4681
Sök

Volvo 850 -96 Ruta hissas upp snett

429 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Hejsan, har ett problem som jag inte riktigt vet lösningen på och ville kolla hur allvarligt det är innan jag drar upp hela dörren.
Det är så att när jag hissar upp min högra passagerar ruta så går det bra tills hälften ungefär, sen börjar rutan att röra sig snett framåt ju mer man vevar vilket resulterar i en glipa på 1 cm, mellan yttersta listen och rutan, när den är fullt uppdragen, jag kan dra bakåt rutan så att den hamnar rätt samtidigt som jag vevar, så den är snarare lite anpassningsbar istället för helt sned.

Upptäckte detta efter att en polare hade vevat upp rutan samtidigt som en av listerna längst ner, längst fram, hade vikit in sig lite, kan ha varit detta som resulterade till att någonting kom snett?

Hoppas det är beskrivande nog.

// Pontus

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 maj 2009
kan ju va en sån där pigg som gått av så rutan inte går upp i fulla läget hade så på min förut köpte ny elhiss problemet löst

går ju och lufta upp rutan så den är helt normal men den kommer ju glida ner igen fall en sån där pigg gått av

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 maj 2009
säkert glidskon som ska glida i skenan som sitter ihop med rutan som har lossnat, fick byta det själv på min bil för en par veckor sen, kosar 10:- på volvo tror jag..
http://www.skruvat.se/Glidsko-fonsterhiss-P12314.aspx  den på bild är till 740 men ser likadan ut..

Mvh
Senast redigerat av tal0n (5 maj 2009)

429 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Ok, dock så är det en manuell ruta, så ingen el hiss.
Har plockat bort lite på dörren nu och tagit bort plastkåpan längst ner på dörren så man kan se nedre delen av rutan, den går i spåret osv, Men metall delen som sitter under rutan som pressar upp den med hjälp av armen, kan jag inte se vid främre delen av rutan, kan bara se 1 som sitter ganska långt bak. Väldigt svår åtkomst för att se, men min teori är att en av dom två armarna som sitter kopplade till vevhandtaget (för det är 2 antar jag, 1 till främre delen av rutan och 1 till bakre delen??) har nötts ut eller helt enkelt inte pressar som den ska göra?

PS. Den glider inte ner när jag har vevat upp den, den sitter fast då, saken är den att medans jag vevar upp den så kan jag dra den fram och tillbaka med ca 1,5 cm marginal, på den andra dörren (som är normal) går inte rutan att röra på.

MVH
Senast redigerat av biber (5 maj 2009)

// Pontus

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 maj 2009
biber skrev:
Ok, dock så är det en manuell ruta, så ingen el hiss.
Har plockat bort lite på dörren nu och tagit bort plastkåpan längst ner på dörren så man kan se nedre delen av rutan, den går i spåret osv, Men metall delen som sitter under rutan som pressar upp den med hjälp av armen, kan jag inte se vid främre delen av rutan, kan bara se 1 som sitter ganska långt bak. Väldigt svår åtkomst för att se, men min teori är att en av dom två armarna som sitter kopplade till vevhandtaget (för det är 2 antar jag, 1 till främre delen av rutan och 1 till bakre delen??) har nötts ut eller helt enkelt inte pressar som den ska göra?

PS. Den glider inte ner när jag har vevat upp den, den sitter fast då, saken är den att medans jag vevar upp den så kan jag dra den fram och tillbaka med ca 1,5 cm marginal, på den andra dörren (som är normal) går inte rutan att röra på.

MVH

gör som så plocka ner dörrsidan "inredningen från dörren" så ser du exakt vad problemet är

Sök