Garagetrim för gammal japanare?

yont BIK-Racing
5 maj 2009 · 50 Inlägg

Hej! Jag fick min första bil för ett par månader sedan och vill nu trimma den lite, bilen i fråga är en Nissan Sunny n13 1,6slx med elektrisk förgasare(?)

Har nån något tips om nåt bra sätt att trimma den till typ 100-120 hk? (den har 90 orginal)
Jag vill inte lägga utt jätte mycket pengar på motorn men några tusen bara.
Jag vill inte ha turbo eller kompressor för riktigt så fort vill jag inte köra. tongue

Har hört att man kan få mer hk genom att byta bort katalysatorn mot bara ett vanligt rör, vet någon om de stämmer?
Får man nå mer effekt av sportluftfilter? Hur mycket i så fall?

Tacksam för alla svar! smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
KimpaaBooY
5 maj 2009 · 378 Inlägg

Extraktorgrenrör, rensad cat eller borttagen, sportsystem, kallluft intag, service på motorn.

// KimpaaBooY
yont BIK-Racing
5 maj 2009 · 50 Inlägg

åå snabbt svar! tack så mycket! smile

är egentillverkat sportsystem lika bra som köpa ett färdigt?

Senast redigerat av yont (5 maj 2009)

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
halvorsen
5 maj 2009 · 511 Inlägg

ett sportluftfilter skulle jag gå på allfall kan ge någon få hästkraft men det brukar kännas,
bygg ett 2.5-3 tum sportsystem med någon nice ljuddämpare för lite sound borde kunna ge lite effekt, haha
sen så klart chippning ifall det finns till en micra har jag ingen anning om men värt att undersöka.

efter dessa grejer så blir det svårt utan att lägga ut massor med pengar eller vara duktig att skruva.

eller så kan du rensa bilen på inredning och annat junk som ligger och skräper och får ut några extra kilon så lär du känna mer prestanda allfall smile

mvh

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
Spelis
5 maj 2009 · 1 926 Inlägg

halvorsen skrev:
ett sportluftfilter skulle jag gå på allfall kan ge någon få hästkraft men det brukar kännas,
bygg ett 2.5-3 tum sportsystem med någon nice ljuddämpare för lite sound borde kunna ge lite effekt, haha
sen så klart chippning ifall det finns till en micra har jag ingen anning om men värt att undersöka.

efter dessa grejer så blir det svårt utan att lägga ut massor med pengar eller vara duktig att skruva.

eller så kan du rensa bilen på inredning och annat junk som ligger och skräper och får ut några extra kilon så lär du känna mer prestanda allfall smile

mvh

När det gäller en sådan klen motor som 90 hk så måste jag tyvärr säga att ett sportfilter förmodligen inte ger någonting alls. Annorlunda motorljud möjligtvis.
Att tänka på är att du monterar det så motorn suger KALL luft, inte varmluft

Att tänka på med avgassystem är att många sugmotorer jobbar på ett motstång i systemet, så att byta till ett för grovt resulterar i att bilen kommer tappa effekt. (Det gör nog inget att bara byta sista burken)

KimpaaBooY
5 maj 2009 · 378 Inlägg

Borde gå att ta kammarna från GTI'n också va?
Eller är jag ute och cyklar tongue




Förövrigt, bra läsning:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=1

Senast redigerat av KimpaaBooY (5 maj 2009)

// KimpaaBooY
yont BIK-Racing
5 maj 2009 · 50 Inlägg

Tack för alla svar!! Ska tänka på allt när jag börjar smile
Vill gärna ha fler tips smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Blondie1
5 maj 2009 · 333 Inlägg

va e vitsen med att få en sunny att gå fort:D man vill ju haa axxx:Dwink

yont BIK-Racing
5 maj 2009 · 50 Inlägg

Blondie1 skrev:
va e vitsen med att få en sunny att gå fort:D man vill ju haa axxx:Dwink

Den ska ju gå fort också !! wink

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
5 maj 2009 · 547 Inlägg

plana toppen? byta kam? annat grenrör.. wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Blida
5 maj 2009 · 654 Inlägg

något 2,5-3" avgassys ska du INTE ha.Det ÄR för stort för den motorn och dennes gasvolym den producerar.
Blir inte ett ökat gastryck med ökad hastighet på flödet med den storleken.

Om din Nissan är av 88a årsmodell eller äldre så kan du rensa ut katten helt,men den måste sitta där likt fan enligt sbp.Skiter du i detta med katt eller inte,bort med skiten helt och montera ett mellan rör bara för ökat flöde.
För att trimma den så har du det vanliga att gå på: avgas (grenrör-avgasrör),filter när det gäller N/A.
Sen har du förbrukat några tusen kronor.

Roligare än så blir det inte.
Om man inte vill kika på tex lustgas i ditt fall nu då du inte tänkt lägga några jätte pengar eller vill ha överladdning i turbo/kompressor form (som dock kostar mer än några tusen också).

Stefan Varberg Supraman
5 maj 2009 · 2 300 Inlägg

Lustgas!

Finns billiga system som funkar bra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
yont BIK-Racing
6 maj 2009 · 50 Inlägg

Blida skrev:
något 2,5-3" avgassys ska du INTE ha.Det ÄR för stort för den motorn och dennes gasvolym den producerar.
Blir inte ett ökat gastryck med ökad hastighet på flödet med den storleken.

Om din Nissan är av 88a årsmodell eller äldre så kan du rensa ut katten helt,men den måste sitta där likt fan enligt sbp.Skiter du i detta med katt eller inte,bort med skiten helt och montera ett mellan rör bara för ökat flöde.
För att trimma den så har du det vanliga att gå på: avgas (grenrör-avgasrör),filter när det gäller N/A.
Sen har du förbrukat några tusen kronor.

Roligare än så blir det inte.
Om man inte vill kika på tex lustgas i ditt fall nu då du inte tänkt lägga några jätte pengar eller vill ha överladdning i turbo/kompressor form (som dock kostar mer än några tusen också).

om jag skulle bygga ett system hur stort ska jag bygga då?
Och om man ska bygga system ska man bygga om grenröret också då eller kan de vara orginal?

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Equinox Kicka Laddtryck !
6 maj 2009 · 319 Inlägg

yont skrev:

Blida skrev:
något 2,5-3" avgassys ska du INTE ha.Det ÄR för stort för den motorn och dennes gasvolym den producerar.
Blir inte ett ökat gastryck med ökad hastighet på flödet med den storleken.

Om din Nissan är av 88a årsmodell eller äldre så kan du rensa ut katten helt,men den måste sitta där likt fan enligt sbp.Skiter du i detta med katt eller inte,bort med skiten helt och montera ett mellan rör bara för ökat flöde.
För att trimma den så har du det vanliga att gå på: avgas (grenrör-avgasrör),filter när det gäller N/A.
Sen har du förbrukat några tusen kronor.

Roligare än så blir det inte.
Om man inte vill kika på tex lustgas i ditt fall nu då du inte tänkt lägga några jätte pengar eller vill ha överladdning i turbo/kompressor form (som dock kostar mer än några tusen också).

om jag skulle bygga ett system hur stort ska jag bygga då?
Och om man ska bygga system ska man bygga om grenröret också då eller kan de vara orginal?

1,75/2" räcker, Och grenrör kan du antingen välja mellan att snickra ihop ett 4-2-1 eller 4-1.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
yont BIK-Racing
6 maj 2009 · 50 Inlägg

Equinox skrev:

yont skrev:

Blida skrev:
något 2,5-3" avgassys ska du INTE ha.Det ÄR för stort för den motorn och dennes gasvolym den producerar.
Blir inte ett ökat gastryck med ökad hastighet på flödet med den storleken.

Om din Nissan är av 88a årsmodell eller äldre så kan du rensa ut katten helt,men den måste sitta där likt fan enligt sbp.Skiter du i detta med katt eller inte,bort med skiten helt och montera ett mellan rör bara för ökat flöde.
För att trimma den så har du det vanliga att gå på: avgas (grenrör-avgasrör),filter när det gäller N/A.
Sen har du förbrukat några tusen kronor.

Roligare än så blir det inte.
Om man inte vill kika på tex lustgas i ditt fall nu då du inte tänkt lägga några jätte pengar eller vill ha överladdning i turbo/kompressor form (som dock kostar mer än några tusen också).

om jag skulle bygga ett system hur stort ska jag bygga då?
Och om man ska bygga system ska man bygga om grenröret också då eller kan de vara orginal?

1,75/2" räcker, Och grenrör kan du antingen välja mellan att snickra ihop ett 4-2-1 eller 4-1.

Mvh

tack så mycket smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Boostrider Försöker iaf
6 maj 2009 · 1 998 Inlägg

Satsa på ett sportinsatsfilter. Mycke trevligare ljud å funkar bättre än ett öppet på denna bil.

Avgas så 2" som mest skulle ja tro. Sen en liten dämpare under å avsluta med en dämpare på slutet med ett slutrör direkt på. De brukar ge lite ettrigt ljud.

Sen kan du sätta dit en lien turbo å ladda 0,3-0,4 bar å så kör du med extraspridare som kopplas in via en tryckvakt wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
yont BIK-Racing
6 maj 2009 · 50 Inlägg

Boostrider skrev:
Satsa på ett sportinsatsfilter. Mycke trevligare ljud å funkar bättre än ett öppet på denna bil.

Avgas så 2" som mest skulle ja tro. Sen en liten dämpare under å avsluta med en dämpare på slutet med ett slutrör direkt på. De brukar ge lite ettrigt ljud.

Sen kan du sätta dit en lien turbo å ladda 0,3-0,4 bar å så kör du med extraspridare som kopplas in via en tryckvakt wink

Jag funderade förut på att bygga turbo, men de är ju inte riktigt att bara slänga på den. Vad är de som behöver göras? Och ¨vad är en tryckvakt?
Om nån som är duktig och har lite tid över kunde beskriva hur man bygger turbo skulle ju de vara kanon!!big_smile

Tack för alla svar jag fått hittills smile

Senast redigerat av yont (6 maj 2009)

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Blida
6 maj 2009 · 654 Inlägg

Med din ekonomi (pengarna du tänkt lägga) så rekar jag dig att bara skaffa ett filter och antingen bygga ihop ett eget avgas alt köpa nått begagnat.
1,75-2" blir lagom på din bil.
Grenröret behöver du inte röra, känner du att du promt vill det iaf så kan du gå upp några mm i storlek på kollektorn.Men detta är en del jobb med.

Så spar lite på både tid och pengar och kör bara filter och avgas.
Tänk bara på att på en sugmotor som du har så vill man ha MINST 2 dämpare eller iaf 1 RIKTIGT bra för att inte bli döv då avgasljudet blir väldigt högt på en sugis.

yont BIK-Racing
6 maj 2009 · 50 Inlägg

Blida skrev:
Med din ekonomi (pengarna du tänkt lägga) så rekar jag dig att bara skaffa ett filter och antingen bygga ihop ett eget avgas alt köpa nått begagnat.
1,75-2" blir lagom på din bil.
Grenröret behöver du inte röra, känner du att du promt vill det iaf så kan du gå upp några mm i storlek på kollektorn.Men detta är en del jobb med.

Så spar lite på både tid och pengar och kör bara filter och avgas.
Tänk bara på att på en sugmotor som du har så vill man ha MINST 2 dämpare eller iaf 1 RIKTIGT bra för att inte bli döv då avgasljudet blir väldigt högt på en sugis.

Tack så mycket! De blir nog två dämpare i så fall, jag gillar att höra saker tongue
Ska bara fixa en svets så blir de snart ett nytt system smile

Vill gärna ha fler tips smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Blida
6 maj 2009 · 654 Inlägg

Kolla hur mycket tändningen kan ändras (ställas upp), slå även i V-power soppa.
Vill du ta det hela ett steg längre kan du plocka bort insuget och hona upp det lite på alla håll och kanter med en dremmel eller liknande (både runnerna och plenumet/kammaren).
Glöm inte det absolut viktigaste, vikt = segare acceleration.
Ju mer skit du kan rensa ut desto bättre Vikt/effekt förhållande.
Om bilen inte är en brukis du behöver ha bra stil på bitarna med så rekar jag dig att skrapa bort så mycket asfalts matta du orkar.Den sitter vanligen tex under inrednings mattor och liknande för att dämpa vägljud och annat.
Minska ljudnivån i bilen kort och gott gör den.
Men den väger samtidigt en del.

Senast redigerat av Blida (6 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang