Att äga ny/dyrare bil som ung, är det konstigt?

mx_3_ "Glidare"
5 april 2006 · 254 Inlägg

Det ingen tagit upp eller kanske blir lite OT är att man kan faktiskt få en grymt läcker bil får små pengar om man lägger ner mycket arbete på den själv och alltid letar på billiga delar till den. Bara man lägger ner mkt tid på bilen och en del pengar så kan man få en riktigt fin bil för små slantar.

Stadia
5 april 2006 · 284 Inlägg

Jonni skrev:
Blir arg när jag läser vissa saker på folks sidor.. Folk slänger in kommentarer, "hur har du råd med en sån dyr bil".

Förstår inte folk att man kan prioritera bort annat och köpa sig en ny eller en dyr begagnad bil? Jag är själv bilförsäljare och har många killar/tjejer som är i min ålder (22 år) som köper helt nya bilar.

Kommentera gärna.

Håller med dejj, tycker det är rätt tråkigt att höra de kommentarerna, särskilt från nära polare! Jag är 18 år och har den s60 som ja lagt upp här, och det första jag fick höra var i stil med "jävla idiot, hur fan kan du köpa en så dyr bil !? ...fast den va rätt fräsch" i stil med det har man hört några gånger. Alla kan inte riktigt förstå att man har ett bilintresse och vill prioritera på att köpa något man gillar . . .
Nu är det ju givetvis inte alla som säger så, men många, för många, pratar väldigt mkt bakom ryggen också sad

You don't need a reason to help people.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
5 april 2006 · 1 781 Inlägg

jag kör nyare bil:D

Team Insane Racing
fr3drik
5 april 2006 · 342 Inlägg

å jag har en äldre kärra som jag laggt ut pengar på så totalsumman motsvarar en nyare.. så man gör helt som man vill och kan säger jag! smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Lunnajs Mr
5 april 2006 · 267 Inlägg

Jag kör bara gammalt skörv

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
NIzmO Ollikkala Racing
5 april 2006 · 1 724 Inlägg

Jag har aldrig haft en bil nyare än -87 än så länge men så fort jag får ett fast jobb där man känner att man kommer bli kvar och med duglig lön så tänker jag spara en del och ta lån på resten och skaffa mig en bil för över 100k iaf, men som det ser ut nu är det dumt att skaffa nått bättre men har man råd så varför inte?

- Time Attack -
adam.sve
5 april 2006 · 9 Inlägg

varför bry sig så mycket om andra och hur det betalar osv...!? är inte det skit samma !!
om nån får en fin bil av sin mamma och pappa så är det väll bara att glädjas med han för att han har fått den förutsättningen...eller? skulle inte ni tycka de var ok om er farsa kom å sa "här har du en bil grabben..kör försiktigt" ?? jag skulle tycka det var jätte kul om mina föräldrar gjorde så...smile

nu tror ni säkrt att jag har fått min bil bara för jag inte tycker som ni...men icke sa nicke... betala helt bilen helt själv !! jobb och slit lönar sig.

Mvh adam

Ps. skippa den Svenska avundsjukan, Terra å gläds åt folk som har de bra istället !
Ds.

Senast redigerat av adam.sve (6 april 2006)

Slovenian
5 april 2006 · 482 Inlägg

adam.sve skrev:
varför bry sig så mycket om andra och hur det betalar osv...!? är inte det skit samma !!
om nån får en fin bil av sin mamma och pappa så är det väll bara att glädjas med han för att han har fått den förutsättningen...eller? skulle inte ni tycka de var ok om er farsa kom å sa "här har du en bil grabben..kör försiktigt" ?? jag skulle tycka det var jätte kul om mina föräldrar gjorde så...smile

nu tror ni säkrt att jag har fått min bil bara för jag inte tycker som ni...men icke sa nicke... betala helt bilen helt själv !! jobb och slit lönar sig.

Mvh adam

Ps. skippa den Svenska avundsjukan, derra å gläds åt folk som har de bra istället !
Ds.

Håller med till 100%

Har man nu turen och som någon sa "föds med guldsked i mun", så varför ska man inte kunna be föräldrarna om en fin bil. Hade man själv blivit rik farsa någon gång så hade ungen fått sig en fin bil på direkten, ingen tvekan smile.

MvH smile

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
MilleN
6 april 2006 · 9 108 Inlägg

fr3drik skrev:
å jag har en äldre kärra som jag laggt ut pengar på så totalsumman motsvarar en nyare.. så man gör helt som man vill och kan säger jag! smile

hehe samma här..

Det är inte svårt att ha en grym bil, det som styr är hur mycket lån man klarar av att leva med wink

PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
6 april 2006 · 271 Inlägg

om man inte e jävligt sparsam o klarar det...huvud saken e ju fan endå att man ska ha en bil man e nöjd med o som rullar fort...jag tex skulle inte tacka nej ifall morsan o farsan fråga ifall ja ville ha en evo 8 eller nåt(dock skulle ja sälja den direkt för jag har ej ekonomi för en sån big_smile )

Feffy
6 april 2006 · 231 Inlägg

Klart man kan äga en ny och finare bil om man är ung. Men som arbetsmarkanden är idag är det svårt som attan att som ung få ett jobb som är så välbetalt att man har råd med en sprillans ny bil och faktist har råd att betala den sjävl och allt. Det är ju inte precis ovanligt att folk låter bilen stå på sina föräldrar för att sänka försäkringskostnaderna. Jag kan förstå att en del frågar. En del har ju mer tur än andra att få ett bra jobb i ung ålder medans en del söker och söker och anstränger sig men inte får något. En del har haft generösa föräldrar som hjälpt till med pengar till bilen eller köppt den helt åt personen. En del föräldrar har spart åt barnet och den väljer att lägga allt på en bil. Det är ju så olika från person till person och självklart handlra det om prioriteringar. Många kanske inte vill ta ett lån när de är 18 - 19 år.

Jag själv prioriterar hellre en lägenhet och en Thailandsresa en en spillans ny bil. Och skulle jag skaffa en ny bil skulle det vara en XC90. Inte ens i mina vildaste drömmar att jag skulle ha råd med det när man bor i sthlm. Och ska jag äga en bil ska fasen jag stå som ägare till bilen!!

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
diforce
6 april 2006 · 279 Inlägg

beror ju på vad man prioriterar som sagt.. konstigt-nej.. men skulle personligen köpa en bil för 50t o stayla/trimma den för 150t än att köpa en ny för 200t;)

two lies don´t cancel each other out
Burken Utanlem
6 april 2006 · 895 Inlägg

många blir väl sura på "pappa betalar" killar.... sånna blir man ofta avundsjuka på big_smile

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Pepe Ölbryggare
6 april 2006 · 339 Inlägg

Det finns många festprissar som inte fattar att dom tusenlapparna dom lägger på krogen varje månad räcker till en hel del andra saker om man inte går på krogen speciellt ofta..Det är ett litet exempel. Men sen tror jag att det är otroligt mycket avundsjuka i en del av dessa kommentarer..Fick ju höra en när man köpte en 9-5 som student för två år sedan, det tog emot för en del..Men som sagt, har man pengar, kanske ett extra jobb och prioriterar så är det verkligen inga som hellst problem att skaffa sig en skaplig bil. Men det där med att prioritera verkar inte en del förstå...

Jag tycker för övrigt endast att det är grymt kul destå fler fina bilar ens kompisar har, det blir bara roligare så smile

Den ända nackdelen med det här är väl att en del motorstarka bilar inte alltid hamnar i de bästa händerna, vet själv hur man är och var..Hade inte vart bra att haft en bil med över 200 pollar i som första bil. Men man får hoppas den effekten mest kommer till nytta på helgernas streetrace, där gör dom ju ingen skada direkt :p

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Founder
6 april 2006 · 1 414 Inlägg

Vad gäller värdeminskning m.m. så har man ju inte förlorat något på bilköpet så länge man inte säljer bilen smile

Jag hade råd med min bil när jag va 21 bara för att jag aldrig söp när jag va ute, sparade alla dom pengarna o la dom på bilen istället, mycket vettigare!!! fick nog av alkisar när man stod o dj'a...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
6 april 2006 · 1 414 Inlägg

Feffy skrev:
Klart man kan äga en ny och finare bil om man är ung. Men som arbetsmarkanden är idag är det svårt som attan att som ung få ett jobb som är så välbetalt att man har råd med en sprillans ny bil och faktist har råd att betala den sjävl och allt. Det är ju inte precis ovanligt att folk låter bilen stå på sina föräldrar för att sänka försäkringskostnaderna. Jag kan förstå att en del frågar. En del har ju mer tur än andra att få ett bra jobb i ung ålder medans en del söker och söker och anstränger sig men inte får något. En del har haft generösa föräldrar som hjälpt till med pengar till bilen eller köppt den helt åt personen. En del föräldrar har spart åt barnet och den väljer att lägga allt på en bil. Det är ju så olika från person till person och självklart handlra det om prioriteringar. Många kanske inte vill ta ett lån när de är 18 - 19 år.

Jag själv prioriterar hellre en lägenhet och en Thailandsresa en en spillans ny bil. Och skulle jag skaffa en ny bil skulle det vara en XC90. Inte ens i mina vildaste drömmar att jag skulle ha råd med det när man bor i sthlm. Och ska jag äga en bil ska fasen jag stå som ägare till bilen!!

Det finns massor med jobb i industrin, men alldeles för många unga förväntar sig att arbetsförmedlingen ska fixa jobb åt dom!! Eller så vet dom inte om hur man får ett jobb...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
6 april 2006 · 271 Inlägg

Founder skrev:

Feffy skrev:
Klart man kan äga en ny och finare bil om man är ung. Men som arbetsmarkanden är idag är det svårt som attan att som ung få ett jobb som är så välbetalt att man har råd med en sprillans ny bil och faktist har råd att betala den sjävl och allt. Det är ju inte precis ovanligt att folk låter bilen stå på sina föräldrar för att sänka försäkringskostnaderna. Jag kan förstå att en del frågar. En del har ju mer tur än andra att få ett bra jobb i ung ålder medans en del söker och söker och anstränger sig men inte får något. En del har haft generösa föräldrar som hjälpt till med pengar till bilen eller köppt den helt åt personen. En del föräldrar har spart åt barnet och den väljer att lägga allt på en bil. Det är ju så olika från person till person och självklart handlra det om prioriteringar. Många kanske inte vill ta ett lån när de är 18 - 19 år.

Jag själv prioriterar hellre en lägenhet och en Thailandsresa en en spillans ny bil. Och skulle jag skaffa en ny bil skulle det vara en XC90. Inte ens i mina vildaste drömmar att jag skulle ha råd med det när man bor i sthlm. Och ska jag äga en bil ska fasen jag stå som ägare till bilen!!

Det finns massor med jobb i industrin, men alldeles för många unga förväntar sig att arbetsförmedlingen ska fixa jobb åt dom!! Eller så vet dom inte om hur man får ett jobb...

det bästa sättet o fixa sej ett jobb (enbart för pengarna...man har asså inge krav) e att bara skriva ut tex 100st annsökningar o cv:n o sen typ lämna in dom till alla företag i ens närområde...

Founder
6 april 2006 · 1 414 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

Feffy skrev:
Klart man kan äga en ny och finare bil om man är ung. Men som arbetsmarkanden är idag är det svårt som attan att som ung få ett jobb som är så välbetalt att man har råd med en sprillans ny bil och faktist har råd att betala den sjävl och allt. Det är ju inte precis ovanligt att folk låter bilen stå på sina föräldrar för att sänka försäkringskostnaderna. Jag kan förstå att en del frågar. En del har ju mer tur än andra att få ett bra jobb i ung ålder medans en del söker och söker och anstränger sig men inte får något. En del har haft generösa föräldrar som hjälpt till med pengar till bilen eller köppt den helt åt personen. En del föräldrar har spart åt barnet och den väljer att lägga allt på en bil. Det är ju så olika från person till person och självklart handlra det om prioriteringar. Många kanske inte vill ta ett lån när de är 18 - 19 år.

Jag själv prioriterar hellre en lägenhet och en Thailandsresa en en spillans ny bil. Och skulle jag skaffa en ny bil skulle det vara en XC90. Inte ens i mina vildaste drömmar att jag skulle ha råd med det när man bor i sthlm. Och ska jag äga en bil ska fasen jag stå som ägare till bilen!!

Det finns massor med jobb i industrin, men alldeles för många unga förväntar sig att arbetsförmedlingen ska fixa jobb åt dom!! Eller så vet dom inte om hur man får ett jobb...

det bästa sättet o fixa sej ett jobb (enbart för pengarna...man har asså inge krav) e att bara skriva ut tex 100st annsökningar o cv:n o sen typ lämna in dom till alla företag i ens närområde...

Precis, sen ska man vara flexibel, kan arbeta när som helst och komma till jobbet när som helst med kort varsel...

För er i närheten av Trollhättan så behöver SAAB allt folk dom kan få... sök via Adecco...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
6 april 2006 · 271 Inlägg

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

Det finns massor med jobb i industrin, men alldeles för många unga förväntar sig att arbetsförmedlingen ska fixa jobb åt dom!! Eller så vet dom inte om hur man får ett jobb...

det bästa sättet o fixa sej ett jobb (enbart för pengarna...man har asså inge krav) e att bara skriva ut tex 100st annsökningar o cv:n o sen typ lämna in dom till alla företag i ens närområde...

Precis, sen ska man vara flexibel, kan arbeta när som helst och komma till jobbet när som helst med kort varsel...

För er i närheten av Trollhättan så behöver SAAB allt folk dom kan få... sök via Adecco...

'



hehe jobbar du där eller??
annars borde du göra det...de händer ju lätt att delar försvinner tongue

Feffy
6 april 2006 · 231 Inlägg

Nu blir det här en aning OT men tror ni inte att man sökt jobb eller? Har sprunnit runt med mina CVn skickat iväg dom via mail ringt och allt, har TILL OCH MED sökt städjobb men får INTE fått jobb. Nu har jag visserligen lyckas få ett vikariat i en hobby butik men jag är LÅNGT ifrån en fast anställning eller en heltidsanställning efter studenten. Jag ska kunna hoppa in när som helst. En del månader vet man inte ens om man kommer få jobba något. Sen inom industrin, vem som helst kan inte jobba där. Blir så trött på personer som säger att man inte försöker. För jobb växer F*N inte på träd och unga är INTE speciellt attraktiva på arbetsmarknaden.

Senast redigerat av Feffy (6 april 2006)

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang