6802
Sök

Motorunderhåll: Seafoam. Fungerar det bra, och var kan man få tag på det i Sverige

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Som topic säger så är jag nyfiken på det här med seafoam.

Det används tydligen båda i bensintanken, oljesystemet samt insug för att lösa upp skit och smuts. Tätt följt av ett oljebyte.

Har sett mycket videos på youtube och liknande, och även läst på deras hemsida och blev intresserad av att testa. Äldre motorer samlar ju på sig en del skit, och det här verkar ju göra en del skillnad om man läser vad de som använt detta tycker och tänker.

Är det någon som vet mer om detta om det finns något liknande i sverige? Detta består tydligen endast av 100% Petroleum, och kanske inte är något man snubblar över varsomhelst.

Länk till tillverkarens hemsida: http://www.seafoamsales.com/motorTuneUpTechGas.htm
Senast redigerat av DoWahDiddy (20 april 2009)

Braaaaap?

-utan 940
1 728 Inlägg
20 april 2009
Det ska väl inte behövas i motorn om den gått på helsyntet.
Sen innehåller ju all bensin en skvätt etanol nuförtiden vilket löser upp avlagringar i bränslesystemet.

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Precis sådan här information är jag ute efter smile

Har det att göra med att vi inte har samma kvalitet och tillsatser i bensinen som de har i Amerika?

Vad som även förbryllar mig då är ju att det även är anpassat för Diesel hmm

Braaaaap?

-utan 940
1 728 Inlägg
21 april 2009
I USA blandar de väl ännu mer etanol i bensinen än de 5% eller vad det är de blandar i Sverige.
Men som sagt löser helsyntetisk olja upp avlagringar väldigt bra så har man inte slarvat med servicen ska man inte behöva hälla i extra tillsatser. Även mineralolja från de stora fabrikaten har i många år innehållit tillsatser som löser avlagringar.

Sen finns det mycket bluffprodukter, t ex. är STP injection cleaner helt vanlig diesel om jag inte minns fel.

Sök