Nybörjare behöver hjälp med bas!

740Glt16valve
5 maj 2009 · 247 Inlägg

Wickee skrev:
Men baslåda jag beställde från Docent decibel med dubbla 10" or som är riktigt bra kräm i är byggd i 19mm MDF. har du en bra mdf skiva räcker det gått! det materialet är iaf vad dem bygger sina tävlingslådor i till Magnat. men som sagt stagning är aldrig fel om du har en stor låda!

Lycka till!

MDF har hög egenresonans gillar spån bättre de kan man ta från huvudet haha smile big_smile skoja men spån 22 mm är bra de smile

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Fullmoon
5 maj 2009 · 41 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Fullmoon skrev:
Räcker det med 19mm då?

Ja som sagt, om du stagar lådan så håller det. Min nuvarande är byggd i 19mm med ett stag mellan fram och baksida och så vitt jag vet så rör den sig inte.

Stagar?

740Glt16valve
5 maj 2009 · 247 Inlägg

Fullmoon skrev:

ChriZtoffer skrev:

Fullmoon skrev:
Räcker det med 19mm då?

Ja som sagt, om du stagar lådan så håller det. Min nuvarande är byggd i 19mm med ett stag mellan fram och baksida och så vitt jag vet så rör den sig inte.

Stagar?

man bygger in ett stag i lådan så att lådans sidor inte flexar så mycket typ smile

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
BJonsson
6 maj 2009 · 4 074 Inlägg

MDF är inte så bra att bygga i eftersom den "andas" dvs den är inte lufttät då är det bättre att bygga i spånskiva! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Frissan
6 maj 2009 · 4 693 Inlägg

BJonsson skrev:
MDF är inte så bra att bygga i eftersom den "andas" dvs den är inte lufttät då är det bättre att bygga i spånskiva! smile

hmm

Booyakasha!
DusanMandick Random Hero
6 maj 2009 · 4 047 Inlägg

BJonsson skrev:
MDF är inte så bra att bygga i eftersom den "andas" dvs den är inte lufttät då är det bättre att bygga i spånskiva! smile

måste hålla med här

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Lonefox Bad music kills good sound
6 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Har då aldrig märkt att MDF är sämre än spån...

Och om nu MDF skulle vara sämre...hur kommer det sig att de flesta (ÄVEN seriösa tunga tävlingsbyggare) använder sig mer av MDF än spån?

Hmmm......tål att funderas på....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
6 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Sen att alla fabriksbyggda lådor är av MDF. Varför använder dom inte spån när det är billigare och enligt vissa bättre?

Booyakasha!
_DamnIt R1 driver!
6 maj 2009 · 5 128 Inlägg

Kanske för att alla har vi olika uppfattningar om vad som är bra och vad som är dåligt? smile

micke7406
7 maj 2009 · 1 400 Inlägg

Lonefox skrev:
Har då aldrig märkt att MDF är sämre än spån...

Och om nu MDF skulle vara sämre...hur kommer det sig att de flesta (ÄVEN seriösa tunga tävlingsbyggare) använder sig mer av MDF än spån?

Hmmm......tål att funderas på....

Du har rätt enu en gång.
MDF är stabilare och flexar mindre.
Bör påpekas att de flesta plastar lådan på insidan. Då blir dett bomtätt och får lägre resonans

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
kalle_kalle
7 maj 2009 · 2 914 Inlägg

BJonsson skrev:
MDF är inte så bra att bygga i eftersom den "andas" dvs den är inte lufttät då är det bättre att bygga i spånskiva! smile

hur mkt är det det andas? är det bara nå småtjoller mängder?
bra att arbeta var det då iaf smile
som extremt lättskuren metall smile (det lossnade inte stora bitar ur det).

Softis skrev:
1200x2500mm?

jepp smile

Frissan
8 maj 2009 · 4 693 Inlägg

http://media.thg.dk/DAT/pic/m/43681.JPG någon som vet om denna är bra? Kostar mindre med lådan än utan big_smile Ser grym ut iaf

Senast redigerat av Softis (8 maj 2009)

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang