Generatorvin - lösningar?

Pro_fxr jobbar påre
8 maj 2009 · 751 Inlägg

smyger in lite i tråden sådär fint;)

vi har samma fel efter montering av basar i en avalanche.. dock inte lågnivå utan högnivå används.. och den är ju inte skärmad. är de så att ja måste sätta en skärmad kabel för högnivån?  både elkabeln och jorden är dragen på en sida och högnivåkabeln på andra sidan... de enda ja kan se är att högnivåkabeln följer är strömkabeln till elstolen typ 20cm sen korsar sen nån eldosa under sätet.kan detta påverka??

Audi A5 (2008)
Dunderdenkan
4 mars 2013 · 33 Inlägg

Hej, ny här i garaget och givetvis har jag ett riktigt jobbigt generatorvin.
Har nyss skaffat mig en v70n t5 från 00 med batteriet i bakluckan och håller på att fixa ljudet till den.
Stereon är en HU-603 och jag byggde mig en liten adapter för att få ut lågnivå och remote ur dinkontakten på baksidan.

Drog lågnivå och remote från stereon bakom handsfacket och längs med höger tröskel och in i backluckan där steget sitter under golvet, närmast baksätet. Jorden är en 35mm2 och är dragen i chassit, plussen sitter på batteriet med en 35mm, det sitter en kondensator på 1F mellan batteriet o steget.

När jag kopplar in lågnivån i steget så viner det ur höger framhögtalare, och enbart denna, det låter även helskumt ur höger framhögtalare när motorn är avstängd och jag tänder o släcker kupébelysningen fram.

Någon som har tips? Jag har försökt att flytta jordkabeln till andra jordpunkter men det hjälpte inte, det enda som funkar är när jag drar ut lågnivån från steget.

Alla tips och spekulationer är välkomna, funderar på att testa med en jordisolator och se om det kan lösa problemet eller sopa det under mattan.

BW-Alpha
30 mars 2013 · 2 Inlägg

Jag har en V70 som nyss fått sig en uppgradering på ljudet med ett steg i bakluckan och två nya skrikare i framdörrarna. Det tråkiga i sagan är att jag med har, som föregående talare, generatorvin och extra spaceat ljud när man stänger av ljuset i kupén.
Skulle det räcka med att montera något filter eller någon annan lösning?
Jorden är kopplad i skuffen, högtalarkablar + "remote" går i höger tröskel via handskfacket. När jag funderar litet så möts alla kablar ca 2 dm under steget. Kan det ha ett samband?

Tacksam för svar

Volvo V70 (2004)
BW-Alpha
31 mars 2013 · 2 Inlägg

Lite uppdatering från gårdagen.
Jag har dragit en ny jord från stereon och fick då ett kraftigt reducerat oljud. När motorn ej går låter det inget, men när motorn går hörs ett svagt vinande i högtalarna.
Den huvudsakliga reduceringen blev när jag kopplade ur antennen. Nu undrar jag såklart hur jag skall gå tillväga för att fortfarande ha antenn inkopplad utan ljud?

Volvo V70 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang