3574
Sök

Tänka på när man köper Saab 900

Lastbilschaufför
265 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
#1
Tjenare!

Det är så att jag har tänkt att köpa en og900 turbo
Jag undrar vad man ska se efter på og900?
Vad som är speciellt för dom?

Ps. vet ej om det blir en T16 eller T8


Moderator+
1 081 Inlägg
5 april 2006
#2
Först och främst, leta efter en 16v Turbo. Den har BARA fördelar mot 8v Turbon.

* drar mindre bensin.
* Mer trimvänlig
* Går mycket bättre.

Sen prylar att kolla efter, ptja vanliga saker som på en gammal bil. ROST ROST ROST, länkarmsinfästningar tycker om att rosta tex. Årsmodell efter 1988 är att föredra då det kom vattenkyld turbo, bättre bromsar och en del annat. Lådorna är ju inte dom bästa direkt men fungerar länge vid vettig körning, men lyssna efter missljud.

Uhm hmm, du har ju  redan en 16v turbo ser jag nu?

mvh

Vem jag?

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#3
Hultman skrev:
Tjenare!

Det är så att jag har tänkt att köpa en og900 turbo
Jag undrar vad man ska se efter på og900?
Vad som är speciellt för dom?

Ps. vet ej om det blir en T16 eller T8

Man ska titta om det finns rost,kolla så att växellådan är i bra skick, stötdämpare bör kollas till. Servostyrningen kan vara sliten på vissa modeller, spindelleder bör kollas. Man bör kolla damaskerna. Laddningsrelä bör kollas till. Ng 900 har färre svaga punkter

Ta en titt på en av de bilarna.


http://www.blocket.se/vi/7205098.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7721956.htm?ca=15_s

Livet startar vid 220 km/h

Moderator+
1 081 Inlägg
5 april 2006
#4
Saabare skrev:
Man ska titta om det finns rost,kolla så att växellådan är i bra skick, stötdämpare bör kollas till. Servostyrningen kan vara sliten på vissa modeller, spindelleder bör kollas. Man bör kolla damaskerna. Laddningsrelä bör kollas till. Ng 900 har färre svaga punkter

Har ng900 färre svaga punkter än og900? No way....
Dessutom är det INTE samma prisklass, så lägg ner ditt tjat om ng900 i varenda tråd.

Vem jag?

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#5
Redbull skrev:
Först och främst, leta efter en 16v Turbo. Den har BARA fördelar mot 8v Turbon.

* drar mindre bensin.
* Mer trimvänlig
* Går mycket bättre.

Sen prylar att kolla efter, ptja vanliga saker som på en gammal bil. ROST ROST ROST, länkarmsinfästningar tycker om att rosta tex. Årsmodell efter 1988 är att föredra då det kom vattenkyld turbo, bättre bromsar och en del annat. Lådorna är ju inte dom bästa direkt men fungerar länge vid vettig körning, men lyssna efter missljud.

Uhm hmm, du har ju  redan en 16v turbo ser jag nu?

mvh

Det kan va så att han vill köpa en annan årsmodell. Kan va så att den börjar bli sliten o gammal.

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#6
Redbull skrev:
Saabare skrev:
Man ska titta om det finns rost,kolla så att växellådan är i bra skick, stötdämpare bör kollas till. Servostyrningen kan vara sliten på vissa modeller, spindelleder bör kollas. Man bör kolla damaskerna. Laddningsrelä bör kollas till. Ng 900 har färre svaga punkter

Har ng900 färre svaga punkter än og900? No way....
Dessutom är det INTE samma prisklass, så lägg ner ditt tjat om ng900 i varenda tråd.

Är det oxå beroende på pris?

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#7
På automotorsport står det att man ska ta nyare än 88. Från 88 årsmod så är motorn mer felfri än de tidigare.

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#8
Saabare skrev:
Redbull skrev:
Saabare skrev:
Man ska titta om det finns rost,kolla så att växellådan är i bra skick, stötdämpare bör kollas till. Servostyrningen kan vara sliten på vissa modeller, spindelleder bör kollas. Man bör kolla damaskerna. Laddningsrelä bör kollas till. Ng 900 har färre svaga punkter

Har ng900 färre svaga punkter än og900? No way....
Dessutom är det INTE samma prisklass, så lägg ner ditt tjat om ng900 i varenda tråd.

Är det oxå beroende på pris?

Tänkte aldrig på det.

