Julas 8" sub

Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

Så här hade jag tänk att bygga i skuffen, själv klart så ska det vara en sida där, men ville visa insidan.

Fick ändra min första tanke då måtten inte gick ihop sig, men så här tror jag nog att det blir. Lådan till 12" blev på 44,3 liter sluten och till 2 st 8" blev det 45 liter.

Det får bära eller brista. Då jag inte har någonstans att bygga (farsans garage max) så måste det vara lättbyggt och det verkar bli det.

http://imageshack.dk/imagesfree/T5161701.jpg

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Men du ska alltså göra en sluten låda på 44,3L till JBL basen? Det blir nog lite väl stort det. Lite mindre volym skadar ju inte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
20 april 2009 · 2 914 Inlägg

jag har 61 liter (har inte räknat med sabilisatorn) till mina jbl gto 1214 12" så ja det lät lite stort hmm
men går det inte kolla på hur det ser ut i "standard" för 8"? eller var det så du gjorde och det lät skit?

Senast redigerat av kalle_kalle (20 april 2009)

kalle_kalle
20 april 2009 · 2 914 Inlägg

evilaudio skrev:

lill-sorling skrev:
har du 500 basar som Evil, så dunkar det faktist på bra tongue

ellle så kan du själv bevisa va du själv kan bygga.

tänkte precis samma sak roll
kan man få 40 basar (eller vad det var du hade) att låta bra KAN man bygga xD

Frissan
23 april 2009 · 4 693 Inlägg

Han är en jävel på att koppla iaf

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 april 2009 · 8 744 Inlägg

Till att börja med så har han inte 500 basar utan "bara" 36st. wink Sen så är det en showbil, och om det ska vara show så tycker nog dom flesta (speciellt dom som inte är så insatta i bilstereon) att det ser fränare ut med en bil fylld med basar och högtalare än en bil med en enkel installation. Och jag kan intyga att Evilaudios Jetta trycker på riktigt bra! Längtar tills jag får se/lyssna på den igen på StreetMeet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frippe_L Gladen Audio
23 april 2009 · 2 388 Inlägg

Freddah850 skrev:

evilaudio skrev:

lill-sorling skrev:
har du 500 basar som Evil, så dunkar det faktist på bra tongue

ellle så kan du själv bevisa va du själv kan bygga.

Okej, så evilaudio då me sina 500 basar, spelar bättre än Jimmy på blekingebilradio, som har två Orion?

Ska jag säga det själv så tkr jag själv inte att Evilaudio's Jetta är något märkvärdigt, och förstår inte folks uppseende till honom. Men alla får tycka som de vill, så är det.
Det finns folk till allt smile

Ja det gör han, iaf så låter det desto roligare ur Jettan. ett par DD koaxer i dörrarna hörs inte speciellt mkt när man drar på max med suben i jimmys bil.
skitsamma nu, det handlade inte om det.
Ja det finns folk te allt....det märker jag :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Frissan
23 april 2009 · 4 693 Inlägg

*offtopic*

Booyakasha!
Frippe_L Gladen Audio
23 april 2009 · 2 388 Inlägg

Softis skrev:
*offtopic*

Ontopic tycker jag ärligt att du ska skippa dem där 8" basarna. eller bara använda dem. oavsett hur fräckt det ser ut med 12" o 8" sådär.
JBL-basen är ju en rätt stöddig bas ändå som ska kunna spela bra. lägg pengar och energi på mer effekt till tolvan istället, vet inte vilken låda du har till den idag?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Frissan
23 april 2009 · 4 693 Inlägg

Idag så har ja en JBL GTO 1204 BR låda. Orginalbasen pajjade i den. men högtalarna ligger ju på posten sad Tyckte min fina ritning belv rätt bra. smile Men välljudande vet jag inte.

Mer effekt till basen? Trodde jag hade effekt till 2 st sådana. Har ju ett MDS GP800

Här är min låda. Ursäkta kvallen och storleken på bilden sad http://imageshack.dk/imagesfree/QCx19010.jpg

Booyakasha!
Frippe_L Gladen Audio
23 april 2009 · 2 388 Inlägg

Softis skrev:
Idag så har ja en JBL GTO 1204 BR låda. Orginalbasen pajjade i den. men högtalarna ligger ju på posten sad Tyckte min fina ritning belv rätt bra. smile Men välljudande vet jag inte.

Mer effekt till basen? Trodde jag hade effekt till 2 st sådana. Har ju ett MDS GP800

Här är min låda. Ursäkta kvallen och storleken på bilden sad http://imageshack.dk/imagesfree/QCx19010.jpg

Kollade läget nu med vilken bas/låda/steg osv :-) din låda ser inte riktigt ut att va på dem rekade 50L?

Nja är det dem 800w i steget så kan det va lagom till en sån bas. men såg att det inte var stabilt i 1ohm utan bara i 2. så hur har du kopplat basen? paralellkopplat spolarna eller serie? för har du paralellkopplat kan steget paja pga för låg impedans. kör du det i 4ohm har du bara 400w till basen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Frissan
23 april 2009 · 4 693 Inlägg

ja har från + på spole nr.1 till + på spole nr.2, likadant med minus. Sen från spole nr.2 till steget. Är de fel att göra så?

Ja, det är 800 RMS i steget och bara 400 på basen så det ska nog inte vara några probs. Angående lådan så vet jag inte hur många liter den lådan ligger på, men enligt dom på BRL så blir de bra om ja täpper igen porten, har bara inte blivit av än.

Senast redigerat av Softis (23 april 2009)

Booyakasha!
Fullmoon
23 april 2009 · 41 Inlägg

Softis skrev:
Haha, nej det vet jag. Tyckte bara att det skulle se coolt ut med 4 st 8" i hatthyllan cool Och dom är rätt snygga att titta på. Ska inte ställa in massa bas på dom för det får jag från min 12". Men jag vill ju få ut så bra ljud det går så klart.

Om du bara ska ha dem för syns skull behöver du ju inte koppla in dem wink

Frippe_L Gladen Audio
23 april 2009 · 2 388 Inlägg

Softis skrev:
ja har från + på spole nr.1 till + på spole nr.2, likadant med minus. Sen från spole nr.2 till steget. Är de fel att göra så?

Ja, det är 800 RMS i steget och bara 400 på basen så det ska nog inte vara några probs. Angående lådan så vet jag inte hur många liter den lådan ligger på, men enligt dom på BRL så blir de bra om ja täpper igen porten, har bara inte blivit av än.

Ja gör du en sluten låda så kan den passa bättre. men som du kopplat nu är det egentligen för låg ohm för steget och det mår inte så bra kanske, men funkar det bra så kan du ha det så, men det är inte godkänt i garantisynpunkt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 april 2009 · 8 744 Inlägg

Steget lämnar 800Wrms (på pappret) i 2Ohm, som du har kopplat så kör du det i 1Ohm (om du nu har en P1222 och inte en P1224) vilket kan skada ditt steg. Kör spolarna i serie istället (+ på steget till + på spole 1, - på spole 1 till + på spole 2, - på spole 2 till - på steget). Då belastar du steget med 4Ohm och får (återigen, på pappret) ut 400Wrms.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
23 april 2009 · 4 693 Inlägg

Anledningen till att jag har gjort som jag har gjort är för att den gamla basen var det bara en spole på, alltså finns det bara en singelterminal. Men om jag gör så här då:

På bilden får nu låtsas att kablarna går ihop till en i terminalen. Tycker att det borde bli samma sak, men jag får väl se vad ni säger.
http://imageshack.dk/imagesfree/2tD22970.jpg

Läste fel först, såg nu vad det stod :S Men vad tror du om min tankte? Samma sak eller?

Senast redigerat av Softis (23 april 2009)

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 april 2009 · 8 744 Inlägg

Det är exakt samma sak som nu, parallellkoppling. Det resulterar i en last på 1Ohm vilket är för lågt för ditt steg. Gör istället som jag sa tidigare och seriekoppla spolarna så belastas steget med 4Ohm istället och mår mycket bättre samt spelar finare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
k1mm0 tokfrans
24 april 2009 · 982 Inlägg

sätt en kabel mellan + på spole 1 till - på spole 2 smile dom kvarvarande in i steget. dvs - på spole 1 och + på spole 2.. serie.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
998cc
24 april 2009 · 872 Inlägg

lite ot nu men, jag skickade in och mätte upp claesollsons 12" bas. den vill ha 90 liter låda. och den byggs av jbl, även om det står bosh på den (det gör det inte till en jbl 12"a). ifall någon letar billiga grejjer som funkar hyffsat

If its too loud you are too old!
Frissan
24 april 2009 · 4 693 Inlägg

Tack för svaraet, så ska jag göra. Men det kvittar väl vilken spole som får plus direkt till batteriet?

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang