Ja menar inte att man behöver bygga om hela bilen som ja gör. Det behöver varken vara dyrare eller svårare. Faktum är att det sulle bli biligare. Och en 10" fram låter mer än 2 12" bak. Om du gör på rätt sätt. sätter du ex 4" i brädan så låter det bättre än 6,5" i dörrarna. Och för o få plats med 4" i brädan på en 850 behöver du inte modda så mycket. Har sj monterat 5,25" i brädan på min gammla 850 ( T-gul) Och ja sågade inte sönder brädan alls. Fick iof ofra luft utblås på högger o vänster sida. Men tog bara bort rören. Så det tog mig 10 min o återställa när ja sålde bilen. 5,25" monterade ja på följande sätt. monterade en 3mm plåt som ja sågade upp så konen gick fritt. Sen limade ja plåten med pl600 och skuvade. en liten plastdistanns. Gör inget om inte hela konen syns. Om du inte ska tävla. Och sen plastade ja en låda under handskfacket svin enkelt.
Ja körde med 5,25" pioneer prs betalade ca 3000kr
Bas DLS RW10 ca 1000kr
Ett DLS steg för ca 4000kr
Och det Rockade i från dom som hade dbbla 12" i bak och dubbla 6,5" i dörrarna.
Körde iof också med en bra cd med Tidskomp och aktiva delningsfilter..
Ja menar inte o klanka ner på någon. Bara ett tips.
Varför betala mer för ett ljud som är sämre?
Men många här har ju inte hört ett korekt ljud. Så då är det svårt o ha något o gämföra med....
Vet inte hur ni tänker. Men sj så försöker ja alltid få så bra ljud i från så biliga grejer som möjligt.. Det behöver inte kosta en förmögenhet o få bra ljud....
Men visst vill du bara ha bas. Då kan du montera dubbla 12" men har du inte ett bra framsystem så kommer basen låta dåligt också.. Om du skulle sätta en bas för 50.000kr och ett steg för 100.000kr i bilen. Har du ett halvdåligt framsystem. Så kommer det ändå låta dåligt.
Vill du däremot ha ett bra ljud med bra tryck i. Då rekomenderar ja 5,25" i brädan alt 4" i brädan. med 4" behöver du inte ofra något. Bara du ser till att det är tätt mellan fram o baksida av elementet. Montera 10" bas. ja rekomenderar Dls Rw10. Den låter grymt bra i sluten låda under handskfacket. Spelande neråt golvet. Helst med tidskomp och aktivt delningsfilter. Du kommer Rocka i från alla polarna. Ja lovar dig.
Och skulle du vilja ha mer bas. Så kompletera med en rw10 till bak... Men du kommer inte behöva det...
Detta är ju alltså bara ett tips från min sida.. Svårt o rekomendera ljud. Eftersom det ja tycker låter bra. Kanske inte du tycker låter bra. Och tvärtom. Du bör ha en referens hur du tycker det perfekta ljudet ska låta. Och försöka komma så nära det som möjligt.
Ja är fullt medveten om att ja har högre krav än dom flesta.
MVH Andreas
ChriZtoffer skrev:
T-RÖD skrev:
Varför är alla så insnöade på att man ska ha basen bak o dubbla 12.or. Och 6,5" i dörrarna? Varför överhuvudtaget ha någon bas bak? o varför ha högtalarna i dörren? Om ja skulle sätta en högtalare i en dörr. Då är det absolut sista utväg om inget annat går. Men det går alltid. Så ja sätter aldrig några högtalare i dörrarna. Skulle heller aldrig montera några basar bak. Men beror ju på om du bara vill ha fet bas o inget annat. Eller om du vill ha en fint o bra ljud. Som du kan njuta av länge... Bygger man bara för o spela högt. Som dom flesta verkar göra här. Så kan man slänga ihop ett sånt system på ett par timmar utan problem. Men vad är njutningen?
Därför att det är ett väldigt enkelt sätt att bygga på och ger sett till arbetet ett bra resultat. Det allra bästa är ju att göra så som du och sätta midbas/mellanregister tillsamans med diskant på brädan och sen en FMSW (Front Mounted SubWoofer

), men det är nog inte många som är beredda att bygga om hela bilen för att få dit lite högtalare. Att dämpa dörrarna och fixa en baffel är mer än nog.
MVH// Christoffer