Förgasarolja SU-förgasare

tercELLEN
8 april 2009 · 166 Inlägg

Tja!
Det här är säkert en dum fråga men ändå viktig.
Jag har en hundkoja vars förgasare behöver olja. Kan jag då ta vilken typ av förgasarolja som helst då? Har sett att det finns att köpa på statoil bland annat, men det står på flaskan att det rekommenderas bara för nån "stromberg och zenit"-förgasare. Men skrivs det bara för att tillverkaren vill gardera sig? Åsså undrar jag vad oljan har för uppgift i förgasarn.

Mvh

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
8 april 2009 · 272 Inlägg

Köp automatlådeolja om du vill spara pengar ! Det är samma olja fast billigare ! Oljan ska dämpa kolvens slag så den inte fladdrar upp och ner ! Utan gå mjukt och jämnt .

Schipperke rules !
KimpaaBooY
8 april 2009 · 378 Inlägg

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie … 94a632edca ett lite tips, där dom diskuterar.

// KimpaaBooY
mrAmazon
8 april 2009 · 1 Inlägg

dom som körde rally med su förgasare på 60-talet använde symaskinsolja för att få snabbare respons i gasarna

Volvo V70 (2002)
Volvo amazon "Fars arvet" (1963)
tercELLEN
8 april 2009 · 166 Inlägg

Okej okej, mycket intressanta svar! Är nästan sugen att prova på symaskinsoljan först, då det är det jag har hemma just nu tongue

tercELLEN
8 april 2009 · 166 Inlägg

Jag for och köpte mig nå  olja på okq8. Provade att starta morrismotorn, och den startade fint! Men jag kan dock inte hålla motorn i liv utan choke. Den går hyfsat då jag har choken utdragen typ ½-1 cm, men när jag trycker in den så dör motorn. Vars är det på förgasaren som jag ska justera för att få väck det här problemet? det är för övrigt en enkel SU-förgasare från -65.

Senast redigerat av tercELLEN (8 april 2009)

Topper Gillar stora förgasare
10 april 2009 · 342 Inlägg

Hahaha motorolja funkar med.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Torger Tok i sina bästa dar
10 april 2009 · 386 Inlägg

brukar ju finnas tomgångs skruvar bara prova dig fram :)eller e de stag man kan skruva på?

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
tercELLEN
10 april 2009 · 166 Inlägg

Torger skrev:
brukar ju finnas tomgångs skruvar bara prova dig fram :)eller e de stag man kan skruva på?

Jodå, bland annat tomgången, går också att höja och sänka munstycket där bensinen kommer in i förgasaren och där nålen far in i. Då man drar ut choken så flyttas det här munstycket ifrån nålen, så därför är jag fundersam om den är inblandad i att jag inte har nån "normal" tomgång utan choke. Jag var tvungen att plocka lös munstycket för rengöring då det var så mycket gegga i den och i flottörburken. Men jag har den ungefär där den var förut. Men vet ju ej om den var rätt inställd från början heller. tongue

Torger Tok i sina bästa dar
10 april 2009 · 386 Inlägg

tercELLEN skrev:

Torger skrev:
brukar ju finnas tomgångs skruvar bara prova dig fram :)eller e de stag man kan skruva på?

Jodå, bland annat tomgången, går också att höja och sänka munstycket där bensinen kommer in i förgasaren och där nålen far in i. Då man drar ut choken så flyttas det här munstycket ifrån nålen, så därför är jag fundersam om den är inblandad i att jag inte har nån "normal" tomgång utan choke. Jag var tvungen att plocka lös munstycket för rengöring då det var så mycket gegga i den och i flottörburken. Men jag har den ungefär där den var förut. Men vet ju ej om den var rätt inställd från början heller. tongue

dessa jävla rackel me förgasare big_smile hade dubbla webrar på en b20 o de fick ja då aldrig o lira ihop tongue

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
tercELLEN
12 april 2009 · 166 Inlägg

Torger skrev:

tercELLEN skrev:

Torger skrev:
brukar ju finnas tomgångs skruvar bara prova dig fram :)eller e de stag man kan skruva på?

Jodå, bland annat tomgången, går också att höja och sänka munstycket där bensinen kommer in i förgasaren och där nålen far in i. Då man drar ut choken så flyttas det här munstycket ifrån nålen, så därför är jag fundersam om den är inblandad i att jag inte har nån "normal" tomgång utan choke. Jag var tvungen att plocka lös munstycket för rengöring då det var så mycket gegga i den och i flottörburken. Men jag har den ungefär där den var förut. Men vet ju ej om den var rätt inställd från början heller. tongue

dessa jävla rackel me förgasare big_smile hade dubbla webrar på en b20 o de fick ja då aldrig o lira ihop tongue

Okej, det lät ju inte så positivt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang