Vilken gänga på b20???

volvo_142cab
2 april 2009 · 41 Inlägg

Håller på att bygga ett stag till förgasaren, så att gummiupphängningen inte skall belastas.. och då har jag hittat ett bra fäste ca 5 cm eller mindre ovanför motorfästet sitter det 2 gängade hål.. ingen aning vad som suttit där från början? men passar mej utmärkt iaf:D frågan är bara vad det är för gänga på det ena hålet? det ena var 1/2 tum men det andra var större... m10 passade nästan men glappade litegrann.. någon som vet vad de kan vara? motorn är en b20.. här är en bild på de hålen som jag menar! inte min motor.. hittade bilden på google. https://www1.garaget.org/gallery/archive/77105/610668_npb98p.jpg

Senast redigerat av volvo_142cab (2 april 2009)

TTMotorsport
3 april 2009 · 196 Inlägg

1/2 - UNF alt UNC kanske ?

volvo_142cab
3 april 2009 · 41 Inlägg

jo de va de som va så skummt.. den högra av dem var 1/2 tum.. men den andra vart större :S ska de va så lr kan de va uppborrat? fasst verkar oxå konstigt eftersom de hålen ej används

Topper Gillar stora förgasare
3 april 2009 · 342 Inlägg

Det beror egentligen på lite. För blocken efter 74 är det mm Gänga på. Innan 73 Unc. Det enklaste sättet att se är att kolla veven hur många bultar den har. 8 st så är det mm.

Kommer inte ihåg exakt men den är väl den som du använder 9/16 ringen på. Den borde bli halvtum i gängen

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
caromania Forummoderator
4 april 2009 · 9 296 Inlägg

Blanda inte ihop gängan med verktygets märkning. Den gängan du redan hittat är sannolikt 5/16'' unc, inte 1/2'' unc. Åk till en bra järnhandel som har unc och köp en skruv av varje sort så kommer någon passa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo_142cab
4 april 2009 · 41 Inlägg

så me andra ord så är 1/2 tum den gängan som är lite större än M10??
har för mig att veven vart 6-bultad

caromania Forummoderator
4 april 2009 · 9 296 Inlägg

1/2 är 12,7mm så den är större än m12.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo_142cab
4 april 2009 · 41 Inlägg

heheh ok för stort dåbig_smile men vad heter den som är lite större än m10 då? ang. staget förresten.. i vilken ände tror du det är bäst att sätta gummit? uppe lr nere lr typ i mitten? har funderingar på att ha det högst upp men i mitten vore ju enklast

caromania Forummoderator
4 april 2009 · 9 296 Inlägg

Ordningen är: 5/16, 3/8, 7/16, 1/2

7/16 är lite större än M10.

Hur du ska placera dina stag vet jag inte, men generellt är det bra om du kan få så lite vibrationer som möjligt i förgasaren. Det är därför många förgasare har flexibel gummifot, för att förhindra att de värsta vibrationerna från motorn ska ta sig vidare till förgasaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo_142cab
4 april 2009 · 41 Inlägg

jo precis har köpt oringar nu och gummibrickor från kg så de ska lösa sejj men det e ju en liggande så då kommer den hänga ner lixom... vissa jag snackat me har sagt de inte behövs men tänkte göra de endå bara för de ska bli bra big_smile

Topper Gillar stora förgasare
5 april 2009 · 342 Inlägg

Va skall du har för knasare på den? 45:or?
Som de säger lite längre upp vill man från vibrationerna. Jag kör alltid utan stag. Räcker med backeliteplattor med oringar

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
volvo_142cab
5 april 2009 · 41 Inlägg

okok har inga backelitplattor hmm men det får fan gå utan tonguebig_smile
det är en ensam solex 40

Topper Gillar stora förgasare
5 april 2009 · 342 Inlägg

Aj aj. Den är inte go att ställa in. Så du vet det så kommer det att gå mycket bensin. Frågan är om den inte kommer att gå bättre med Dubbla SvenUrban.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
volvo_142cab
5 april 2009 · 41 Inlägg

jo kanske de .. fasst den gick rätt hyffsat och snålt innan oxå och då satt den bara fasst med 1 bult och den andra satt lite halvt och 2 saknades.. tongue troligen gängpajj pga för hårt spännt och för mycket vibrationer.. så tror ju att de kommer bli bättre nu när den åtminstone sitter ordentligt smile men vi få se har mycke tankar på gång tongue en annan tanke är att sätta en turbo emellan insuget och förgasaren, för har en turbo liggandes.. big_smile men har ju SvenUrban liggandes oxå så kanske de om den går rena skiten big_smile

M_Back
9 november 2009 · 535 Inlägg

Någon som vet vad det är för gäng till sprängkåpan på b20?

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
mr_yeahman Krom-fascisten
13 augusti 2010 · 439 Inlägg

Lemmy_Kilmister skrev:
Någon som vet vad det är för gäng till sprängkåpan på b20?

7/16!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!lollol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang