Okej... som GTi ägare kan jag berätta lite om hur dem är att äga. Motormässigt är 8v lika pålitlig och lättservad som 1,8cl. GTi har 2,0 och drar ungefär like mycket soppa om du kör snällt. alltså runt 0,8..
vill du ha en rolig bil att köra så köp GTi, dem har lite bättre väghållning, utseende och håller ett högre värde än en CL.
men vill du ha en bil som bara funkar och inte ställer så mycket krav så köp CL.
...du ska försöka undvika all extrautrustning du inte behöver... jag 4x elhiss i min och jag har bytt 2 motorer och endå funkar de främre bara som de själva vill. och takluckan funkar inte... och jag lovar dig att jag är riktigt nära på att ge upp och slänga in fönstervevar i stället. samt bygga om till vanlig taklucka som man vevar....
trots alla problem med elhissar så är jag supernöjd med min golf... den käkar volvo 740 till frukost trots att den "bara" har 115hk... toppar 200km/h. Är lika pålitlig maskinellt som en CL.
16v är ganska ovanlig har jag förstått det som och delar kan vara dyra, men fan vilken raket!
låt bli VR6 då jag bara hört dåliga saker om dem, oplålitliga, dyra att laga, drar helvette massa soppa osv. endå positiva jag hört är att dem låter gott och är "ganska" snabba. dock så sa en kille att han tyckte VR6 motorn var något tråkig då den bara brummar lite sen är det över... medans de 4 cylindriga är agressivare i karaktären... fast dem är slöare.
köp GTi och se aldrig tillbaks igen