Trög gaspedal och fel fälgar?

Ravarn
8 april 2009 · 2 Inlägg

Tjena, är helt ny här så detta blir mitt första inlägg och min första tråd här! smile

Jo det är så att jag förmodligen köper en BMW 540iA (1993) nu i påsk. Bilen är fin och så, men det är några saker jag behöver svar på.

1.
När jag testkörde bilen kändes allt bra, förutom gaspedalen som var ordentligt trög. Alltså, den fungerar som den ska och fastnar inte nedtryckt, men den är tillräckligt hård för att man ska förlora mycket precision. Dessutom känns det lite som att den "hackar" sig ner. Svårt att beskriva, hoppas ni förstod.

Någon som har nån aning om vad det kan vara? Hörde snabbt med en mekaniker på lokala bilverkstaden och det han kom att tänka på var att det var mycket skit i spjället, eller vad han nu kallade det.
Någon som haft, eller känner till detta problem med bmw? Läste lite om något som kallades "sticky pedal", men det verkade röra nyare bilar än denna.

2.
Till andra frågan då. Säljaren säger att bilen är utrustad med fälgar från BBS, däremot står det inget på dem (utsidan) och jag lyckas inte hitta modellen någon annan stans. Är detta verkligen ett par BBS-Fälgar?

Tyvvär tog jag inga bättre bilder än dessa, hoppas de räcker.
http://forumbilder.se/images/b12009110735Pfb3e.jpg
http://forumbilder.se/images/1b2009110914P8393.jpg

Tack och hej! smile

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 april 2009 · 1 948 Inlägg

gaswiren kan vara slut, eller så är spjället slitet o kärvar. åtgärd.. smörja wiren, eller ännu bättre byta den... och se över spjället, och smörja upp/alternativt skaffa nya delar.

fälgarna har jag ingen aning om..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
8 april 2009 · 12 512 Inlägg

Har samma problem på min bil, fast kanske inte så illa som du beskriver det. Upplever det mer som om gasen "hänger" sig lite ibland. Får väl ta och smörja lite smile

Lycka till med köpet, en 540 E34 är en riktig toppenbil. Kolla in Autopower.se för köpguide och lite annat bmw-nyttigt

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Omega2008
8 april 2009 · 60 Inlägg

Är det farthållare på den? smörja "rullarna" där i, och resten av wiren såklart

Rille0
9 april 2009 · 2 021 Inlägg

Gör rent spjället är troligtvis skit i det, samt smörj upp wiren borde åtgärda felet en del iaf

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Ravarn
9 april 2009 · 2 Inlägg

Tack för era svar, jag får försöka rengöra spjället och fetta in allt helt enkelt. Hopaps det blir bättre då. Hoppas även att det kan göras själv. smile

Ingen som har nån aning om fälgarna? Förmodligen står det väl nånstans om det skulle vara bbs, men har inte tillgång till bilen nu.

Portal Filkörning?
9 april 2009 · 852 Inlägg

jag hade "problem" med gasen på min 9-3a också. den gick trögare efter ungefär halvvägs ner. Berodde troligtvis på att de va en gubbe som haft den innan som alldrig tryckte gasen i botten för nu går den hur lätt som hellst hela vägen inn wink allt som krävdes var lite inspirerad körning om man säger så tongue

Ulf_W bilder.ulfw.se
9 april 2009 · 1 103 Inlägg

Tror det är BMW orginalfälgar som jag inte kommer på vad dom hette, men att dom är tillverkade av BBS är ju möjligt.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Rquired Allmänt envis
9 april 2009 · 12 512 Inlägg

Ulf_W skrev:
Tror det är BMW orginalfälgar som jag inte kommer på vad dom hette, men att dom är tillverkade av BBS är ju möjligt.

Nja det där ser inte direkt ut som några orginalfälgar, finns en sida där man kan söka runt bland alla orginalfälgar. Men hittade inte sidan så är inte 100% smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ulf_W bilder.ulfw.se
10 april 2009 · 1 103 Inlägg

Rquired skrev:
Nja det där ser inte direkt ut som några orginalfälgar, finns en sida där man kan söka runt bland alla orginalfälgar. Men hittade inte sidan så är inte 100% smile

http://www.zroadster.net/tim/wheels/index.html

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang