3232
Sök

Oljeretur - Vilken slang?

854 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Byter turbo i min 940 för tillfället och måste då bygga om returen lite. Det jag funderat på är om det går att kapa returröret på mitten och sätta en slangbit där emellan. Men då kommer problemet till vilken slang man ska ha. Hydroskand har slang som tål 80 grader vilket känns lite lite... Efter det är det stålomspunnen som skulle klara några hundra grader. Men då kunde man inte använda slangklämma vilket försvårar installationen. Funderar på om man kan svetsa på ett rör och böja o ha sig lite men en slang känns bra mycket enklare och mer förlåtande.

Hur har ni byggt för att få en pålitlig oljeretur?

Mvh Marcus

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 maj 2009
jag körde med slang på min tic, funkade så länge jag ägde den iallafall smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

854 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Men det känns ju som att oljan blir varmare än 80 grader i en turbo... och då borde inte en vanlig olje/bensin-slang hålla hmm Men jag kanske har fel.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
6 maj 2009
Kmarcus skrev:
Men det känns ju som att oljan blir varmare än 80 grader i en turbo... och då borde inte en vanlig olje/bensin-slang hålla hmm Men jag kanske har fel.

Hydroscand har slangar som klarar betydligt högre temperatur än 80 grader, har själv köpt oljebeständig slang som klarar upp till 150 grader på Hydroscand.

854 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Då får jag fråga efter det, men 150 grader känns fortfarande i minsta laget med tanke på hur varm själva turbon blir... Eller så behövs inte tåligare, jag vet inte tongue

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
6 maj 2009
Kmarcus skrev:
Då får jag fråga efter det, men 150 grader känns fortfarande i minsta laget med tanke på hur varm själva turbon blir... Eller så behövs inte tåligare, jag vet inte tongue

Oljan går ju bara genom lagerhuset, är inte lika varmt där som avgashuset.
En 150°C slang klarar det utan problem smile

854 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Tackar för hjälpen smile Blir att inhandla det imorrn då.

Är det någon mer som har en invändning så varsågod smile
Senast redigerat av Kmarcus (6 maj 2009)

5 710 Inlägg
7 maj 2009
Jag kör med en silikonslang vilket är snäppet bättre ändå, tål mer värme.

MVH Jonas
..............

854 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
En vanlig sån blå rackare?

5 710 Inlägg
7 maj 2009
Kmarcus skrev:
En vanlig sån blå rackare?

Precis.

MVH Jonas
..............

561 Inlägg
7 maj 2009
Hur får man den att sitta kvar i blocket sen då? rörstumpen alltså

948 Inlägg
7 maj 2009
BALAN skrev:
Hur får man den att sitta kvar i blocket sen då? rörstumpen alltså

där sa du nått för orginal returrör sitter ju i pressat i motorblocket tack vare turbon som röret sitter i när du får en slang imellan så blir så blir det ju kanske  inte lika stumt mot blocket så risken finns att det kan börja läcka så skaffa ett extra returrör och försöka modifiera så det passar och att det hamnar rätt i blocket så att den gummipackningen där tätar ordentligt

12 086 Inlägg
7 maj 2009
Jag har köpt oljebeständig slang på både hydroscand och mekonomen och använt som returslangar utan problem! Tempen har jag inte änns tänkt på, jag bara bara sätt till att de är oljebeständiga.

Med.lem
3 759 Inlägg
7 maj 2009
Som de andra säger, slangen håller, det är ingen fara, Men se till att montera en liten rörstump på själva flänsen på turbon, för DEN blir därimot rätt varm.

Det var de tipset jag fick när jag köpte 80graders slang till oljeretur på Hydroscand.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

258 Inlägg
29 januari 2011
BARRET skrev:
Hur fick du den att sitta kvar i blocket då?

Bara att bygga ett litet fäste o svetsa på röret o skruva i blocket smile

Sök