2858
Sök

Frågor angående basar i 850

21 761 Inlägg
7 maj 2009
Softis skrev:
Och det där med tinitus, det har jag redan så jag tycker inte att det spelar någon roll.

Och du tror inte att det kan förvärras då? smile

Jag jobbar i en bullrig miljö där det iof går att vara utan hörselskydd/hörselproppar men man ska egentligen ha såna (har själv öronproppar). Det finns en del snabba "metalliska" ljud från maskiner som i princip gör ont i öronen, sedan är det rent allmänt bullrigt från diverse transportbanor och andra maskiner.

Jag har hört vissa personer säga:
-Jag hör ju ändå dåligt redan, då behöver jag inga hörselskydd.

Det är synd att folk resonerar så tycker jag. sad

4 693 Inlägg
7 maj 2009
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Och det där med tinitus, det har jag redan så jag tycker inte att det spelar någon roll.

Jag jobbar i en bullrig miljö där det iof går att vara utan hörselskydd/hörselproppar men man ska egentligen ha såna (har själv öronproppar). Det finns en del snabba "metalliska" ljud från maskiner som i princip gör ont i öronen, sedan är det rent allmänt bullrigt från diverse transportbanor och andra maskiner.

Jag ska bättra mig smile Men om vi säger när man basar på i bilen, har du någon aning om vid vilken db man får ont i öronen?

110 db med diskant i 400mhz räcker för att få ont av, men jag tänker mer på basen.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 maj 2009
Softis skrev:
Drönirettab skrev:
Softis skrev:

Jag ska bättra mig smile Men om vi säger när man basar på i bilen, har du någon aning om vid vilken db man får ont i öronen?

110 db med diskant i 400mhz räcker för att få ont av, men jag tänker mer på basen.

Jag håller med dig Dröni......

Softis> Det beror på dig som människa och vilka frekvenser det rör sig om. EN del är mer känsliga även i basområdet än andra så därför går det inte att säga ngt specifikt.

För en del räcker det med 100db vid tex. 40Hz medans andra klarar det upp till 130 innan örat sätter stopp.

Men generellt brukar det sägas att smärtgränsen går vid 120db (dvs då det gör ont i örat och man riskerar att skada eller förlora hörseln rätt fort)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
7 maj 2009
Lonefox skrev:
Softis skrev:
Drönirettab skrev:

Jag håller med dig Dröni......

Softis> Det beror på dig som människa och vilka frekvenser det rör sig om. EN del är mer känsliga även i basområdet än andra så därför går det inte att säga ngt specifikt.

För en del räcker det med 100db vid tex. 40Hz medans andra klarar det upp till 130 innan örat sätter stopp.

Men generellt brukar det sägas att smärtgränsen går vid 120db (dvs då det gör ont i örat och man riskerar att skada eller förlora hörseln rätt fort)

Jaha okej, tack för svaret! smile Då borde jag spela runt 120 db då smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Softis skrev:
...110 db med diskant i 400mhz räcker för att få ont av, men jag tänker mer på basen.

Om du ens hör så höga frekvenser så är det nog nåt stort fel! 400000000Hz är rätt högt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
7 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
...110 db med diskant i 400mhz räcker för att få ont av, men jag tänker mer på basen.

Om du ens hör så höga frekvenser så är det nog nåt stort fel! 400000000Hz är rätt högt. wink

Blev lite fel där, man är ju ingen schäfer roll

Booyakasha!

69 Inlägg
7 maj 2009
Runda slängar så hör man mellan 20-21.000Hz smile

35 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Duger 1st http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276 till DD 1512 basarna
eller kanske 2st? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317413
Eller helt enkelt köpa ett 1000wrms av bättre märke?

MVH

4 693 Inlägg
11 maj 2009
Känns som att du skulle tjäna på att köpa ett "fint" steg som driver båda basarna istället för 2 lite sämre.

Booyakasha!

35 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Känns som att du skulle tjäna på att köpa ett "fint" steg som driver båda basarna istället för 2 lite sämre.

Okej, hade värt bäst med 1 steg då det är lite dåligt med plats smile

Tack för alla svar, nu är jag nog nöjd smile

MVH

399 Inlägg
11 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:

400 mhz borde ju bli 400 millihertz, inte 400 Megahertz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2009
Maildaemon skrev:
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:

400 mhz borde ju bli 400 millihertz, inte 400 Megahertz

Sant, men jag tror nog att han har rätt så svårt att höra även det. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

399 Inlägg
11 maj 2009
Lär dock va en ganska obehaglig känsla att uppleva

4 693 Inlägg
11 maj 2009
Vilken frekvens är "brunt ljud??

