JBL Power P1222

TT-Avant
13 maj 2009 · 6 851 Inlägg

ok..my bad..trodde jag va smart där ett tag, men icke..haha

Tittade lite på en bild nu..nog f*n måste det gå vända den, men ställer kanske lite mera krav på lådan och själva "hålet".

Jaja, ska inte tjata mera om det. går det inte så går det inte..

Senast redigerat av TT-Avant (13 maj 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
13 maj 2009 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Plocka bort vilken ring? tongue Korg och alltihop är gjutet i ett stycke på dom basarna. Finns ingen ring att plocka bort där inte.

sen e just dessa 12" nästan lika stora som en 15" i yttermått.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
13 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Japp, 37 cm för att vara exakt. Därför det är svårt med låda. Men avstämmnigen, spelar det någon roll om den blir på 33 hz eller upp till 50 hz?

Bra ljud i bil är väl det närmaste här omkring. Men vet inte hur dyra dom är.

Booyakasha!
evilaudio
13 maj 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Japp, 37 cm för att vara exakt. Därför det är svårt med låda. Men avstämmnigen, spelar det någon roll om den blir på 33 hz eller upp till 50 hz?

Bra ljud i bil är väl det närmaste här omkring. Men vet inte hur dyra dom är.

om lådan e avstämmd till ca 50 å du spelar musik me massa djupbas så finns de stor risk att du bränner basen samt att de låter illa.

ja har själv 2st såna basar i min bruksbil.. en låda på 110 liter å en st 6" på 30 cm.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
13 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Tror du man kan mail CDR AB och fråga hur stor porten är? Tänkte om du vet om dom har någon koll på sånt. Hittade sidan idag.

2 st såna kan jag bara drömma om smile Härligt ljud du måste ha. Kan du inte lägga upp den bilen också?

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 maj 2009 · 8 744 Inlägg

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Plocka bort vilken ring? tongue Korg och alltihop är gjutet i ett stycke på dom basarna. Finns ingen ring att plocka bort där inte.

sen e just dessa 12" nästan lika stora som en 15" i yttermått.

Jo jag vet, har själv en P1022 och tja, den är rätt stor. tongue Krävdes rätt stor baffel för att få plats med den. Men dom ser ju rätt maffiga ut och spelar bra basarna i Power serien, så jag klagar inte. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
13 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Jag hade inte heller klagat om inte min låda blåser ut luft runt hela basen då lådan är för liten plus att min låda ligger på runt 30-35 liter portad :S

Booyakasha!
evilaudio
13 maj 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Jag hade inte heller klagat om inte min låda blåser ut luft runt hela basen då lådan är för liten plus att min låda ligger på runt 30-35 liter portad :S

va??



lägger väl upp bild på bruksbilen när man den fått lite ny dekor på sig å annat kul smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
13 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Tog min gamla låda. sad Hade inte så mycket annat att välja på just då. Då baffeln sticker ut lite runt om och basen är så stor så ligger den på kansten längst ut på kanterna och detta skapar ett litet glapp så det blåser som fan där. Kan jag inte bara bygga en hatthylla och köra den upp och ner OA? Vore grymt/lätt/billigt. Men det går väl inte med en sån bas?

http://imageshack.dk/imagesfree/07246950.jpg

Senast redigerat av Softis (13 maj 2009)

Booyakasha!
evilaudio
13 maj 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Tog min gamla låda. sad Hade inte så mycket annat att välja på just då. Då baffeln sticker ut lite runt om och basen är så stor så ligger den på kansten längst ut på kanterna och detta skapar ett litet glapp så det blåser som fan där. Kan jag inte bara bygga en hatthylla och köra den upp och ner OA? Vore grymt/lätt/billigt. Men det går väl inte med en sån bas?

http://imageshack.dk/imagesfree/07246950.jpg

fattar inte varför man köper en så pass "dyr" bas å den vill komma udan billigt me en låda som inte ens e rätt??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kalle_kalle
14 maj 2009 · 2 914 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Tog min gamla låda. sad Hade inte så mycket annat att välja på just då. Då baffeln sticker ut lite runt om och basen är så stor så ligger den på kansten längst ut på kanterna och detta skapar ett litet glapp så det blåser som fan där. Kan jag inte bara bygga en hatthylla och köra den upp och ner OA? Vore grymt/lätt/billigt. Men det går väl inte med en sån bas?

http://imageshack.dk/imagesfree/07246950.jpg

fattar inte varför man köper en så pass "dyr" bas å den vill komma udan billigt me en låda som inte ens e rätt??

jag måste nästan hålla med evil denna gång (nästan så varje gång xD) hade varit lika bra köpa en av gto serien och byggt en annan låda.
men det som är, du kanske köpte den bättre beg.?

