Jag får inte betalt av bilköparen! Hjälp

Kexet86
24 april 2009 · 190 Inlägg

emijl skrev:
Vad för bil va de ? smile

En 740 glt 16v

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
Hamilton
24 april 2009 · 8 864 Inlägg

Kexet86 skrev:

Hamilton skrev:
Skicka en "10dagars" faktura till köparen med hänvisning till erat kontrakt.
Betalar han inte inom 10dagar så ansöker du om ett Betalningsföreläggande hos Kronofogden
http://www.kronofogden.se/villfabetalt/ … 05212.html

Vad menas med en såndär 10 dagars faktura då?

Att han har 10 dagar på sig att betala, trodde att det var rätt uppenbart. roll

Fotograf på tierpidag.se
E-30
25 april 2009 · 1 050 Inlägg

Du kan lämna in Din återstående fodran till kronofogdemyndigheten. Då sköter sedan myndigheten indrivningen av den återstående skulden. Vid ev,betalningsvägran kontaktas hans arbetsgivare för indrivning via löneutbetalning. (eller pension)

All denna utmärkta service kostar dig endast 600:-de allra flesta betalar omgående när 1:a brevet från fogden dimper ned i brevlådan. Då har dessutom skulden plötsligt ökat med +1.200:- (fogdens utgifter)

Om han ej vill bet så drar han även på sig en registrerad betalningsanmärkning. big_smilewink


Edit: Aj då, jag var visst lite sen där. big_smile

Senast redigerat av E-30 (25 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Miro87 Soffliggare
25 april 2009 · 83 Inlägg

E-30 skrev:
Du kan lämna in Din återstående fodran till kronofogdemyndigheten. Då sköter sedan myndigheten indrivningen av den återstående skulden. Vid ev,betalningsvägran kontaktas hans arbetsgivare för indrivning via löneutbetalning. (eller pension)

All denna utmärkta service kostar dig endast 600:-de allra flesta betalar omgående när 1:a brevet från fogden dimper ned i brevlådan. Då har dessutom skulden plötsligt ökat med +1.200:- (fogdens utgifter)

Om han ej vill bet så drar han även på sig en registrerad betalningsanmärkning. big_smilewink


Edit: Aj då, jag var visst lite sen där. big_smile

Sen kan det ju finnas såna där som inte bryr sig om dom får brev från kronofogden efter som dom har ca 100 brev till därifrån sedan tidigare. Men man får ju hoppas på det bästa istället att han betalar.

940R
25 april 2009 · 1 567 Inlägg

En polare till mig spenderade x antal timmar i tingrätten i går pga att en kund som vägrar att betala för utförda tjänster som min polare har gjort.Tydligen så har han satt i system att inte pröjsa det han är skyldig företag för div tjänster.Och enligt myndigheter så har han pengar men skiter i att betala.Som polaren till mig säger så är det inte mycket pengar men man måste ju för fan slå näven i bordet och vissa att detta betende inte är ok.Det jag försöker säga är att du borde gå till kronofogden /tingrätten för att försöka få in dina pengar som du har rätt till.     GE DIG INTE

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Ramrod
25 april 2009 · 674 Inlägg

Kexet86 skrev:
Det är så att så god trogen man är så trodde jag att jag skulle få mina pengar men nu verkar det som om han försöker å slinga sig ur
Hur ska jag göra?
Det är så att jag sålde min bil nu för 2 veckor sedan mot handpenging å skrev ett riktigt köpekontrakt å han skrev under å allt men nu får jag inte resterande pengar vad ska jag göra?

Ni gjorde Ägarbytet på papper också innan du hade fått alla pengarna?

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
drazen_gti
25 april 2009 · 807 Inlägg

är ägarbytet hos transportstyrelsen gjort så är det tyvärr kört tror jag, sen är frågan om det är är värt att ta upp det i tingsrätten och riskera att förlora... Men lycka till, hoppas du får dina pengar

I'd rather die like a man, than live like a coward
st200_timpa
25 april 2009 ·

Mackanol skrev:

Hiller skrev:
Vettigt folk snackar man med, idioter slår man. Vilken typ är köparen?

Han verkar vara samma typ som dig...

haha......trevligt svar!...big_smile

expect1991
25 april 2009 · 1 814 Inlägg

Polisanmäl och hoppas på det bästa.

Decibel
25 april 2009 · 2 911 Inlägg

Bara för att du fyllt i den gula lappen betyder inte att det är kört.

1: Formell anmälan på bedrägeri, alt. bedrägligt beteende (bedrägeriförseelse)
2: Betalningskrav till kronofogden gällande kvarstående köpesumma + ränta
3: Enskilt åtal (stämning)

Steg 1 och 2 gör man direkt, om polisen lägger ner utredningen i brist på bevis etc. så gör man ett enskilt åtal, s.k. stämning till tingsrätten. Då blir det en civilrättslig prövning, d.v.s. ditt ord mot köparens.
Anledningen till att han inte betalat beaktas inte utan enbart fakta att han inte betalat och kommer bli tilldömd att betala kvarstående summa plus ränta och ev. skadestånd som orsakats dig (typ 1500-2000 extra).

Hör av dig om du vill ha hjälp att utforma anmälan etc.

Kexet86
25 april 2009 · 190 Inlägg

Jag har vittnen på att jag inte fått betalt å att han har skrivit på med. Jag ska anmäla denna person å kräva min rätt även om så det ska behövas domstol!

Senast redigerat av Kexet86 (25 april 2009)

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
MrJAM
25 april 2009 · 1 464 Inlägg

Kexet86 skrev:
[text]

Jag förstår dig, men det där är inte bra att skriva. Dels så ger det ett motiv om personen ifråga skulle råka ramla ner från en stege eller bli rånad en kväll, dels så snuddar det på gränserna på vad moderatorerna tillåter. Editera posten, rekomenderas.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
JonB
25 april 2009 · 145 Inlägg

Anmäl... Det är nog det enda rätta...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Kexet86
25 april 2009 · 190 Inlägg

E-30 skrev:
Du kan lämna in Din återstående fodran till kronofogdemyndigheten. Då sköter sedan myndigheten indrivningen av den återstående skulden. Vid ev,betalningsvägran kontaktas hans arbetsgivare för indrivning via löneutbetalning. (eller pension)

All denna utmärkta service kostar dig endast 600:-de allra flesta betalar omgående när 1:a brevet från fogden dimper ned i brevlådan. Då har dessutom skulden plötsligt ökat med +1.200:- (fogdens utgifter)

Om han ej vill bet så drar han även på sig en registrerad betalningsanmärkning. big_smilewink


Edit: Aj då, jag var visst lite sen där. big_smile

Men vad heter en sådan anmälan då vart inne på kronofogden men hittar inget.

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
Hammarslag Inläggskritiker
25 april 2009 · 990 Inlägg

no_fake skrev:
anmäl honom

Man anmäler inte, utan lämnar in en stämningsansökan som ofta kostar båda parter mer än det smakar.
Fast gäller det en nyare bil så visst.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
putte_88
26 april 2009 · 55 Inlägg

Kexet86 skrev:
Det är så att så god trogen man är så trodde jag att jag skulle få mina pengar men nu verkar det som om han försöker å slinga sig ur
Hur ska jag göra?
Det är så att jag sålde min bil nu för 2 veckor sedan mot handpenging å skrev ett riktigt köpekontrakt å han skrev under å allt men nu får jag inte resterande pengar vad ska jag göra?

Du är ju lika snäll som tomten lol

Bus_oland v70 glt & 855 tdi
26 april 2009 · 18 Inlägg

bil: volvo 740 glt 16v.
ärgarpapper är dom inskickade eller ej?
hur mycket har han betalt / hur mycket har han kvar att betala?

och i fortsättningen så när de säljs ngn bil eller nå ha ALLTID ägar papper och bil kvar hemma hos dig till den är helt betald då kan han / hon få hämta den.

T12
26 april 2009 · 112 Inlägg

Hoppas du har lärt dig en sak= inga pengar - ingen bil. Enklare än så är det inte, men hoppas det löser sig. Gå o knacka hos honom o fråga var pengarna är, räcker att du har en kompis med dig som vittne, kan vara att han då betalar, om du har tur.

Saab 99 "Red Fox" (1982)
Kexet86
26 april 2009 · 190 Inlägg

Jo jag har lärt mig att man kan inte på en enda person längre.
Pappren är in skickade!
Å han betalde 1000 spänn i han penging å sen har han 12 lök kvar att betala.
Men ska göra en polis anmälan imorgon å en anmälan till kronofogden.
om det inte funkar får jag ta med mig några kompisar ner å prata snällt med honom att jag vill ha pengarna!

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
Ranta
26 april 2009 · 162 Inlägg

Samtidigt som du pratar snällt med honom kan ju dina polare gå in o hämta dator, tv mm värdefullt tills det kommer upp i det rätta värdet big_smile

LYCKA TILL!

Mazda Rx7 "Efini" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang