Passande instrument till Volvo 850 -93

TurbOla Reservdansk
18 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Det fungerade ju för honom en hel månad.

Jag har ju haft mätarhuset ett tag och har kört ca 200mil utan bekymmer..... Tills igår....

Jag har ju inte kört några längre sträckor, utan bara 2-4 mil "i stöten".
Nu var jag ute på en 10-milatur och efter 4-5 mil började hastighetsmätaren att dippa för att till slut hamna på noll........
Min hastighet kommer säkert från växellådan istället för ABS-bromsarna, därav "dipp-fenomenet". Jag har läst om detta, men eftersom jag inte har haft några bekymmer med det så trodde jag att allt var OK.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Matte1979
18 maj 2009 · 355 Inlägg

Okej så då funkar det i allafall
Har du fortsättning på den tråden ?
Och  instrumentbrädan  o de passar rakt i ?
Husen  har ju samma form  så om det skulle henda så  är det ju bara att peta i det gamla huset

Brådhis * Voff voff *
18 maj 2009 · 10 280 Inlägg

Det finns många som provat och alla kommer fram till samma sak på ett eller annat sätt... Du måste ha en 850 96-97 för att kunna använda instrumenthus från x70 97-98...

Sannolikt går det kanske att bygga om så det funkar, men det funkar inte direkt iaf...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Matte1979
18 maj 2009 · 355 Inlägg

Brådhis skrev:
Det finns många som provat och alla kommer fram till samma sak på ett eller annat sätt... Du måste ha en 850 96-97 för att kunna använda instrumenthus från x70 97-98...

Sannolikt går det kanske att bygga om så det funkar, men det funkar inte direkt iaf...

//Brådhis

Okej men till frågan om instrumentpanelen då ?
Passar den rakt i  ?
Rörrsidorna ?

Mätartavlorna  borde man ju kunna använda från  v70 till 850 huset !?

Om man inte fixar  hastighets givningen från  ABS givare som  sas ?

Matte1979
18 maj 2009 · 355 Inlägg

Hastighetsmätare       200:-
Instrument komplett       300:-
Instrumentbräda      400:-
dörrsidor från s70   4st    400:-

Det är de jag ger för prylarna jag hade tängt att  sätta på min  ! smile

TurbOla Reservdansk
18 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Stämmer miltalet på det mätarhuset du ska köpa överens med ditt nuvarande mätarhus då?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Brådhis * Voff voff *
18 maj 2009 · 10 280 Inlägg

Matte1979 skrev:

Brådhis skrev:
Det finns många som provat och alla kommer fram till samma sak på ett eller annat sätt... Du måste ha en 850 96-97 för att kunna använda instrumenthus från x70 97-98...

Sannolikt går det kanske att bygga om så det funkar, men det funkar inte direkt iaf...

//Brådhis

Okej men till frågan om instrumentpanelen då ?
Passar den rakt i  ?
Rörrsidorna ?

Mätartavlorna  borde man ju kunna använda från  v70 till 850 huset !?

Om man inte fixar  hastighets givningen från  ABS givare som  sas ?

Dörrsidorna passar inte... T.ex. öppningen innifrån hamnar helt galet...

Instrumentpanelen passar väl hyffsat men kräver byte av dörrsidorna och viss modifiering framme vid rutan (olika form på rutorna om jag minns rätt)!

Mätartavlorna är ju helt olika på 850 och x70 så det går inte alls...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Matte1979
18 maj 2009 · 355 Inlägg

Vad är det som  skilljer vindrutorna  åt ?
Enligt bilden  som killen har  så ser det ut att vara samma plasering på  dörröppningen  som i  850
http://www.garaget.org/?car=88700&image=806991

Va skulle  då ändras ?
Någon so mhar gort detta  borde ju se  denna tråd och  berätta lite !
Nu är inte denna killen så aktiv så han  hör jag  nog inget av enu

inga spekulationer  utan jag vill ha svart på vitt vad är det som  värkligen passar och vad är det  exakt  som ska modifieras osv !

Matte1979
18 maj 2009 · 355 Inlägg

Fick inte bort mer en  överdelen på instrumentbrädan på  v70n
Kunde inte hitta var  den sat  fastskruvad ! och dörrsidor fanns det inga hela och allt annat  var redan ränsat
Så en går  venta o se

850_GLT
23 maj 2009 · 947 Inlägg

jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
Matte1979
24 maj 2009 · 355 Inlägg

850_GLT skrev:
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.

Okej vad är det som  ska plockas med  och vad är det som ska moddas ?

Är alla infästningar den samma  från 850 och c/s/v70 ?

Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !

Tack på Förhand !

850_GLT
24 maj 2009 · 947 Inlägg

Matte1979 skrev:

850_GLT skrev:
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.

Okej vad är det som  ska plockas med  och vad är det som ska moddas ?

Är alla infästningar den samma  från 850 och c/s/v70 ?

Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !

Tack på Förhand !

Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Matte1979
24 maj 2009 · 355 Inlägg

850_GLT skrev:

Matte1979 skrev:

850_GLT skrev:
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.

Okej vad är det som  ska plockas med  och vad är det som ska moddas ?

Är alla infästningar den samma  från 850 och c/s/v70 ?

Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !

Tack på Förhand !

Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.

Okej  så hur får jag  nu bort  instrumentpanelen ?
Har inte hittat var alla skruvar  sitter för att demontera komplett hela  instrumentpanelen !
Överdelen är ju  lätt för den har jag hafft bort när jag bytt lampor och sat i  stora färddaton osv !

Gärna bilder på var och hur det sitter fast ! smile

För jag ska plocka  på en skrot där man moste plocka bort allt själv

850_GLT
25 maj 2009 · 947 Inlägg

Matte1979 skrev:

850_GLT skrev:

Matte1979 skrev:

Okej vad är det som  ska plockas med  och vad är det som ska moddas ?

Är alla infästningar den samma  från 850 och c/s/v70 ?

Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !

Tack på Förhand !

Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.

Okej  så hur får jag  nu bort  instrumentpanelen ?
Har inte hittat var alla skruvar  sitter för att demontera komplett hela  instrumentpanelen !
Överdelen är ju  lätt för den har jag hafft bort när jag bytt lampor och sat i  stora färddaton osv !

Gärna bilder på var och hur det sitter fast ! smile

För jag ska plocka  på en skrot där man moste plocka bort allt själv

För att få bort mitten delen så öppnar du mittenfacket. tar bort locket som sitter där i o skruvar bort de 2 skruvarna som sitter där. sen har du 2 skruvar som håller fast plast skålen vid cigg uttaget framför växel spaken. Under den kåpan sitter de 2 små och 2 större torx skruvar. lossa kontakterna och sen är mitten delen loss.. sen tar du bort plastlisterna som är på insidan vid dörrarna. Fram under dom sitter de en skruv på varje sida i bilen, bort me dom. ta loss plasten under ratten vid pedalerna och koppla isär de stora kontakterna. ta bort kåpan runt ratten och bort med ratt och spakar. Sen går du ut och tar bort vindrute torkarna även den stora plasten under dom. Ta bort torkar motorn för enklare arbete. sedan ser du 4 st guldfärgade bultar som e torx som går in mot kupen. ta bort dom sen är panelen loss. ha hjulen rakt då du demonterar ratten. Har du airbag så lossa batteriets pluspol ca 30 min innan du tar bort ratten.

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
Matte1979
25 maj 2009 · 355 Inlägg

850_GLT skrev:

Matte1979 skrev:

850_GLT skrev:

Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.

Okej  så hur får jag  nu bort  instrumentpanelen ?
Har inte hittat var alla skruvar  sitter för att demontera komplett hela  instrumentpanelen !
Överdelen är ju  lätt för den har jag hafft bort när jag bytt lampor och sat i  stora färddaton osv !

Gärna bilder på var och hur det sitter fast ! smile

För jag ska plocka  på en skrot där man moste plocka bort allt själv

För att få bort mitten delen så öppnar du mittenfacket. tar bort locket som sitter där i o skruvar bort de 2 skruvarna som sitter där. sen har du 2 skruvar som håller fast plast skålen vid cigg uttaget framför växel spaken. Under den kåpan sitter de 2 små och 2 större torx skruvar. lossa kontakterna och sen är mitten delen loss.. sen tar du bort plastlisterna som är på insidan vid dörrarna. Fram under dom sitter de en skruv på varje sida i bilen, bort me dom. ta loss plasten under ratten vid pedalerna och koppla isär de stora kontakterna. ta bort kåpan runt ratten och bort med ratt och spakar. Sen går du ut och tar bort vindrute torkarna även den stora plasten under dom. Ta bort torkar motorn för enklare arbete. sedan ser du 4 st guldfärgade bultar som e torx som går in mot kupen. ta bort dom sen är panelen loss. ha hjulen rakt då du demonterar ratten. Har du airbag så lossa batteriets pluspol ca 30 min innan du tar bort ratten.

Okej så det är inte mer en de 4 under akvariet som håller panelen då ?
Kan ju förklara varför jag inte hjittade hur  fanken den sat när jag skulle ha bort den på skrogewn förra gången !

Några mer tips ? smile

Matte1979
26 maj 2009 · 355 Inlägg

Tja !!!

Har nu skaffat hella instrumentbrädan och mittkonsolen o rubbet från en V70 -98
och ja  jag ser att det är lite som ska kapas bort  på instrumentbrädan för att få den att passa mot rutan !

Jag undear nu  hur mycket  ska kapas bort för att få dit den så bra som möjligt ?
Några mott utmätta som  man ska gå effter ?

Tack på förhand !

850_GLT
26 maj 2009 · 947 Inlägg

Matte1979 skrev:
Tja !!!

Har nu skaffat hella instrumentbrädan och mittkonsolen o rubbet från en V70 -98
och ja  jag ser att det är lite som ska kapas bort  på instrumentbrädan för att få den att passa mot rutan !

Jag undear nu  hur mycket  ska kapas bort för att få dit den så bra som möjligt ?
Några mott utmätta som  man ska gå effter ?

Tack på förhand !

slipa ner så mkt som behövs.. börja i mitten å slipa ner.. typ 1,5 cm så du får till formen,..

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
Matte1979
26 maj 2009 · 355 Inlägg

Okej hela eller bara i mitten ?
Hur långt åt sidorna tog du på din ?

Ser ut som du inte  tagit så mycket  !?

Senast redigerat av Matte1979 (27 maj 2009)

Matte1979
26 maj 2009 · 355 Inlägg

Och du fick  byta hela kabelstammen  i den nya  instrumentbrädan  va ?
För  kopplingarna  var inte samma på min så ajg fick  plocka bort S70ns och ränsa den gamla i från  850 för att monterna dit  hela stammen i  instrumentbrädan när den  fått plats där den ska sitta !

Instrumenten vi har  funkar inte  Hastighetsmätaren på för att  X70 tar hastigheten via  ABS och 850 från  växelådan !

Mitt instrument  från 97 visade ingen hastighet heller och ABS lampan lös som fan medan allt annat finkade  till 100%


SÅ om någon vet villken kabel man ska leta upp pch koppla in sig på för att få  dessa instrument att visa hastigheten på en volvo 850 92 - 93 så vore det  kanon !!!

Senast redigerat av Matte1979 (26 maj 2009)

Matte1979
27 maj 2009 · 355 Inlägg

Så då var  instrumentbrädan från S70 på plats ! smile
Nu är det vara  klimatstyrningen jag behöver fixa till som är wire styrd !

Hur kan jag fixa till detta ?
Va behöver jag för att fixa till det hellt elektriskt eller finns det wire på S70 med ?

Och hur löste du fönsterhiss och spegel styrningen ?

Eller är det färdigdraget i stålparna så ajg bara kan byta kabelpiskor i dörrarna ?

Det är de 2 sakerna kvar sen är jag klar smile

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang