5439
Sök

Dawes Device/Strypventil är de bra?

1 253 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Jag tänkte skippa min monterade fjäder på wg klockan som jag har nu för att få lite bättre inställningsmöjlighter o även få det lättare att återställa till GLT när det är dags för bes. Har kollat på denna är det nåt o ha? http://www.blocket.se/vi/20155506.htm?ca=14_s kostar ju några kronor men kanske värt det eller om ni känner någon som säljer billigare eller vad det kan kosta att göra en egen såndär för den ser ju inte jätteavancerad ut om man säger, kula, fjäder o lite. Någon kanske har gjort en själv o kan bidra med tips

Lev livet nu innan det är för sent

888 Inlägg
5 maj 2009

3 295 Inlägg
5 maj 2009
jag kör med en sån på min evo, den funkar kanon, stabilt laddtryck och inga skenande laddtryck som man kan få med tex en "pysventil". bara att handla wink

1 253 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Många åsikter på den tråden ja hehe. Men verkar ju funkak för många så får nog bli en sådan framöver smile
Senast redigerat av opeldrifter (5 maj 2009)

854 Inlägg
5 maj 2009
Skickade mail till säljaren också... Men vet någon om den fungerar att höja laddtrycket också eller är den bara för att få snabbare spool?

T.ex. Om min tryckklocka bara orkar hålla 0.6, kan jag då med hjälp av den här ventilen höja till 1.0 eller måste jag ha en starkare tryckklocka också?

3 295 Inlägg
5 maj 2009
funktionen är att man kan höja och sänka laddet och att man får snabbare spoolup. men glöm inte att med högre ladd så måste du följa upp med mer soppa wink
Senast redigerat av Slave_joe (5 maj 2009)

854 Inlägg
5 maj 2009
Och detta är du säker på?
Hur kan den sänka laddet? Är tryckklockan inställd på 0.6 så förstår jag inte hur du ska kunna få den att hålla 0.4 t.ex.

Självklart ska den få mer soppa tongue Bilen ska mappas så fort som möjligt.

1 867 Inlägg
5 maj 2009
Jag köpte en såndär av killarna på HWK Racing, och är mer än nöjd.
Grymt trevligt bemötande från första stund, snabb service og en riktigt bra produkt.
Spoolen med denna blev skitbra jämfört med magnetventilen, vill man ha mer tryck är det bara att skruva in skruven lite mer wink

Kmarcus: Hur mycket laddar bilen om du rycker slangen på wg? Är det mer än 0.6 så är det ju bara att vrida lagom mycket på skruven.
Inget referenstryck alls kommer fram till klockan innan inställt laddtryck är uppnåt, iochmed kulan i ventilen. Det resulterar i att wgn aldrig "smygöppnar" som den gjorde innan, och trycket kommer fortare.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

854 Inlägg
5 maj 2009
Vet inte  då jag inte monterat allt än. Men troligen komemr jag använda en tryckklocka från en tidig 9000 och dom styrs väl av MV så den har väl bara grundtryck på 0.4-0.5 kanske? Jag undar då om jag använda ventilen till att få upp laddet till ca 1.0 elelr om jag måste skaffa starkare tryckklocka.

Resten är jag med på smile

888 Inlägg
5 maj 2009
Ja du kan använda denna ventilen till att pysa upp laddet till 1bar. saabens tryckklocka är oftast inställd på 0,4bar.

Mvh Henke

1 253 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Tänkte på som jag kör nu på snaaben. Monterad fjäder på stången på ett plåtband o sen på tryck klockan. Laddar 1 bar men går ner vid högre ladd, kan jag med denna dawes device/strypventil få stadigare ladd o mer ihållande även på högre varvtalen?

854 Inlägg
5 maj 2009
Fint, då blir det att beställa en sån här och hoppas på jag får ihop traktorn i helgen smile

1 253 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Frågan jag gärna vill ha svar på är om jag kommer få bättre ladd än vad jag har nu med min fjäder monterad mellan wg klockan o wg stången? Laddar som sagt 1 bar men går ner till drygt 0.8-0.85 på högre varv men det antar jag mer beror på turbon då min är en LTT från början men med chip o 9000 ic så har det ju blivit fulltrycksspec++ smile Vill inte slänga ut nästan 400: - på denna o så kanske den inte är någon skillnad alls på spooluppen än vad jag har nu. Något råd?

Sök