6538
Sök

VERSKTADRÅD: är 17 år, drömbilen som jag köpt är sönder..

got stance?
546 Inlägg
3 maj 2009
ProViva skrev:
- Sanizz:
Jo precis, så det är jag inte sugen på att göra.. Särskillt inte när alla är Volvo-frälsta..

Går fordon i falköping, mina klasskompisar som går personbil är mest klassiska "volvoraggare"
så fort dom ser en saab klagar dom, men kan inte tänka mig att dom skulle kvadda en kundbil bara för att det är en saab. det finns inget att oroa sig för när det gäller sånt och sånna "svårare" jobb som du ska lämmna in brukar ofta dom som kommit längst och är mest intresserade få ta hand om soå du behöver inte oroa dig. det enda är att bil en kanske får stå på skolan längre än vad den skulle gjort på en verkstad.

夢の力

371 Inlägg
3 maj 2009
Plocka i grejer från den gamla t5-motorn när du ändå är igång sen. Kolvarna är tyvärr riktig dynga i t7-motorn som du har hmm

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 maj 2009
NiV3Rt skrev:
Plocka i grejer från den gamla t5-motorn när du ändå är igång sen. Kolvarna är tyvärr riktig dynga i t7-motorn som du har hmm

Det är inte bara kolvarna utan kolvringarna är av en ny lågfriktions-typ (ny för T7-motorn då alltså) och dom håller helt enkelt inte måttet.

EDIT: Och dessutom såg jag att han redan hade T5-kolvar i motorn så han har nog dom T5-delar han behöver.
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 maj 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
4 maj 2009
antingen är de ju topplockspackningen eller kolvringarna.. slå ett hål i kolven.. ja då måste du ha spikat duktigt

Team Insane Racing

6 170 Inlägg
4 maj 2009
Malm3n skrev:
antingen är de ju topplockspackningen eller kolvringarna.. slå ett hål i kolven.. ja då måste du ha spikat duktigt

Det räcker att köra en trimmad bil på vanlig 95-oktan och gasa för mycket så spikar du sönder halva motorn.

Speciellt farligt är det om du tex kör på 98 eller, som jag, på V-Power alltid men tankar i 95-oktan och drar på innan bilen har hunnit adaptera sig till det nya bränslet med lägre oktan. Då finns risken att bilens knackskydd inte hinner med och du har en kass motor.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
4 maj 2009
Det är nog kolvringarna, dom brukar kärva fast efter ett tag pga sot i saabs lite modernare motorer, man ska göra någon procedur med rostlösning i cylindern.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

888 Inlägg
4 maj 2009
Smiley skrev:
Det är nog kolvringarna, dom brukar kärva fast efter ett tag pga sot i saabs lite modernare motorer, man ska göra någon procedur med rostlösning i cylindern.

Detta stämmer om man har T7 kolvar men nu har ju TS Både stakar och kolvar från en T5 så hans bil lider inte av detta problem.

Att den skulle spika sönder en kolv vid varvning på tomgång låter helt osannolikt.

Frågan är vilken toppackning som använts vid bygget av den nya motorn?

Mvh

OEM <3
6 957 Inlägg
4 maj 2009
joonte_ skrev:
ProViva skrev:
- Sanizz:
Jo precis, så det är jag inte sugen på att göra.. Särskillt inte när alla är Volvo-frälsta..

Går fordon i falköping, mina klasskompisar som går personbil är mest klassiska "volvoraggare"
så fort dom ser en saab klagar dom, men kan inte tänka mig att dom skulle kvadda en kundbil bara för att det är en saab. det finns inget att oroa sig för när det gäller sånt och sånna "svårare" jobb som du ska lämmna in brukar ofta dom som kommit längst och är mest intresserade få ta hand om soå du behöver inte oroa dig. det enda är att bil en kanske får stå på skolan längre än vad den skulle gjort på en verkstad.

Sant de du säger, om man säger till läraren om att man vill ha duktigt folk som tar hand om bilen
så fixar dom det.
Skulle ALDRIG I HELVETE lämna min bil i Falköping iaf tongue (skulle nog inte lämna Saaben till ngn skola) inte för att ngn är dålig men nivån på FP har ju rasat...ganska rejält, sen gillar jag inte en lärare vars namn börjar på T..hade jag haft en Volvo 740 så hade ja lämnat in den och blivit allas idol..typ.

Synd att du inte har närma till Trollhättan, där älskar man Saab på fordon, känner en av lärarna och han är saabfrälst, om du ni inte kan tänkas transportera bilen? kanske lite långt..
Senast redigerat av Bjork (4 maj 2009)

OEM <3

371 Inlägg
4 maj 2009
När det sitter t5-grejer i så tycker man inte det borde vara kolvarna faktiskt. Kanske nån ventil som gett sig, eller spridare?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

888 Inlägg
6 maj 2009
Denna bil har ju haft detta problem 2ggr tidigare men då var det på 1 ans cylinder. Problemet var att en ventil slog i kolven.

Garanterat samma problem igen.

Mvh

bonntrimmare
655 Inlägg
6 maj 2009
Bjork skrev:
joonte_ skrev:
ProViva skrev:
- Sanizz:

Sant de du säger, om man säger till läraren om att man vill ha duktigt folk som tar hand om bilen
så fixar dom det.
Skulle ALDRIG I HELVETE lämna min bil i Falköping iaf tongue (skulle nog inte lämna Saaben till ngn skola) inte för att ngn är dålig men nivån på FP har ju rasat...ganska rejält, sen gillar jag inte en lärare vars namn börjar på T..hade jag haft en Volvo 740 så hade ja lämnat in den och blivit allas idol..typ.

Synd att du inte har närma till Trollhättan, där älskar man Saab på fordon, känner en av lärarna och han är saabfrälst, om du ni inte kan tänkas transportera bilen? kanske lite långt..

Tore toalett? big_smile

OT: tkr du ska höra med skolan som tidigare sagts smile tror iaf inte nån kommer göra nåt "elakt" med bilen iaf .... isf ska dom inte på fordon o göra  imo..
Senast redigerat av BOLUND (6 maj 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
6 maj 2009
BOLUND skrev:
Bjork skrev:
joonte_ skrev:

så fixar dom det.

Tore toalett? big_smile

OT: tkr du ska höra med skolan som tidigare sagts smile tror iaf inte nån kommer göra nåt "elakt" med bilen iaf .... isf ska dom inte på fordon o göra  imo..

Javisst är det Tore big_smile ganska feminim och bortkommen, sen får man aldrig ett enda vettigt svar!

Ang. att lämna till skolan, du kan ju se till att kolla över bilen, skulle du se ngt som inte var där innan
så har skolan en rätt bra försäkring som kan lösa de mesta.

OEM <3

got stance?
546 Inlägg
6 maj 2009
hehe, mr T

&#22818;&#12398;&#21147;

Fotograf
166 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Först måste jag bara tacka för alla svar och ni som följer tråden och min bils status!

Sen är det så att kolvarna och stakarna är bytta till T5 frö ca 1 år sen (av förra ägaren), så. Nu vet ni det. tongue

Och här finns tråden om min bils fel på STCS: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=254172

Nu i nästa vecka så ska jag få hjälp av en elektriker som jag känner och praktiserar hos och en bilmeck-kille som han känner titta på bilen. De är båda helt okunniga på Saab (tyvärr) och har väldigt lite tid (tyvärr igen). Men de båda bor här där jag bor så det är ju en stod fördel. Men som sagt, inte ens säkrt att de kan hjälpa mig om tex en ventil behöver bytas! hmm

Så intresset av vänligt folk som kan hjälpa mig för en slant som en 17-årig biltokigkille kan betala finns kvar!

//Fabian
Senast redigerat av ProViva (7 maj 2009)

SAAB - Move Your Mind.

6 170 Inlägg
7 maj 2009
ProViva: Din DVD med icke namngett innehåll är klar, du får den med posten på fredag eller måndag beroende på när jag hinner posta den smile

Fotograf
166 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
- TBOC_Razor:
Hehe, kanon! Tackar så mycket, betalar in såfort den är hemma. smile

SAAB - Move Your Mind.

Avstängd
512 Inlägg
7 maj 2009
Tycker allt verkar lite dåligt på i Saab stallet, växellådor och kolvar och ringar, gör jobbet själv i lugn och ro, och använd digitalkameran! you made it..

OEM <3
6 957 Inlägg
7 maj 2009
Crozzfire skrev:
Tycker allt verkar lite dåligt på i Saab stallet, växellådor och kolvar och ringar, gör jobbet själv i lugn och ro, och använd digitalkameran! you made it..

Ordet T7 skulle du skrivit med också isf..

OEM <3

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
7 maj 2009
Låter precis som du har hål i kolv. Borde vara 2;ans, då det är du inte hade nån komp. Tror det blir motor renovering för dig. Dyrt, dyrt.

Lev livet, det kan ta slut fort

Fotograf
166 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Har träffat en grymt schysst kille nu!

Han tar studenten den 5:e juni som personbilsmekaniker! Han bor bara 1 mil från. Han kommer att hjälpa mig med bilen GRATIS. Han vill bara ha lite najs bilder som gentjänst! Äntligen, känns skitbra!

Kolla in hans profil här på Garaget, "saabturbox"! Finns både en Turbo X och en brutal 9-3:a!

//Fabian

SAAB - Move Your Mind.

Sök