7066
Sök

Hjälp angående min Volvo 740 GLT -90

1 486 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Hej!

Den jag köpte bilen av, sa att han hade ställt upp bränslemängden i motorn. Nu är den oftast väldigt svårstartad, när den väl går igång så går den på 3 cylindrar, men den fjärde kommer igång när motorn blir varm (efter att den stått igång i 5 minuter, med gaspedalen ca 2 cm ner från "viloläget")

Nu vill jag veta vad detta kommer an på? ska även tillägga att jag har 3" rakt rör hela vägen, inga ljuddämpare på , utan bara rör hela vägen.

Så vill jag även veta hur jag ställer ner bränslemängden? det är väl inte normalt att en 740 drar full tank på 5 dagar normal körning?!

MVH Oscar

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 486 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Ursäkta men.. ingen som vet?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 april 2009
På med burkar igen, katt också, om det är en sån modell. Plus går ner i storlek på avgaset, gärna till 2 tum, motorn måste ju ha nå motstånd. Efter det å borde du ha fått ner den nån deciliter mer, men det är inte allt. Gör en total service också, kan sänka förbrukningen.

Lev livet, det kan ta slut fort

1 486 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
darkwizard skrev:
På med burkar igen, katt också, om det är en sån modell. Plus går ner i storlek på avgaset, gärna till 2 tum, motorn måste ju ha nå motstånd. Efter det å borde du ha fått ner den nån deciliter mer, men det är inte allt. Gör en total service också, kan sänka förbrukningen.

Det sitter katt på redan, ja det är just motstånd den saknar nu tror jag, därför blir den så svårstartad.. har redan påbörjat servicen, bytt alla tänddelar. Nu är den så uppställd så den svartryker hmm hur stälelr jag ner bränslemängden?

1 486 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
någon som vet nu?

1 486 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Fortfarande samma problem.. någon som har något tips?

2 021 Inlägg
12 april 2009
frågan är varför han ställde upp bränsletrycket på en insprutare utan turbo, är den trimmad? kam o topp menar jag då, finns ingen som helst anledning att skruva soppa på ett elektroniskt insprut. ger ingen effekt bara en massa krångel o dåliga avgasvärden. sätt dit en original btr, antingen sitter det en ställbar eller så har han klämt ihop den gamla med en tång eller liknande. en ny fungerande org btr borde fixa det.

1 486 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
tack för hjälpen! Guld värd!

1 486 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Den drack full tank på 19.9 mil.. Fick bensinstopp med bilen, tankade i 5 liter.. o de va precis så jag tog mig hem! Den dog på parkeringen. Kan det vara impulsgivaren? Mkt tacksam för svar!

Flickspanare
731 Inlägg
6 maj 2009
volvo_b23a_racing skrev:
Hej!

Den jag köpte bilen av, sa att han hade ställt upp bränslemängden i motorn. Nu är den oftast väldigt svårstartad, när den väl går igång så går den på 3 cylindrar, men den fjärde kommer igång när motorn blir varm (efter att den stått igång i 5 minuter, med gaspedalen ca 2 cm ner från "viloläget")

Nu vill jag veta vad detta kommer an på? ska även tillägga att jag har 3" rakt rör hela vägen, inga ljuddämpare på , utan bara rör hela vägen.

Så vill jag även veta hur jag ställer ner bränslemängden? det är väl inte normalt att en 740 drar full tank på 5 dagar normal körning?!

MVH Oscar

Volvo är väldigt törstiga. Spec 16pysarna.

Men serva motorn lite, byt stift, olja, oljefilter, luftfilter, fördelare samt tändkablar så går den nog lite snällare.

En kostad av max 1000kr på Biltema.

Lambdan kan vara kass oxå utan att det indikerar på instrumentet, detta gör att bilen drar en hel del mer.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 486 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Bytt allting i tändväg men, likadan fortfarande

Flickspanare
731 Inlägg
6 maj 2009
Hur har han ställt på soppatrycket då?
Ställbar btr?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 486 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Gaijin skrev:
Hur har han ställt på soppatrycket då?
Ställbar btr?

jag vet inte hur han har gjort det.. men på nåt sätt är det.. jag är inte så kunnig hmm har du någon hotmail eller något jag kan få, skulle underlätta jävligt mkt om jag fick förklara där istället.. du verkar vara kunnig på detta

Flickspanare
731 Inlägg
6 maj 2009
nk.drift@live.se är min msn.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 486 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Gaijin skrev:
nk.drift@live.se är min msn.

Addade dig nu

MulleRacing
499 Inlägg
7 maj 2009
det låter inge trevligt det där:P vet inte hur den påverkar men om du nollställer datorn som justerar luftflödet så kanske det hälper på något sätt. Annars kan du ju enkelt kika felkoder på bilen själv hemma. om du vill så kan jag säga hur du gör:P

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 maj 2009
Byt BTR (Bränsletrycksregulator), gör en redig service på den.
Byt avgassystem till ett 2" med en eller 2 dämpare.
Om den fortfarande drar alldeles för mycket soppa så byt lambdasond, den kan vara kass/dålig även om det inte lyser en liten lampa i instrumentpanelen.

OM den fortfarande drar mycket soppa efter det så kan förra ägaren fått för sig att byta till större spridare, vilket inte hjälper på en sugmotor så länge det inte är bytt till vassare kammar osv. i den.

/påsen

PÅSEN RACING

1 486 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Hmm.. kan luftmassemätaren ha något med detta att göra? Den drog 3.5 liter / milen när vi var ute sist i den.. Jag hade fulltank då o vi tog oss 19.9 mil.. Tankade ungefär 5 liter 4 km hemifrån o de va knappt att vi tog oss hem:O fick bensinstopp precis på parkeringen hmm vad är fel?? Den är snustorr under, läcker ingenting!

1 486 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Ingen som vet?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 juni 2009
Växlar automaten som den ska ? Funkar OD:en eller det sitter ingen OD på dem automatlådorna ?

/Påsen

PÅSEN RACING

Sök