6576
Sök

VERSKTADRÅD: är 17 år, drömbilen som jag köpt är sönder..

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Jag köpte min drömbil, en Saab 9-3 Aero Coupé, en från här på garaget faktiskt! Såg bilen första gången för ca 2 år sen och nu är den min.

http://pici.se/thumbs/t_fruJgtAMy.gif
Min dröm som nu inte mår bra..

Felet är det att cylinder nr.2 inte ger någon kompression! Det som behöver göras är att ta av toppen och sedan se vad som behöver göras..

Tråd om felet på STCS: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=254172

Eftersom jag endast är 17 år så har jag inte allt för bra budget, har köpt bilen helt själv och står för alla kostnader själv. Jag jobbar 2-3 gånger i veckan (fredag, lördag, söndag), så jag har en liten inkomst i alla fall.

FRÅGAN:
Kan ni rekommendera en verkstad eller en bilmekaniker (i trakterna runt MALMÖ/LUND/TRELLERBORG) som ger schyssta priser och som är kunnig! Eller om du/någon du känner kan göra typer av dessa ingrepp.

---

Bilen bara står nu, är helt gul av pollen.. Hon går att köra, men det är inte bra, så hon bara står. Och det svider till varje gång jag cyklar förbi henne.. sad
Senast redigerat av ProViva (3 maj 2009)

SAAB - Move Your Mind.

Blyfot
829 Inlägg
3 maj 2009
Har ni något fordons program på din skola? Om ni har de och inriktning personbilar så kan du prata med dom om dom behöver ett objekt. Då brukar de bara vara delarna man betalar för

"bara en mor kan älska en sån son"

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
- volvokrille12:
Jo, det har vi när jag tänker efter.. Går ju på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg (bor inte där). Där finns ett fordonsprogram, men frågan är om man ens vågar lämna över ens bil till dom?!

SAAB - Move Your Mind.

RELEASE ME!!
188 Inlägg
3 maj 2009
http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=16

lägg ut en förfrågan dår om nån e sugen på hjälpa dig..

release Me!!

Blyfot
829 Inlägg
3 maj 2009
Jag vet inte hur de funkar där du bor.  Men på den linjen här skulle ja utan tvekan våga. Oftas är de dom intresserade eleverna som får såna jobb som ligger långt fram i böckerna. Och allt övervakas av lärare som i 9 fall av 10 är gamla mekaniker. Men visst en fackman är ju alltid bäst men du får man betala

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
- Fogel:
Får göra det! Tänkte mer på att Garaget.org är större, så kanske fler som kan rekomendera, men jag skriver en tråd där med!

-volvokrille12:
Okej, ja jo det är sant.. Får gå in och höra med läraren där.

SAAB - Move Your Mind.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
3 maj 2009
ProViva skrev:
- volvokrille12:
Jo, det har vi när jag tänker efter.. Går ju på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg (bor inte där). Där finns ett fordonsprogram, men frågan är om man ens vågar lämna över ens bil till dom?!

Går själv fordons programmet fast i sthlm..
Men se till att du snackar med lärarna och att försök få dom att ha en jävla koll på vad som görs på bilen, säg att det är en guldgruva för dig tongue

Kan tala om att på våran skola iallafall så är lärarna med typ hela tiden, dom säger alltid till vad man ska göra och kollar extra varje gång.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

RELEASE ME!!
188 Inlägg
3 maj 2009
ProViva skrev:
- Fogel:
Får göra det! Tänkte mer på att Garaget.org är större, så kanske fler som kan rekomendera, men jag skriver en tråd där med!

förstår det, men kunnandet där e så mycket bättre

release Me!!

Blyfot
829 Inlägg
3 maj 2009
Om ja inte minns helt fel så är ju skolan försäkrad för sånt ifall nånting går snett..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 maj 2009
Beskriv gärna lite mer hur exakt bilen betedde sig när den gav upp eller om den tex var död när du skulle starta osv.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
- ExXtr3me:
Jo, det får jag ju göra isåfall. Min uppfattning av dom är att dom älskar Volvo och hatar Saab, så man vet ju aldrig egentligen, någon kan få för sig att rispa in VOLVO på motorhuven...

- Fogel:
Mh, börjar bli lite desperat.. hmm

- volvokrille12:
Det är ju bra isåfall. smile

- TBOC_Razor:
Det har egentligen inget med tråden att göra, vill bara ha råd efter en firma/hemmameckare som kan lyfta toppen och sen göra vad som måste göras..

Men här är tråden på STCS om problemet: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=254172

SAAB - Move Your Mind.

blacken
3 maj 2009
Skaffa dig ordentliga verkstadshandböcker typ haynes eller Saab:s. investera/låna ordentliga verktyg. Engagera en motor"kunnig" polare och riv toppen själv. Är inte så bökigt och samtidigt så lär du dig att skruva. Brukar vara det bästa och billigaste för en snubbe i din sits..smile

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
- blacken:
Jo, en Haynes-bok ska införskaffas.. Mjo.. Men den är inte så lätt där jag bor (bor i Skanör) där alla kör med Audi och vet inte hur en bil fungerar.. Men det finns 1,2 killar i min ålder som jag känner sådär som kan skruva iaf. Har även en i min klass som är duktig. Verktyg går nog att fixa. Men jag vill bara att inget ska gå snett eller liknande, men just att få av toppen ska inte var så avancerat? Om man bara får av den så kan man ju se vad som behöver göras och sen då kanske man kan få en mer erfaren person att göra ingreppet?

SAAB - Move Your Mind.

Sanizz
3 maj 2009
blacken skrev:
Skaffa dig ordentliga verkstadshandböcker typ haynes eller Saab:s. investera/låna ordentliga verktyg. Engagera en motor"kunnig" polare och riv toppen själv. Är inte så bökigt och samtidigt så lär du dig att skruva. Brukar vara det bästa och billigaste för en snubbe i din sits..smile

Håller till 100% med dig.
En sak till är att om du lämnar in den i någon skola så finns det risk för att någon tar något. Det har i alla fall hänt här många gånger.

Ps. Hoppas det löser sig för dig.
Senast redigerat av Sanizz (3 maj 2009)

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
- Sanizz:
Jo precis, så det är jag inte sugen på att göra.. Särskillt inte när alla är Volvo-frälsta..

SAAB - Move Your Mind.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
3 maj 2009
Jag går ju som sagt fordonsprogrammet och inte hatar jag Saab för det..
Det är en skola och då tar man in det man får och det som ska göras, får man ta och göra..

Men jag vet att alla tänker inte så..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Fotograf
166 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
- ExXtr3me:
Menade inte att du hatar Saab.. Utan de som går fordonsprogrammet på min skola.

SAAB - Move Your Mind.

blacken
3 maj 2009
ProViva skrev:
- blacken:
Jo, en Haynes-bok ska införskaffas.. Mjo.. Men den är inte så lätt där jag bor (bor i Skanör) där alla kör med Audi och vet inte hur en bil fungerar.. Men det finns 1,2 killar i min ålder som jag känner sådär som kan skruva iaf. Har även en i min klass som är duktig. Verktyg går nog att fixa. Men jag vill bara att inget ska gå snett eller liknande, men just att få av toppen ska inte var så avancerat? Om man bara får av den så kan man ju se vad som behöver göras och sen då kanske man kan få en mer erfaren person att göra ingreppet?

Nej det är inte så avancerat att riva toppen, håll ett öga på kamdrivningen bara, där kan det "knorpa" ihop sig ibland, Men det står i Haynes vad som gäller. Ett tips töm kylvätskan genom blocktappningen och kylarslangen. Så slipper du få ner kylvätska i tråget (oljan).

Ta det bara lugnt och metodiskt steg för steg, och var nogrann bara, kom i håg var allt satt, märk och lägg allt som du river av i ordning så kommer det att gå som en dans till slut..
Senast redigerat av blacken (3 maj 2009)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 maj 2009
Om man kan hjälpa till att felsöka så har det väl ändå betydelse även om frågan inte var vad felet är ??

Kollade iaf på filmen och den låter exakt som min gjorde när jag small en kolv, bilen började bluddra, varvräknaren fladdrade och man fick gasa upp motorn ordentligt för att hålla den igång. På min var det fyran som kolven smulades sönder i men eftersom din iaf går av sig själv så kan det ju "bara" vara att du har lyckats bränna ett hål genom kolven.

Och angående haynesboken så kan du skita fullständigt i den, PMa din msn till mig så får du bättre grejor av mig wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

V-Power
1 186 Inlägg
3 maj 2009
Hör med Dalby Garantibilar.

http://www.dalbygarantibilar.se/

Vet att dem är grymma på Saab och har en verkstad intill hallen, men jag vet inte om dem kanske bara fixar sina egna bilar som ska säljas. Men ring och hör!

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Sök