Frissan
14 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Jag köpte den splitt ny, men fick den för 2100 istället för 2400 då det var hyllexet utan kartong och papper.

När jag köpte basen så fick jag drygt 2500 kr extra varannan månad, tyvärr så har jag flyttat och har inga pengar alls över nu.

Enligt dom på BRL så var lådan rätt storlek om jag täppte igen porten så då hade jag ju liksom en låda redan. Sen att den inte tätade ordentligt märkte jag inte förrän jag hade monterat den och då var det försent att lämna tillbaka den. Jag försökte faktiskt, sen att jag hade slarvat bort kvittot hjälpte ju inte direkt.

Men nu är läget som det är. Och det vore kul om man kunde få lite bättre ljud med det man har nu när jag inte har några pengar.

Ingen som har en portad tomlåda på ca 49 l till salu?

Booyakasha!
evilaudio
14 maj 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Jag köpte den splitt ny, men fick den för 2100 istället för 2400 då det var hyllexet utan kartong och papper.

När jag köpte basen så fick jag drygt 2500 kr extra varannan månad, tyvärr så har jag flyttat och har inga pengar alls över nu.

Enligt dom på BRL så var lådan rätt storlek om jag täppte igen porten så då hade jag ju liksom en låda redan. Sen att den inte tätade ordentligt märkte jag inte förrän jag hade monterat den och då var det försent att lämna tillbaka den. Jag försökte faktiskt, sen att jag hade slarvat bort kvittot hjälpte ju inte direkt.

Men nu är läget som det är. Och det vore kul om man kunde få lite bättre ljud med det man har nu när jag inte har några pengar.

Ingen som har en portad tomlåda på ca 49 l till salu?

kan ju bygga en åt dig men de kostar ju en del.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
14 maj 2009 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Jag köpte den splitt ny, men fick den för 2100 istället för 2400 då det var hyllexet utan kartong och papper.

När jag köpte basen så fick jag drygt 2500 kr extra varannan månad, tyvärr så har jag flyttat och har inga pengar alls över nu.

Enligt dom på BRL så var lådan rätt storlek om jag täppte igen porten så då hade jag ju liksom en låda redan. Sen att den inte tätade ordentligt märkte jag inte förrän jag hade monterat den och då var det försent att lämna tillbaka den. Jag försökte faktiskt, sen att jag hade slarvat bort kvittot hjälpte ju inte direkt.

Men nu är läget som det är. Och det vore kul om man kunde få lite bättre ljud med det man har nu när jag inte har några pengar.

Ingen som har en portad tomlåda på ca 49 l till salu?

kan ju bygga en åt dig men de kostar ju en del.

Mer än dom 795 kr som den på CDR.se kostar?

Booyakasha!
Frissan
17 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Jaha, nu har jag iaf beställt kabel (av farsan) till steget. Hoppas de blir någon skillnad på ljud sen. Vet inte hur grov den blir, men 16 mm2 eller större sa jag åt honom att fixa.

Ska det bli skillnad på ljud om man byter från 2x4 mm2 som ström och jord till 16 mm2 eller större?

Booyakasha!
Iam2fast4U
17 maj 2009 · 1 534 Inlägg

Softis skrev:
Jaha, nu har jag iaf beställt kabel (av farsan) till steget. Hoppas de blir någon skillnad på ljud sen. Vet inte hur grov den blir, men 16 mm2 eller större sa jag åt honom att fixa.

Ska det bli skillnad på ljud om man byter från 2x4 mm2 som ström och jord till 16 mm2 eller större?

ja, jag bytte kablar i min bil och fixade nya feta jordpunkter
blev världens skillnad

BMW E34 "538" (1990)
Frissan
17 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Okej, fan va bra. Hoppas det blir så för mig med då smile

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Eftersom steget kommer kunna jobba bättre så bör du få bättre tryck och bättre ljud från basen. Sen så om du har värmeproblem så kommer nog dom försvinna till stor del också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
17 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Fast det har jag aldrig haft. Vart inte ett dugg varmt när jag körde det i 1 ohm ens.

Booyakasha!
Drönirettab
17 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Teoretiskt sett så blir spänningsfallet hälften så stort med 16 mm2 jämfört med 2x4 mm2, men i praktiken kan det skilja mer beroende på hur pass bra man har klämt kabelskorna till de tunna kablarna och hur stor kontaktyta kabelskorna har (gäller i synnerhet minuskabelskons kontakt med karossen).

Kabelskor som är avsedda för tex 4 mm2 kabel är av betydligt klenare kvalitet än kabelskor som används till tex 16 mm2 och större.

Summan av alla "nackdelar" med tunna kablar+kabelskor är att man mycket troligen kan märka skillnad i ljudet genom att sätta grövre kablar och bättre kabelskor. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang