3077
Sök

Volvo 240 -87 B230E helt död!

livsnjutarN
87 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Hallå, har fått ett problem nu med min 240 den är helt död! har testat att byta batteri men den är ändå helt död, ingen fläkt eller något vill starta... Någon som kan ha någon idé på vad det kan vara? Och vad jag ska göra?

Tack på förhand!

Egen företagare
864 Inlägg
27 april 2009
kolla över jorden från batteriet. Har för mig det sitter en konsol med kablar från batteriet i en svart central lite snett bakom batteriet. kolla så inga kablar har gått av där eller nått sånt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

livsnjutarN
87 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
kolla över jorden från batteriet. Har för mig det sitter en konsol med kablar från batteriet i en svart central lite snett bakom batteriet. kolla så inga kablar har gått av där eller nått sånt.

men jord verkar han få för det små gnistrar när jag sätter på jorden

2 118 Inlägg
27 april 2009
maffka skrev:
Hallå, har fått ett problem nu med min 240 den är helt död! har testat att byta batteri men den är ändå helt död, ingen fläkt eller något vill starta... Någon som kan ha någon idé på vad det kan vara? Och vad jag ska göra?

Tack på förhand!

menar du kupefläkten eller? inga lysen eller något sånt överhuvudtaget ?

D.i.l.l.i.g.a.f

Egen företagare
864 Inlägg
27 april 2009
Det sitter väll en huvudsäkring nån stans, brukar göra det iaf. Sen sitter det väll ett huvudrelä.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

livsnjutarN
87 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
NJ_ skrev:
maffka skrev:

Tack på förhand!

menar du kupefläkten eller? inga lysen eller något sånt överhuvudtaget ?

ingenting

230 Inlägg
27 april 2009
tändningslåset kanske har skrotat

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 761 Inlägg
27 april 2009
snurbo_diesel skrev:
Har för mig det sitter en konsol med kablar från batteriet i en svart central lite snett bakom batteriet.

Japp, det går en tunnare pluskabel från pluspolen till den svarta "dosan" (har en extra bred flatstiftshylsa, inte standardbredd). Dosan sitter isolerad på en metallskena där även en del tunna jordkablar också sitter fastskruvade. Från den där dosan går det en massa pluskablar till alla möjliga saker, jag tror att om den tunna kabeln från batteriet har gått sönder så försvinner det mesta av bilens funktioner (bla tändlåset). smile

snurbo_diesel skrev:
Det sitter väll en huvudsäkring nån stans, brukar göra det iaf. Sen sitter det väll ett huvudrelä.

Nej, inte vad jag vet iaf. På nyare modeller kanske, men på dessa "gamlingar" ska det inte finnas något sånt. smile

Här är förresten den där svarta dosan (plusplinten):
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=639346
Senast redigerat av Drönirettab (27 april 2009)

Sök