6756
Sök

7A37, 1266, HJ och 01... Vad har jag för kam i min 531-topp?

235 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Det står 7A37, 1266, HJ och 01 på min kam som sitter i en 531 topp på min b230et.
Är det en så kallad A-kam???
Försökt googla utan framgång...

283 Inlägg
17 april 2009
japp:)

235 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Tackar!
Nån som vet om den kamen duger till nåt när man trimmar?

283 Inlägg
17 april 2009
hur mkt ska du trimma då:)

-utan 940
1 728 Inlägg
17 april 2009
Jag har inte kört med A-kam själv men många säger att den är bra och räcker ganska långt, har du en m46-låda kommar du kunna köra sönder den med A-kammen. smile

Eftersom du har ET-blocket ska du inte trimma för mycket heller, så du klarar dig med A-kammen.

235 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Jag har inte kört med A-kam själv men många säger att den är bra och räcker ganska långt, har du en m46-låda kommar du kunna köra sönder den med A-kammen. smile

Eftersom du har ET-blocket ska du inte trimma för mycket heller, så du klarar dig med A-kammen.

Nix, kommer nog ha en zf-låda. Sitter H-stakar i så traditionellt sett så kan jag trimma lite mer än med en vanlig ET;)
Ere förresten någon som kan förklara vad "lockup" betyder i zf-automat språk???

-utan 940
1 728 Inlägg
18 april 2009
TurboTarzan skrev:
Nix, kommer nog ha en zf-låda. Sitter H-stakar i så traditionellt sett så kan jag trimma lite mer än med en vanlig ET;)

Ok, jag kan rekommendera en Enem V16 Turbo-kam om du skaffar en större turbo, jag satte själv i en sån i min 531-topp igår och jag är helnöjd. Den kostar visserligen 3000kr men man får vad man betalar för. http://www.enem.se/kamaxlar.asp#VOLVO

Lockup är väl när sista växeln är ett fast läge så att kraften inte slirar bort i momentomvandlaren?

-.-
383 Inlägg
18 april 2009
Andreas 940 skrev:
TurboTarzan skrev:

Lockup är väl när sista växeln är ett fast läge så att kraften inte slirar bort i momentomvandlaren?

Ungefär så.
Lockup är när momentomvandlaren kopplas bort. Kan finnas lockup på flera växlar, och på alla märken på automatlådor.
Lådan slirar inte då, detta för att spara bränsle främst på landsväg.
Min Nissan har lockup på 3:an o overdriven. Min gamla 745GLT16V med AW-72L hade lockup enbart på overdriven.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

235 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
JonasK skrev:
Andreas 940 skrev:
TurboTarzan skrev:

Ungefär så.
Lockup är när momentomvandlaren kopplas bort. Kan finnas lockup på flera växlar, och på alla märken på automatlådor.
Lådan slirar inte då, detta för att spara bränsle främst på landsväg.
Min Nissan har lockup på 3:an o overdriven. Min gamla 745GLT16V med AW-72L hade lockup enbart på overdriven.

Eeeh, ok, tack, känns som jag måste googla allt ni snackar om och fördjupa mig i växellådans värld. Förstår inte ett jotta men tack ändå.

Som svar på frågan högre upp så vill jag inte trimma min knota över 300 då den kommer sitta i en 1964 Triumph Spitfire som väger typ enkel porto... Kurb weight, vad det nu än betyder, är 715kg o skattevikten är 840kg.
Motorn är utrustad med 531 top, A-kam som sagt, H-profilsstakar och gammal klibbig olja. När jag rev isär 745:an den satt i så hade den oljekylning till turbon o så en liten kylare till vxllådan. Aldrig sett såna kylare så jag anar att det är en gammal snutbil.
Men det jag har i den nu räcker ganska långt har jag förstått.
Inköpslista:

Liten men stryktålig IC

650cc Spridare

Kraftigare soppapump (räcker det om jag har en kraftig pump utanför tanken eller måste jag byta den som är i oxå?)

ZF-lådan

BTR med mätare(har jag redan)

Någon som skulle köpa nåt ytterligare?

Om ni har nåt liggandes av detta så droppa ett PM till Turbotarzan. Börjar bli stressigt nu, den ska va klar till sista Juli då jag möter en -71 Camaro på Mantorp som polarn knåpat ihop... Ett vad som spårat ur totalt:)

-.-
383 Inlägg
18 april 2009
Ang. lådan så när lockupen går i så blir den direktdriven som en manuell, en automat slirar ju annars, ungefär som när man slirar på kopplingen på en manuell.

Ang A-kam så bytte jag från standard ( T-kam ?? ) till en A-kam och jag blev glatt överraskad iofs B230FT. Lika bra drag på låga varv som standard-kam och mycket bättre flås på höga varv, ända upp till varvstopp

Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

235 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
JonasK skrev:
Ang. lådan så när lockupen går i så blir den direktdriven som en manuell, en automat slirar ju annars, ungefär som när man slirar på kopplingen på en manuell.

Ang A-kam så bytte jag från standard ( T-kam ?? ) till en A-kam och jag blev glatt överraskad iofs B230FT. Lika bra drag på låga varv som standard-kam och mycket bättre flås på höga varv, ända upp till varvstopp

Sweet:) Älskar feedbacken och överraskningarna jag får ju mer jag listar ut vad det egentligen är jag har för knota. Trodde jag skulle ha blompinnar till stakar men visade sig vara H-profil hehe. När jag kommer hem från sjön ska jag utforska om jag har så pass tur att jag sitter på en lamelldiffad bakaxel oxå.
Ang. växellådan så sålde killen den så jag får rejsa med min original.

Nån som vet om original automatlådan på -88 745 TIC är bra eller anus eller bra-anus?

283 Inlägg
18 april 2009
släng på en m90 låda, automat lådorna är skit:)

235 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
bear_volvo skrev:

Är mycket väl medveten om att m90 vore ett bättre alternativ men har inte tid att konvertera.
Någon som faktiskt kan förklara lite mer ingående vad det är som är skit med automatlådan jag har?

-.-
383 Inlägg
19 april 2009
TurboTarzan skrev:
bear_volvo skrev:

Är mycket väl medveten om att m90 vore ett bättre alternativ men har inte tid att konvertera.
Någon som faktiskt kan förklara lite mer ingående vad det är som är skit med automatlådan jag har?

Det som är skit med automatlådan är väl i princip det faktum att den inte är manuell wink
De kanske inte håller för att toktrimma heller.
Men om man inte misshandlar lådan utan kör skapligt normalt så håller den.

Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

235 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Definera toktrimma.
Nån som vet om det går att preppa en sån här låda? Och vad det kostar i så fall, mellan tummen o pekfingret...

-.-
383 Inlägg
20 april 2009
TurboTarzan skrev:
Definera toktrimma.
Nån som vet om det går att preppa en sån här låda? Och vad det kostar i så fall, mellan tummen o pekfingret...

I detta fall har jag för mig att jag läst att aut.lådorna pallar runt 200-220hk.
Ska du över det borde du kanske överväga manuell, tror det blir billigast så.

Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

235 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
JonasK skrev:
TurboTarzan skrev:
Definera toktrimma.

I detta fall har jag för mig att jag läst att aut.lådorna pallar runt 200-220hk.
Ska du över det borde du kanske överväga manuell, tror det blir billigast så.

Fan oxå... då tror jag att jag byter till manuell.

Någon som känner till en bra tråd här på garaget som jag kan få bra tips på vad jag behöver för en konvertering? eller för den delen kan skriva det i den här tråden...

Sök