3997
Sök

Hur drar ni åt hjulen?

Smålänning
7 887 Inlägg
12 april 2007
Använder Saab:s originalnyckel och drar så hårt jag kan för hand, sen ett litet hopp på nyckeln. Efterdragning med ett hopp efter 100 mil. Självklart så har jag på lite vanlig olja på bultarna eftersom man aldrig får ha på kopparfett ihop med alufälgar.

Finns ingen bättre nyckel än saab:s originalnyckel big_smile Håller fan i mig för allt!

Alla alufälgar ska efterdras, även på volvo och ferarri. En alyfälg är stum, så att den fjädrar inte när man drar åt. av den anledningen så ska dom efterdras.

Plåtfälgar däremot behöver man inte efterdra, för dom fjädrar lite när man drar åt, så dom kan man säga att dom "drar åt sig själva".

Men kom ihåg nu! Motorolja på bultarna till alufälgarna! Aldrig kopparfett/kopparpasta ihop med aluminium!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 231 Inlägg
12 april 2007
Fälgkors, "lagom" smile Alltid funkat bra.

Mitt projekt: Evo III

202 Inlägg
12 april 2007
Ni som använder momentnycklar, hur hårt drar ni aluminiumfälgarna?

Idiot..
285 Inlägg
12 april 2007
Fälgkors,har inget annat hemma som funkar bättre

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
12 april 2007
Drönirettab skrev:
Har alltid dragit med fälgkors och det har aldrig lossnat någon mutter.

Samma här. Å lite småländsk som jag är så vill jag inte kosta på en muttersmack.. De som är kvalitet är jäkla dyra.. Åsså har jag inget garage o därmed ingen kompressor heller.

1 004 Inlägg
12 april 2007
mutter knack! finns det något annat?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Kettunen
12 april 2007
Handkraft! Spärrnyckel O hylsa. Vågar inte dra mina bilar med mutterknack tongue Men med andras smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
12 april 2007
Så hårt ja pallar med handkraft... brukar räcka.

Bmw osv..

19 Inlägg
12 april 2007
Jag drar dem som i en stjärna och spänner dem lika mycket hela tiden.
Med ett35-40cm långt handtag, sen drar jag dem på känsla, har aldrig tappat nån mutter eller så.
De fungerar bra
Ha det Gött

Bärs!
3 456 Inlägg
Skaune
12 april 2007
På lastbilarna drar jag med fälgkors...... NOT! nej av med mutterknack o spänner noggrant med MEGA stor momentnyckel! E man pedant så är man! tongue

845 Inlägg
12 april 2007
fälgkorset. muttersnurra är för simpelt..

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
12 april 2007
fälgkors is the shit

37 Inlägg
12 april 2007
hand kraft såklart,,,, skruvarna eller muttrarna drar åt sig själv

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 april 2007
"Förjobbet" med mutterdragaren sen handkraft på fälgkors eller med stort spärrskaft..men brukar ta fälgkorset.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Maizer
13 april 2007
Vad gay med moment. Mutterknackare eller fälgkors ofc

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 april 2007
twin_cam skrev:
Använder Saab:s originalnyckel och drar så hårt jag kan för hand, sen ett litet hopp på nyckeln. Efterdragning med ett hopp efter 100 mil. Självklart så har jag på lite vanlig olja på bultarna eftersom man aldrig får ha på kopparfett ihop med alufälgar.

Finns ingen bättre nyckel än saab:s originalnyckel big_smile Håller fan i mig för allt!

Alla alufälgar ska efterdras, även på volvo och ferarri. En alyfälg är stum, så att den fjädrar inte när man drar åt. av den anledningen så ska dom efterdras.

Plåtfälgar däremot behöver man inte efterdra, för dom fjädrar lite när man drar åt, så dom kan man säga att dom "drar åt sig själva".

Men kom ihåg nu! Motorolja på bultarna till alufälgarna! Aldrig kopparfett/kopparpasta ihop med aluminium!

Av vilken anledning får man inte ha kopparpasta på hjulbultarna om man har alu fälgar?
Bilfirman hade iaf smort mina bultar med kopparpasta och jag har alu fälgar, Knepigt.

Nåja, när ja byter själv så är de fälgkors som gäller, drar åt de ja orkar.
Är de nån bult som sitter hårt sen när dom ska lös så får man hjälpa till me foten eller
göra som pappa, montera spettet i fälgkorset å dra big_smile 
Efterdragning har vi aldrig gjort, å alla bultar har sittit lämpligt bra när dom ska lös ändå big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
13 april 2007
fälgkors här big_smile

Sök