4702
Sök

Köpa diesel passat

243 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Som topic då. Sitter i funderingar på att köpa ny bil oh har sneglat på diesel passat. Är det något man bör tänka på när man köper dessa bilar?
Hur är komfort (benutrymmet), förbrukning, kraft osv osv.
Sitter även i lite funderingar på en V70 men känns lite svensson-aktigt med volvo..Passat känns lite mer "riviga".

Hur många mil räknas som långt för en dieselbil?

Vad ska jag vara uppmärksam på när man köper diesel?
Senast redigerat av Lindmark_89 (6 maj 2009)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

1 948 Inlägg
7 maj 2009
antar att du snackar om dislarna mellan 98-04/05? eller?

finns inga direkta typfel på dessa, men skulle satsa på en 4 cylindrig istället för en 6a. en 02, 03, 04 130hk och 6 växlad, riktigt fina. Benutrymmet är MINST lika bra som i en v70.

Och det där med milen. Du får tänka på att dom flesta som har en dieselbil kör MINST 2000 mil om året så säg 2500 mil i snitt om året köper du då en 6-7 år gammal bil är inte 15000 mil mycket...

Men se till att du köper en med fullstämplad service bok, "jag har servat den själv senaste 10 tusen milen men jag har gjort precis som det står i service boken att man ska göra" gå inte på den lätta... en sån bil ska vara minst 20-30% billigare.

4 682 Inlägg
7 maj 2009
vilken generation tänker du på?
på 3b modellerna så brukar i.a.f. glappande bärarmar i framvagnen vara ett typfel samt så brukar larmet krångla.

243 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
på 3b modellerna så brukar i.a.f. glappande bärarmar i framvagnen vara ett typfel samt så brukar larmet krångla.

vet inte vilken modell ännu:P..men antingen blir det en 04 eller 05..vet inte vilken modell det e:S

4 682 Inlägg
8 maj 2009
Lindmark_89 skrev:
Moparboy440 skrev:

vet inte vilken modell ännu:P..men antingen blir det en 04 eller 05..vet inte vilken modell det e:S

dom heter 3BG.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 maj 2009
Det är bra att du tittar på 03+ som årsmodell iaf. Tydligen mycket barnsjukdomar som åtgärdades.

243 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
Det är bra att du tittar på 03+ som årsmodell iaf. Tydligen mycket barnsjukdomar som åtgärdades.

ja jag har hört de fast trodde de var säkert från 01 oh uppåt men de e inga större prisskillnader tkr jag mellan 03 oh 04 så då kan mna ju lika bra köpa en 04;)

3 259 Inlägg
10 maj 2009
Har en 1.9TDI -02 6 växlad som jag kör på 0,56 landsväg och 0.65 blandad och då kör inte jag direkt lugnt.. chippad är den också så den går som en raket! Riktigt bra kliv i dom måste jag säga! Kan inte annat än att rekomendera en passat istället för en sur V70 diesel som såsar i sig uppåt litern med soppa.. Finns ingen mening att åka dieselbil om man ska förbrukning som en volvo diesel.. Och nu räknar jag mellan tankningarna och inte vad det står på färddatorn för den visar helt åt helskotta, speciellt på v70 där den kan visa 0,52 när den i verkligheten drar 0,86 tex...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (10 maj 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

243 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
JonR skrev:
Har en 1.9TDI -02 6 växlad som jag kör på 0,56 landsväg och 0.65 blandad och då kör inte jag direkt lugnt.. chippad är den också så den går som en raket! Riktigt bra kliv i dom måste jag säga! Kan inte annat än att rekomendera en passat istället för en sur V70 diesel som såsar i sig uppåt litern med soppa.. Finns ingen mening att åka dieselbil om man ska förbrukning som en volvo diesel.. Och nu räknar jag mellan tankningarna och inte vad det står på färddatorn för den visar helt åt helskotta, speciellt på v70 där den kan visa 0,52 när den i verkligheten drar 0,86 tex...

MVH/Jon

känns skönt oh höra att dom är snåla=)..kör 4 mil enkel resa till jobbet så milen springer ju iväg en bit:P..

Avstängd
512 Inlägg
11 maj 2009
Blajprat! V70´n nya dieseln är snålare! Du pratar väl om gamla 850/V70 TDI med gamla Audimotorn? Volvos dieslar är väldigt snåla..

Administratör
2 994 Inlägg
11 maj 2009
Jodå volvos dieslar kan va snåla men vem vill ha en volvo?

En kopp av den svarta såsen...

4 682 Inlägg
11 maj 2009
Goffen skrev:
Jodå volvos dieslar kan va snåla men vem vill ha en volvo?

jag måste säga att jag e förvånad över att du inte har blivit bombarderad med arga svar tongue , en trevlig överaskning för mig smile.

3 259 Inlägg
11 maj 2009
Crozzfire skrev:
Blajprat! V70´n nya dieseln är snålare! Du pratar väl om gamla 850/V70 TDI med gamla Audimotorn? Volvos dieslar är väldigt snåla..

Finns garanterat inte en volvo diesel vid 04-05 som går billigare än en VW.. Alla som äger en volvo diesel gnäller ju på att dom är törstiga.. medans alla VW ägare blir förundrade över hur sjukt lite deras bilar drar!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök