Nybörjarfråga. Byta cd stereo saab 9-3 Aero SS -03 original

Cambrant
6 april 2009 ·

Som topic lyder. Originalstereon suger pung och måste bytas. Finns bara plats för en cd skiva och kan inte ens koppla in ett usb-minne.

Var kan man köpa en bättre stereo som passar den fina panelen där framme som åtminstonde tar usb-minne. Eller snarare hur byter jag den och vad kostar det. Billjud är INTE min grej. Betalar gärna för installation om nån vill hjälpa till.

Tack // Cambrant

MrLila
6 april 2009 · 355 Inlägg

Hej!

Kanske en läsvärd tråd i ämnet smile

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=162959


Mvh Jonas

Mvh Jonas
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2009 · 8 744 Inlägg

Den går att byta men det är väldigt krångligt och blir varken särskilt snyggt eller bra. Dock så finns det en CD-växlare att sätta i panelen istället för CD-spelaren, samt AUX-uttag att montera under armstödet i mitten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ixu
6 april 2009 · 8 Inlägg

Huvudenheten går inte att byta utan den måste man ha kvar oavsett då bilen inte startar utan den. Man kan dock byta ut Cd-enheten och sätta dit en annan huvudenhet och bygga ett nytt system utifrån denna. Krävs dock helt nya kabeldragningar, externa steg mm. Det tar tid, det kostar pengar men jävlar vad bra det kan bli! Har själv byggt ett sånt system i min 9-3ss, då jag inte ville köpa orginal uppgraderingspaket till 150W för 4000kr som jag ändå inte tycker låter bra utan jag har byggt mitt system utifrån en Alpine CDA 9886R
Kenwood KFC-S702P 6,5" kitsystem, GP600 6x9or i hatthyllan sen en FZR Fanatic 12"a i bagaget drivet av ett MDS GP4 och ett blaupunkt VA 2100

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2009 · 8 744 Inlägg

Det går att få bra ljud i systemet med original huvudenhet också. smile Och jo den går att plocka bort, men då måste man bygga om lite för att kunna behålla blinkers/varningsljud och sånt. Men nog startar bilen allt utan den, dock så blir det väldigt tyst.

Jag håller helt klart med om att SS2 inte låter bra, men det beror till stor del på monteringen för komponentern är det då inget fel på. för tillfället medans jag väntar på nya framsystemet så kör jag med originalhögtalare i mina väldämpade dörrar med nya bafflar, jäklar så det spelar på! Låter inte alls som original, helt annat ljud och tryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ixu
6 april 2009 · 8 Inlägg

Vad jag har förstått så ska inte bilen gå att starta utan den stora huvudenheten eftersom startspärren sitter i den. Har hört om flera som försökt ta bort denna för att sätta in en dubbeldinare istället men det krävs att man sätter undan huvudenheten nånstans, tex bakom handskfacket eller dyl för att detta ska fungera. Jag tyckte personligen att det var alldeles för mycket pengar för att få en AMP1 att stjäla en oren signal från så därför körde jag på ett helt nytt system med mycket bättre inställningsmöjligheter

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2009 · 8 744 Inlägg

Hmm det låter konstigt. Det jag vet att man tappar om man tar bort huvudenhet/Amp1/CD-spelare eller nåt annat på fiberbussen är blinkersljud & andra varningsljud. Att bilen inte skulle gå att starta pga det låter lite konstigt, men inte omöjligt. Dock så kan jag tänka mig att den blir lite gnällig.

Med en RF 3sixty.2 efter AMP1 så får man en signal som man kan göra vad man vill med. EQ, tidskomp och delningsfilter finns att leka med till man tröttnar. Så det går helt klart att få till det bra även med original huvudenhet! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ixu
6 april 2009 · 8 Inlägg

Cd-enheten är det bara att plocka bort som sagt men man tappar blinkersljud, varningsljud mm dock så kommer jag att återfå dessa ljud då jag kommer att leda tillbaka fibern med hjälp av en del i cdenheten.

kalle_kalle
6 april 2009 · 2 914 Inlägg

man kan väl ha kvar en liten högtalare som ger varningsljud blinkersljud osv genom orginal stereon, vet inte har ingen aning men det borde gå.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2009 · 8 744 Inlägg

kalle_kalle skrev:
man kan väl ha kvar en liten högtalare som ger varningsljud blinkersljud osv genom orginal stereon, vet inte har ingen aning men det borde gå.