Booyakasha!

1 534 Inlägg
11 maj 2009
Softis skrev:
Vilken frekvens är "brunt ljud??

alla frekvenser samlade är "brown noise" har ja för mej eller de kanske var "pink noise"?

finns på realm of excursion

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2009
Brown noise är väl bara lägre frekvenser, white noise bara högre och pink noise är en salig röra av allt. Vet dock inte delningarna på dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

247 Inlägg
12 maj 2009
KimBackstrom skrev:
740Glt16valve skrev:
KimBackstrom skrev:

Grymt! vad har du för låda? smile

portad kan inte ta bilder i dag min tele e paj men kan försöka årdna tills i morgon:) kväll ev

Det skulle vara riktigt schyst smile

jag ska ta kort i kväll när jag kommer hem så får du se smile blir ev db mätning i helgen i termlab så jag får se vad det spelar smile är nyfiken smile

:):) 740:):)

247 Inlägg
12 maj 2009
KimBackstrom skrev:
T-RÖD skrev:
KimBackstrom skrev:

Varför jag är sugen på dubbla 12or är för att jag var sugen på 12" och varför inte då 2st? smile
har även valt att sätta dom i bagaget för där finns det plats och man behöver inte greja så mycket mer än att dra sladdar.

------------------------------------------

Basarna behöver 300-500 watt rms per bas. Eftersom dom är på 4ohm behöver jag då ett steg på 1000Wrms i 4ohm? då är det ett sådant typ som gäller? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10037

Vill du bara ha bas? eller vill du ha ett bra ljud med rätt ljudbild? Eller ska det bara låta högt och kvalite spelar ingen roll?

Jag vill att det ska låta högt men inte dåligt om man säger så. Det steget jag länkade är lite för mycket pengar tycker jag, men är det ett sådant jag behöver för att ge basarna 500Wrms var?

tycker du ska sattsa på ett bra framsystem och 1 tia bak och köra steg till både och inte 4 kanals utan ett mono och ett 2/4 kanals och sen satsa på en bra stereo jag lovar dig att med lite arbete och lite göra och göra om så kommer de låta helt okej för du kan få riktigt grymt tryck med 1 tia smile så varför lägga pengar på 2*12 och du har desutom mer pengar över om du köper 1 tia istället för 2 tolver.. om du köper av samma serie allså men om du köper en tia från ca 1500kr -2500 så kommer du attt bli helnöjd smile med de trycket du kan nå 140 db plus en polare till mig spelade 141,2 db med en 8 för 1700 kosta den då ny nu ca 2300kr wink

35 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
740Glt16valve skrev:
KimBackstrom skrev:
T-RÖD skrev:

Vill du bara ha bas? eller vill du ha ett bra ljud med rätt ljudbild? Eller ska det bara låta högt och kvalite spelar ingen roll?

Jag vill att det ska låta högt men inte dåligt om man säger så. Det steget jag länkade är lite för mycket pengar tycker jag, men är det ett sådant jag behöver för att ge basarna 500Wrms var?

tycker du ska sattsa på ett bra framsystem och 1 tia bak och köra steg till både och inte 4 kanals utan ett mono och ett 2/4 kanals och sen satsa på en bra stereo jag lovar dig att med lite arbete och lite göra och göra om så kommer de låta helt okej för du kan få riktigt grymt tryck med 1 tia smile så varför lägga pengar på 2*12 och du har desutom mer pengar över om du köper 1 tia istället för 2 tolver.. om du köper av samma serie allså men om du köper en tia från ca 1500kr -2500 så kommer du attt bli helnöjd smile med de trycket du kan nå 140 db plus en polare till mig spelade 141,2 db med en 8 för 1700 kosta den då ny nu ca 2300kr wink

Låter bra, men får se hur jag gör nu, ett 4 kanals till framsystemet är det tänkt sen ett 1 kanals till basen smile

247 Inlägg
12 maj 2009
KimBackstrom skrev:
740Glt16valve skrev:
KimBackstrom skrev:

Låter bra, men får se hur jag gör nu, ett 4 kanals till framsystemet är det tänkt sen ett 1 kanals till basen smile

låter bra smile skulle göra så som du säger med för de blir bäst att separera stegen som ja gjort och ha ett monoblock till bas/basarna och ett 4 kanals till dörrarna och ev hatthylla tongue

Sök