Softis skrev:
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Och det där med tinitus, det har jag redan så jag tycker inte att det spelar någon roll.
Och du tror inte att det kan förvärras då?

Jag jobbar i en bullrig miljö där det iof går att vara utan hörselskydd/hörselproppar men man ska egentligen ha såna (har själv öronproppar). Det finns en del snabba "metalliska" ljud från maskiner som i princip gör ont i öronen, sedan är det rent allmänt bullrigt från diverse transportbanor och andra maskiner.
Jag har hört vissa personer säga:
-Jag hör ju ändå dåligt redan, då behöver jag inga hörselskydd.
Det är synd att folk resonerar så tycker jag. 
Jag ska bättra mig

Men om vi säger när man basar på i bilen, har du någon aning om vid vilken db man får ont i öronen?
110 db med diskant i 400mhz räcker för att få ont av, men jag tänker mer på basen.
Jag håller med dig Dröni......
Softis> Det beror på dig som människa och vilka frekvenser det rör sig om. EN del är mer känsliga även i basområdet än andra så därför går det inte att säga ngt specifikt.
För en del räcker det med 100db vid tex. 40Hz medans andra klarar det upp till 130 innan örat sätter stopp.
Men generellt brukar det sägas att smärtgränsen går vid 120db (dvs då det gör ont i örat och man riskerar att skada eller förlora hörseln rätt fort)
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP