JonasK skrev:
Andreas 940 skrev:
TurboTarzan skrev:
Ere förresten någon som kan förklara vad "lockup" betyder i zf-automat språk???
Lockup är väl när sista växeln är ett fast läge så att kraften inte slirar bort i momentomvandlaren?
Ungefär så.
Lockup är när momentomvandlaren kopplas bort. Kan finnas lockup på flera växlar, och på alla märken på automatlådor.
Lådan slirar inte då, detta för att spara bränsle främst på landsväg.
Min Nissan har lockup på 3:an o overdriven. Min gamla 745GLT16V med AW-72L hade lockup enbart på overdriven.
Eeeh, ok, tack, känns som jag måste googla allt ni snackar om och fördjupa mig i växellådans värld. Förstår inte ett jotta men tack ändå.
Som svar på frågan högre upp så vill jag inte trimma min knota över 300 då den kommer sitta i en 1964 Triumph Spitfire som väger typ enkel porto... Kurb weight, vad det nu än betyder, är 715kg o skattevikten är 840kg.
Motorn är utrustad med 531 top, A-kam som sagt, H-profilsstakar och gammal klibbig olja. När jag rev isär 745:an den satt i så hade den oljekylning till turbon o så en liten kylare till vxllådan. Aldrig sett såna kylare så jag anar att det är en gammal snutbil.
Men det jag har i den nu räcker ganska långt har jag förstått.
Inköpslista:
Liten men stryktålig IC
650cc Spridare
Kraftigare soppapump (räcker det om jag har en kraftig pump utanför tanken eller måste jag byta den som är i oxå?)
ZF-lådan
BTR med mätare(har jag redan)
Någon som skulle köpa nåt ytterligare?
Om ni har nåt liggandes av detta så droppa ett PM till Turbotarzan. Börjar bli stressigt nu, den ska va klar till sista Juli då jag möter en -71 Camaro på Mantorp som polarn knåpat ihop... Ett vad som spårat ur totalt:)