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#9
Saabare skrev:
Saabare skrev:
Redbull skrev:

Har ng900 färre svaga punkter än og900? No way....
Dessutom är det INTE samma prisklass, så lägg ner ditt tjat om ng900 i varenda tråd.

Är det oxå beroende på pris?

Tänkte aldrig på det.

Okej. Nu lägger vi ner Ng 900 o kollar på og900 istället.

Livet startar vid 220 km/h

Lastbilschaufför
265 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
#10
Jag tackar för alla svar!

Jag har gått och kollat lite på denna 900 T8 för jag känner han som äger den.
Och jag vet att den är ganska fint kör och fin i skicket.
Men för det första tycker jag att den är lite för dyr och sen så när dom lackade om den
så rostlagade dom den inte ordentligt så man får nog fixa det med inom ett 1 år.

http://www.blocket.se/vi/7550518.htm?ca=18_s

Vad tycker ni?
Senast redigerat av Hultman (5 april 2006)


Lastbilschaufför
265 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
#11
Föresten så har jag tänkt i prisklassen 10-15.000kr


Moderator+
1 081 Inlägg
5 april 2006
#12
Hultman skrev:
Jag tackar för alla svar!

Jag har gått och kollat lite på denna 900 T8 för jag känner han som äger den.
Och jag vet att den är ganska fint kör och fin i skicket.
Men för det första tycker jag att den är lite för dyr och sen så när dom lackade om den
så rostlagade dom den inte ordentligt så man får nog fixa det med inom ett 1 år.

http://www.blocket.se/vi/7550518.htm?ca=18_s

Vad tycker ni?

Jag skulle max betalt 6000:- för den där bilen. Med den lacken samt att det är en T8a spelar det ingen roll hur fräsch den är. Mitt förslag är fortfarande, leta efter en 16v Turbo och vad är det för fel på den du har?


Saabare: Nu lungar du ner dig, mera spam från dig så kommer du få leta upp en annan sida att besöka. Det finns en REDIGERA-knapp.

mvh

Vem jag?

10 287 Inlägg
5 april 2006
#13
Vad fasiken betyder "og" och "ng"?

Obsolet Grävling och Nyare Grävling eller?

Grävling måste det ju vara för det är ju en SAAB....krafs, krafs....:-)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilschaufför
265 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
#14
Jo för det första e min dålig i lacken, dålig i motorn och allmänt skabbig big_smile
Nee men jag hadde tämkt och gjöra iordnig den tills jag tar körkort om ca 10mån men
det är för mycket att gjöra på den blir så dyrt. Antigen så blir det reservdelsbil eller
att fixa den senare i livet när man har jobb.
Att det blir en OG900 är redan bestämt wink

MVH Hultman


Moderator+
1 081 Inlägg
5 april 2006
#15
Sharky skrev:
Vad fasiken betyder "og" och "ng"?

Obsolet Grävling och Nyare Grävling eller?

Grävling måste det ju vara för det är ju en SAAB....krafs, krafs....:-)

/Göran

haha.... wink

Old Generation och New Generation. Vissa skriver även gg900 och ng900, då försvenskat.

mvh

Vem jag?

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#16
Sharky skrev:
Vad fasiken betyder "og" och "ng"?

Obsolet Grävling och Nyare Grävling eller?

Grävling måste det ju vara för det är ju en SAAB....krafs, krafs....:-)

/Göran

Og betyder old generation o Ng betyder New generation. Har jag för mig

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
5 april 2006
#17
Redbull skrev:
Sharky skrev:
Vad fasiken betyder "og" och "ng"?

Obsolet Grävling och Nyare Grävling eller?

Grävling måste det ju vara för det är ju en SAAB....krafs, krafs....:-)

/Göran

haha.... wink

Old Generation och New Generation. Vissa skriver även gg900 och ng900, då försvenskat.

mvh

Menar du att det är ofta svenskarna som skriver gg900 o ng900?

Livet startar vid 220 km/h

Lastbilschaufför
265 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
#19
Föresten. Varför är T16 motor så mycket bättre än T8an?


Moderator+
1 081 Inlägg
5 april 2006
#20
Hultman skrev:
Föresten. Varför är T16 motor så mycket bättre än T8an?

Största problemet med T8an är bränslesystemet, gör bilen törstig och inget att satsa på öht om man vill trimma lite.

mvh

Vem jag?


Sök