5500
Sök

Motorproblem: Motorrummet fullt av vatten, går ej runt!

1 688 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Tjenare!
Igår när ja va ute och åkte i min Audi S2, motorn va precis i driftstemp, låg i 110-120 på 6an, ca 2400-2600 varv.

Då poffade det till och ett stort ångmoln var bakom bilen och vatten har sprutat runt i hela motorutrymmet, inge vatten i oljan, inge olja i vattnet. Och jag kan inte hitta vart vattnet kommit ifrån, letat genom alla slangar jag kan se, expansionskärlet är helt osv.

Nu går inte motorn runt över huvud taget, precis som den nypit.
Vad tror ni?

Min enda teori är att topplockspackningen pajjat och vattenfyllt någon cylinder så motorn inte går runt.
Men det förklarar inte varför det sprutade vatten i hela motorutrymmet.

Kan det vara så att topplockspackningen har fått en spricka och tryckt ut vatten ur någon kylkanal?
Men det låter långsökt att det skulle vara en så liten grejj för att det skall bli en ångdimma bakom bilen ca 20 meter som man inte ser genom.

Några ideer?
Senast redigerat av Losgard (27 april 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

5 089 Inlägg
27 april 2009
ett fel är iaf en riktigt kass rubrik smile

Låter nästan som att motorn har gått jättevarmt? och att en kolv kanske har smällt i cylindern eftersom att dte inte går att rubba motorn? kamremmen är fortfarande hel? inte hoppat några kuggar?

\Lindgren

1 688 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
ett fel är iaf en riktigt kass rubrik smile

Låter nästan som att motorn har gått jättevarmt? och att en kolv kanske har smällt i cylindern eftersom att dte inte går att rubba motorn? kamremmen är fortfarande hel? inte hoppat några kuggar?

Hade bara kört någon km så motorn var precis vid/under driftstemp.
Kamremmen är fortfarande hel och är såpass spänd så att den förhoppningsvis inte kan ha kuggat över.

Alla tips och spekulationer mottages!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

3 235 Inlägg
28 april 2009
Skruva ut stiften och försök dra runt motorn för hand, då ser du om det är vatten i cylindrarna.
Går den ej runt har den värmenypit.
En spricka i en slang behöver inte nödvändigtvis vara väl synlig: fyll på vatten och tryck på alla slangar ordentligt, så ser du nog var det läcker.

294 Inlägg
28 april 2009
Skruva ur stiften och blås i expationskärlet.

http://www.garaget.org/video/oa1rhtcsdqd7

Lycka till!

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

1 688 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Stiften utskruvade, 1an, 2an och 4ans cylinder vattenfyllda.
Antar att packningen inte ser ut som om den vore ny iaf tongue
Blåste i expansionskärlet och det verkade som kylsystemet är intakt, bubblade bara i extrakylet, antar att det är eftersom det går en luftslang från det til expansionskärlet.

Efter att jag tagit ut tändstift så gick motorn runt utan problem.

Frågan är om en packning som är trasig på 3 ställen kan trycka ut såpass mycket vatten att det blir ett stort dimm-moln bakom bilen samt pissevått i motorutrymmet?!

Sök