8138
Sök

Volvo 940 LTT -95 olja rinner ut

629 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Tjenare, har ett litet problem som egentligen är ganska löjligt att starta en tråd över, men lite råd skulle inte sitta fel.
Jo det är så att min 940 har börjat "spotta ur sig" olja eller hur man ska beskriva det :p
Dvs oljan tar sig ur där man häller i  oljan!
Har testat att byta den där lilla packningen som sitter i locket som man skruvar fast efter man hällt i olja men det hjälpte inte (köpte helt nytt på rejmes).
Så något tips? Inte så att det forsar ut olja så den går ju att köra och så, men visst det sipprar ut lite hela tiden och det är lite irriterande för blir både fult och tar som sagt lite olja...

/MVH

Mröh

Random Hero
4 047 Inlägg
5 april 2009
du har inte hällt i för mkt olja i den då ?

Dog food lid. Backwards

629 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Nepp, och efter ett tag så börjar ju oljan försvinna vilket syns på mätstickan, men ändå fortsätter oljan att ta sig ut där uppifrån :p

Mröh

629 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
mjo är väll det som återstår att testa...
Men jag ser ingen form av spricka / skada på varken lock eller där man skruver fast det...

Mröh

bonntrimmare
655 Inlägg
5 april 2009
Dagge88 skrev:
mjo är väll det som återstår att testa...
Men jag ser ingen form av spricka / skada på varken lock eller där man skruver fast det...

LR, så kan du böja in "pinnarna" som håller fast locket tongue Visst bonnlösning men kolla om de funkar smile

1 675 Inlägg
5 april 2009
börjat få igensatt vevhus ventilation?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

629 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
BOLUND: Böja in pinnarna? på vilket sätt hjälper detta + hur menar du? :p

Volvo_1987: mycket möjligt men åtgärd mot detta?

Om någon undrar: Det är ingen monster långmilare detta 21 700 mil, välservad med ny olja, filter osv.

Mröh

1 675 Inlägg
6 april 2009
Ta lös svarta plast boxen som sitter under insuget gör rent i den med bensien. Är det mycket olja som rinner ut? Får själv detta fenomen när jag kör hårt, men är bara lite som brukar komma ut. Tror det är vanlig volvo sjuka wink

152 Inlägg
6 april 2009
100 på att din vevhusventeleation som satt igen, Hjälper inte om du ens svetsar fast ditt oljelock, oljan kommer bara leta sig ut nån annanstanns då. ivärsta fall kan ditt motorblock spricka, gör rent vevhusfällan så blir allt bra!

629 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
volvo_1987 skrev:
Ta lös svarta plast boxen som sitter under insuget gör rent i den med bensien. Är det mycket olja som rinner ut? Får själv detta fenomen när jag kör hårt, men är bara lite som brukar komma ut. Tror det är vanlig volvo sjuka wink

Mycket möjligt det är en volvo sjuka då wink För det är ju inte så att jag kan se några droppar ens, utan det rinner lite småttutanför men blir väl att fylla på 1 gång i månaden smile
Tänkte om det fanns något lätt sätt att fixa detta (kanske att linda silver tjep runt locket yikes) Skämt åsido, tack för alla svar, gick riktigt fort för att vara en söndag natt :p
ska testa att byta lock till och börja med så får vi se om det hjälper.

Mröh

629 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
s90turbo skrev:
100 på att din vevhusventeleation som satt igen, Hjälper inte om du ens svetsar fast ditt oljelock, oljan kommer bara leta sig ut nån annanstanns då. ivärsta fall kan ditt motorblock spricka, gör rent vevhusfällan så blir allt bra!

Så pass!
Ja men tackar då kör jag på det istället, blir det att göra rent då!
Senast redigerat av Dagge88 (6 april 2009)

Mröh

1 675 Inlägg
6 april 2009
Dagge88 skrev:
s90turbo skrev:

Så pass!
Ja men tackar då kör jag på det istället, blir det att göra rent då!

ja svarta plast boxen under insuget wink

Sök