5449
Sök

Ojämn komp i en b20.

Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Gjorde ett kompprov på min 242:a med b20 härrom dagen. Detta visade 1: 8,5 2: 8,0 3: 7,0 4: 9,5.
Ja tycker de verkar lite orovekande. Motorn är renoverad sedan körd ca 1500mil innan provet togs. Bilen drar ca 1l olja på 200 mil. Någon som har någon idé, tror själv block packning eller kolvring.

"bara en mor kan älska en sån son"

4 001 Inlägg
4 maj 2009
vad har du för ventilspel?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
0,40 ställdes de på vid montering ska kolla ventilerna igen. Efter starten alltså när ventilerna har hamnat i läge..
Senast redigerat av volvokrille12 (4 maj 2009)

4 001 Inlägg
4 maj 2009
kolla det så det stämmer nu efter att du kört med den.
Vad gjordes vid renoveringen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
blev en b20 från en 71:a med portad och 3mm planad "74:a" topp. Hårdare ventilen fjädrar från kg lättat svänghjul d-kam. Hornat block nya ringar vev ram lager. Ny oljepump. Rengörning grundligt av alla inre detaljer. Var väl ungefär vad de blev.

4 001 Inlägg
4 maj 2009
dubbelkolla ventilspelet, det bör inte ha ändrat sig men man vet aldrig, jag vet att man fick justera om det ibland på brorsans 142:a rallybil

Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
men inverkar de på olje åtgången

4 001 Inlägg
4 maj 2009
det bör det inte göra men du kan ju börja med att kolla det, stämmer det så är det väl nåt annat fel, kanske en kolvring som du själv skrivit eller ventiltätning

Blyfot
829 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Sen vet man ju inte hur lång tid kolvringarna behöver på sig för att "slita" in säg. Då de inte är borrat block den kan ju ta sin tid de med. Ska prova med att pumpa lite olja i treans burk stiger kompet då är ju ringar som inte är med...

Sök