Det du ska kolla om du ska köpa en 9-5:a är att den är servad enligt alla regler, det ska vara max en viss tid mellan service och max en viss körsträcka och *båda* måste följas för att garanti osv ska gälla!
Fram till -03 eller -04 var det problem med oilsludge men sen förbättrades vevhusventilationen i steg och den senaste versionen av vevhusventilationen ska ha löst problemet helt enligt GM. Uppgraderingssatsen går på ett par hundra hos saab och monteringen kostar kanske 500-700kr så runt tusenlappen totalt kostar uppgraderingen. Antingen kollar du så att den är gjord eller så gör du den själv när du köpt bilen men bara om servicen är riktigt skött annars är det billigare i längden att leta vidare.
En annan sak som brukar ge med sig på 9-5:or är bussningarna i bakvagnen och det kan bli dyrt om du inte märker det direkt utan kör på och behöver köpa nya däck pga snedslitning så kolla så att bussningarna bak är ok.
Förutom det så är det inget direkt jag kan komma på som brukar strula på 9-5:or.
EDIT: Jo SIDen brukar ju kunna sakna några pixlar och i värsta fall även MCCn (ACn) men det kan man lätt fixa på någon timme om man följer instruktionerna i mitt galleri

Senast redigerat av TBOC_Razor (21 april 2009)
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P