Nu är det inte riktigt det som är problemet, eller ja det är snarare det minsta problemet i det hela. wink Problemet är snarare det som redan har skrivits att ljudet försvinner om man plockar bort nånting i kedjan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hamilton
6 april 2009 · 8 864 Inlägg

Cambrant skrev:
Som topic lyder. Originalstereon suger pung och måste bytas. Finns bara plats för en cd skiva och kan inte ens koppla in ett usb-minne.

Var kan man köpa en bättre stereo som passar den fina panelen där framme som åtminstonde tar usb-minne. Eller snarare hur byter jag den och vad kostar det. Billjud är INTE min grej. Betalar gärna för installation om nån vill hjälpa till.

Tack // Cambrant

Behåll stereon och byt ut högtalarna i panelen,dörrarna är ett bra första steg, Spela MP3 gör du via AUX ingången som monteras i armstödet.
Ta kontakt med tex BRL så hjälper dom dig med ett ljud som passar plånboken.

Fotograf på tierpidag.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2009 · 8 744 Inlägg

Ett bättre alternativ mot att byta ut högtalarna är att lägga dom pengarna på dämpmatta istället, gör mycket större skillnad! Men i övrigt så håller jag helt klart med, högtalarna på instrumentbrädan bör vara det första man byter för dom är inte bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
6 april 2009 · 2 914 Inlägg

kan man inte lämna in bilen på t.ex. forslunds (vet inte vem det är som har saab) och dom hjälper en byta stereo? så man får i en vilken man vill t.ex. http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1661 (den var bara ett exempel)
sen är det bara byta till vilken man vill.

Hamilton
6 april 2009 · 8 864 Inlägg

kalle_kalle skrev:
kan man inte lämna in bilen på t.ex. forslunds (vet inte vem det är som har saab) och dom hjälper en byta stereo? så man får i en vilken man vill t.ex. http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1661 (den var bara ett exempel)
sen är det bara byta till vilken man vill.

Går inte att bara byta stereo hursomhelst då det är fiberoptic i hans bil.

Fotograf på tierpidag.se
Cambrant
7 april 2009 ·

Hamilton. Ljudet är kalas i bilen. Jag vill bara kunna spela upp från usb minne etc .. eller sista vägen cd växlare. Går det att göra det i dagens läge under armstödet eller va menar du?

Hamilton
7 april 2009 · 8 864 Inlägg

Har du ingen AUX ingång i armstödet så finns det att köpa på SAAB, kostar inte många kr.
Till den kopplar du en MP3 spelare.

Fotograf på tierpidag.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 april 2009 · 8 744 Inlägg

Stämmer bra det, kabeln kostar 350kr och monteringen är inte särskilt svår. Det som kan kosta lite om verkstaden är snikig är inprogrammeringen.

CD-växlare finns att montera både i mittkonsollen (där du har Cd-spelaren nu) samt i skuffen. Båda är gjorda för 6 skivor men läser tyvärr inte mp3.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Cambrant
7 april 2009 ·

Hamilton skrev:
Har du ingen AUX ingång i armstödet så finns det att köpa på SAAB, kostar inte många kr.
Till den kopplar du en MP3 spelare.

Skitbra... det var det jag var ute efter. Får bilen om 2dagar så då får jag kolla om den finns i armstödet. Annars åker jag och köper en sådan. När jag inspektera bilen på Hedinbil så såg jag att det var ett kromat slutsteg i skufferten. Det visste dom inte om så jag stängde den luckan rätt snabbt innan dom såg det smile Är det original eller ditsatt?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 april 2009 · 8 744 Inlägg

Satt det till vänster i skuffen bakom en lucka? Isåfall så är det för att du har stora ljudsystemet. Då sitter det nämligen 2st 6x9" basar i hatthyllan som drivs av det steget. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Cambrant
7 april 2009 ·

Ja det satt till vänster bakom en lucka och ja det satt 2st 6*9 i hatthyllan och sen ytterligare 2 mindre högtalare precis bredvid. Vad det nu är?!
Vad heter det stora ljudsystemet undrar jag då? Är det 300 eller 600w som jag läst om?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang