18 april 2009
Trådstartare
Hej
Jag befinner mig for tillfallet i australien med en Ford Falcon stationwagon -94. Tyvarr packade bilen ihop for ett par dagar sedan och nu har jag fatt den lagad.
Ursprungligen bytte mekanikern "crank angle sensor" (200$ for bara delen) (vet inte vad den svenska oversattningen blir) samt varan startmotor (300$ for bara delen) som varit pavag att lagga av lange. Anledningen var att det lackte olja pa sensorn sa den flippade ur. Han tatade oljelackan och gjorde en allman koll. For detta tog han 800$ (vaxlingskurs ca 5.5SEK = drygt 4000)
Direkt efter det fungerade den fortfarande inte riktigt bra utan den varvade lite upp och ner aven pa tomgang. Detta sa han berodde pa ett sprucket luftintag sa att motorn fick in mer luft an vad datorn trodde att den gjorde. Vi korde bort for att tanka och direkt efter att vi tankat startade den inte igen. Vi knuffade bort den och han kollade den igen. Denna gangen var det bensinpumpen som lagt av. Han bytte den (100$ for pumpen, 100$ jobbet) + filter samt tva av hjulen till kamremen + luftintaget, summa sumarum 400$ (drygt 2000SEK).
Totaltiden for arbetet samt att hamta delar blev val ungefar 7 timmar, varav 4 timmars mekande och totalkostnaden landade pa 1200$ (ca 6500SEK).
Nu vet jag inte speciellt mycket om bilar och min fraga ar om ni tycker detta ar rimligt eller om jag blivit totalt grundlurad?
/Emil
(ursakta mitt engelska tangentbord)