kvar"

Hur hade det sett ut om det kom en betalningsanmärkning direkt (även om du aldrig gör fel så kan brevbäraren göra det och slarva bort räkningen)  och i fall nummer två bli vräkt 3dagar efter inflyttningsfesten??

Jag tycker det är rätt uppenbart att där man kan underlätta så skall man göra det. exempelvis uppmärka pumpar på macken. "näe kan man inte lukta skillnaden på bensin och diesel så skall man inte köra bil"

eller hastighetsskyltar "näe kan du själv inte avgöra vilken fart som gäller så skall du inte ha körtkort. har inte din mamma sagt att det bara är 70km/h här?"

Nej, jag tycker inte det är rimligt att staten, myndigheter eller andra ska dalta med alla människor. Jag blir upprörd när nån tant ramlat pga halka och får ersättning för att inte kommunen saltat/sandat trottoaren. Gå försiktigt när det är halt, enkelt. Med en syn där man inte behöver tänka själv (jfr USA) behöver man inte fundera på om kaffet man köpt är för varmt. Bränner man sig kan man leva på skadeståndsmiljonerna därefter.... (Andra änden på skalan - dit vi är på väg!!)

Ansvar borde tas av varje individ. Så är min syn på livet. Jag tar ansvar för mig och tycker att andra ska ta ansvar för sig. Dom som inte klarar det i samhället får stå för de konsekvenser det innebär, t ex att betala till TFF när man missat eller struntat i att försäkra sitt fordon.

Men människan är lat av naturen (eller har blivit under våra 1000tals år iaf) och att luta sig tillbaka och låta nån annan sköta allt tänk är bekvämt. Men jag köper inte det.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
gamlingen
7 april 2009 · 5 198 Inlägg

Man VET att en försäkring MÅSTE man ha på en bil i trafik,så jag ser inte problemet.. men däremot så borde man kunna få 2 dgr på sej att fixa det. utan att tff ska lägga sej i.

Brådhis * Voff voff *
7 april 2009 · 10 280 Inlägg

gamlingen skrev:
Man VET att en försäkring MÅSTE man ha på en bil i trafik,så jag ser inte problemet.. men däremot så borde man kunna få 2 dgr på sej att fixa det. utan att tff ska lägga sej i.

Om jag inte minns helt fel är det 2 eller 3 dagar som ska gå innan dom börjar debitera! Har du dock inte skaffat försäkring inom den tiden debiteras du får hela tidsperioden!

Dvs skaffar du försäkring dag 2 eller 3 får du ingen räkning men skaffar du försäkring dag 4 får du för 4 dagar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JonB
7 april 2009 · 145 Inlägg

jag håller med de som tycker att det är fel att dom inte meddelar NÄR dom börjar ta betalt utan väntar tills man kommer på det själv. Fruktansvärt fult tycker jag...

Är det så svårt att skicka ett mail/brev eller ringa ett samtal?

Förmodligen är väl anledningen att om dom hade meddelat direkt så hade dom väl inte fått in lika mycket pengar...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang