twin_cam skrev:
Använder Saab:s originalnyckel och drar så hårt jag kan för hand, sen ett litet hopp på nyckeln. Efterdragning med ett hopp efter 100 mil. Självklart så har jag på lite vanlig olja på bultarna eftersom man aldrig får ha på kopparfett ihop med alufälgar.
Finns ingen bättre nyckel än saab:s originalnyckel

Håller fan i mig för allt!
Alla alufälgar ska efterdras, även på volvo och ferarri. En alyfälg är stum, så att den fjädrar inte när man drar åt. av den anledningen så ska dom efterdras.
Plåtfälgar däremot behöver man inte efterdra, för dom fjädrar lite när man drar åt, så dom kan man säga att dom "drar åt sig själva".
Men kom ihåg nu! Motorolja på bultarna till alufälgarna! Aldrig kopparfett/kopparpasta ihop med aluminium!
Av vilken anledning får man inte ha kopparpasta på hjulbultarna om man har alu fälgar?
Bilfirman hade iaf smort mina bultar med kopparpasta och jag har alu fälgar, Knepigt.
Nåja, när ja byter själv så är de fälgkors som gäller, drar åt de ja orkar.
Är de nån bult som sitter hårt sen när dom ska lös så får man hjälpa till me foten eller
göra som pappa, montera spettet i fälgkorset å dra
Efterdragning har vi aldrig gjort, å alla bultar har sittit lämpligt bra när dom ska lös ändå

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**