4065
Sök

ESAB svets C140 och C141

537 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Hej.

Har nu en ESAB Origo C140 och kör med flussfylld tråd. Dock är den ju för stark! Skulle hjälpa pappa att svets igen ett litet hål i en vattentunna där tjockleken var kanske 1,5mm och svetsen brände igenom direkt även på lägsta. Har innan haft problem med att den är för stark.

Så nu funderar jag stark på en ny svets så man kanske kan börja svetsa sånt man vill! Jag har för mig att C140 inte är lika stark och att det stod för ett tag sedan på ESAB´s hemsida att den var lämplig för bilplåt mm. Men nu hittar jag den inte på ESAB´s hemsida längre och det är lite magert med info på Julas hemsida om C140. Är det någon här som har C140 och kör med flusstråd som kan berätta lite om den?

///Markus

Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
hur hög styrka kör du på svetsen då? lägre ström och lägre ampere (stavning) då borde det går. går att ju köra 1.5mm plåt med pinnsvets om man vill.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

537 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Körde på Steg 1 av 4.

Egen företagare
864 Inlägg
5 maj 2009
ja då är det nått fel på den, borde ju gå fint isf, har den varit på service nyligen.
Den esaben jag hade senast var tvärt om, man fick köra på hög ström som fan när man laga rost.
Vet dock inte vad felet var på den, ring esab och fråga vad det kan vara för fel, för på 1 borde det gå fint att svetsa tunnplåt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sök